Gå til innhold

Samletråd for saltvannssnører


Tore Bruun

Anbefalte innlegg

Jeg har tre snøretyper som jeg bruker til sjøørret, gjedde og streamerfiske generelt

Rio outbound flyt, Kanonsnøre.

Airflo 40+ clear fast intermediate, Kanon(klump)snøre.

Guideline Coastal fast intermediate, KANONsnøre.

Alle snørene skyter utrolig bra, slår lett over større fluer, tøffe i vind osv.. Man kan neppe trå særlig feil om man velger en av dissa, herlige kasteegenskaper på alle tre.

hvordan er airflo 40+ snøre sammenlignet med rio outbound?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre snøretyper som jeg bruker til sjøørret, gjedde og streamerfiske generelt

Rio outbound flyt, Kanonsnøre.

Airflo 40+ clear fast intermediate, Kanon(klump)snøre.

Guideline Coastal fast intermediate, KANONsnøre.

Alle snørene skyter utrolig bra, slår lett over større fluer, tøffe i vind osv.. Man kan neppe trå særlig feil om man velger en av dissa, herlige kasteegenskaper på alle tre.

hvordan er airflo 40+ snøre sammenlignet med rio outbound?

Outbound er et reint wf-snøre med flott tapering. 40+ har en markert klump og en mye bråere overgang mot den tynne skytelina. Det fungerer godt når du skal bruke få luftkast for deretter å skyte ut resten. Klumpen og litt til utenfor stangringen - bang.. :) Er du en dyktig kaster så smeller du kanskje ut hele linas lengde. (38 m)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avner guideline sin triglass fast intermediate jeg.. kan ikke skjönne hvorfor de slutet med den! Eller, solgte den dårlig så forstår jeg jo det, men mer perfekt line til bass og sö skal man lete lenge etter... siste lina jeg hadde kappet jeg i 2 på noe skrot i dynovika.. ledsen i ögat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbrakt noe av søndagen med å rote rundt på gamle tråder for fluesnører. Etter hva jeg kan skjønne, er det 40+ og Costal'n som ligger i teten etterfulgt av RIO Outbound hakk i hærl. RIO'n har etter sigende problemer med coatingen på skytelina, og når den dertil skal brukes i saltvann, er den over og ut for mitt vedkommende selv om skyteegenskapene skal være i kanonklassen. 40+ er helt topp som synkeline mens meningene er mer delte når det gjelder min greie, slow intermediate og flyt. Da blir jeg stående igjen med det snøret som jeg bare har lest go'ord om. Guideline Coastal!

Stanga mi er Xi2 #7, og jeg regner med at den glatt vil klare Costal WF7 (?) (Har tidligere brukt Stillwater WF7 på stanga, og det har fungert glimrende.)

For å gjøre det litt ekstra vanskelig for meg selv, har jeg nå plutselig begynt å lure på om jeg skal velge Intermediate Slow eller Fast  og eventuelt kjøpe Flyt i tillegg hvis jeg velger det siste alternativet. Noe må man finne på for å gå tida til å gå mens isen smelter i fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilbrakt noe av søndagen med å rote rundt på gamle tråder for fluesnører. Etter hva jeg kan skjønne, er det 40+ og Costal'n som ligger i teten etterfulgt av RIO Outbound hakk i hærl. RIO'n har etter sigende problemer med coatingen på skytelina, og når den dertil skal brukes i saltvann, er den over og ut for mitt vedkommende selv om skyteegenskapene skal være i kanonklassen. 40+ er helt topp som synkeline mens meningene er mer delte når det gjelder min greie, slow intermediate og flyt. Da blir jeg stående igjen med det snøret som jeg bare har lest go'ord om. Guideline Coastal!

Stanga mi er Xi2 #7, og jeg regner med at den glatt vil klare Costal WF7 (?) (Har tidligere brukt Stillwater WF7 på stanga, og det har fungert glimrende.)

For å gjøre det litt ekstra vanskelig for meg selv, har jeg nå plutselig begynt å lure på om jeg skal velge Intermediate Slow eller Fast  og eventuelt kjøpe Flyt i tillegg hvis jeg velger det siste alternativet. Noe må man finne på for å gå tida til å gå mens isen smelter i fjorden.

hadde selv gått for en fast int. også synes jeg at gl coastal er ganske tunge, jeg har kastet med en # 6 line på to eikre stenger i #7 og min gl rs #7. dette gikk helt fint og føltes normalt tungt for meg.

beste for deg hadde vel vært å prøve lina på xi2 stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er airflo 40+ snøre sammenlignet med rio outbound?

Outbound er et reint wf-snøre med flott tapering. 40+ har en markert klump og en mye bråere overgang mot den tynne skytelina. Det fungerer godt når du skal bruke få luftkast for deretter å skyte ut resten. Klumpen og litt til utenfor stangringen - bang.. :) Er du en dyktig kaster så smeller du kanskje ut hele linas lengde. (38 m)

jeg har brukt det gule til glassklare, flyt til intermidiate og dette vil jeg nesten kalle et klump snøre og liker det svært godt siden man trekker 2-3 ganger og legger ut rundt 30 med vann til midjen. om 40+ snøre er mer som en klump må jeg til den lokale forhandleren imorgen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er airflo 40+ snøre sammenlignet med rio outbound?

Outbound er et reint wf-snøre med flott tapering. 40+ har en markert klump og en mye bråere overgang mot den tynne skytelina. Det fungerer godt når du skal bruke få luftkast for deretter å skyte ut resten. Klumpen og litt til utenfor stangringen - bang.. :) Er du en dyktig kaster så smeller du kanskje ut hele linas lengde. (38 m)

jeg har brukt det gule til glassklare, flyt til intermidiate og dette vil jeg nesten kalle et klump snøre og liker det svært godt siden man trekker 2-3 ganger og legger ut rundt 30 med vann til midjen. om 40+ snøre er mer som en klump må jeg til den lokale forhandleren imorgen :D

Hvis du er ute etter et 40+ WF7Fi så kan jeg kanskje hjelpe deg? Normalt burde man gå en klasse ned på fast intermediate i 40+ serien, lina er noe underklassifisert, men det kommer litt an på stanga du skal bruke snøret på.

Uansett, send meg en pm om det skulle være av interesse. :) Kun prøvekasta, 250,-

Nå når jeg begynte å leite etter snøret, så slo det meg plutselig at jeg ikke har det lenger..  :-[ Det blei gitt bort til bruttern for kort tid tilbake. Beklager falske forhåpninger, pattegrisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et nytt 40+ fast intermediate (den nye med ridge-line) i kl 7 liggende og kan selge dette for 250,- inkl brevporto.

Enig i at det er litt tungt til en lett sjuer-stang som den jeg har, men til ei tøffere sjuer-stang bør det gå bra. Har veid klumpen på de og den veier ikke mer enn 18,5 gram. I kl 6 veier klumpen 17,5 gram så det er ikke så stor forskjell.

Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ut litt med skyteklumper, Hjemmelagde av Dt liner sammen med Amnesia skyteline (mono med svært lite minne) Fikk kun testa litt før Vintern kom, Det ga helt klart mersmak Kan trygt si at det Skyyyyter! Har testa det på 5# 6# og 7# stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enig med trådstarter vedrørende SA Stillwater. Fint å kaste med, men jeg sliter med altfor mye minne på det snøret.  Smører og strekker før hver tur, men det sauser seg likevel atlfor ofte sammen i en kvase, enten jeg legger det i fine bukter på bakken eller i linekurven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil avrunde med at jeg har brukt Rio Outbound WF7F/1 i hele påska nå. (Ja, det ble det.) Er strålende fornøyd både med kastegenskaper og problemfritt minne såvel som minimale krav til smøring. Så får tiden vise om det er like slitesterkt som SA Stillwater'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anskaffelsen av Rio Outbound innebærer at jeg da har et pent brukt SA Stillwater WF-7-S til salgs. Som sagt i åpningsinnlegget på tråden har jeg vært veldig fornøyd med snøret med unntagelse av minnet.  Hele snøret er glassklart, skyter som en kule og er slitesterkt som få. Hvis du klarer å leve med minnet, vil du få et kanon bra snøre til 150 kroner med frakt inkludert. Send PM hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at de nye 40+ expert xt ridgeline snørene er helt suverene! Etter tilvending til 13,5 meter klump er dette nye nr 1 snøret til salt fiske for meg. Jeg har fast I snøret og venter på et slow I.

Nytt med dette snøret er at overgangen mellom skyteline og klump er lenger enn det forrige. Klumpen holder samme vekt som de kortere versjonene og anbefaler samme vektklasse som stang ikke som før da man fint kunne gå ned en klasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv brukt wett cell i mange år, tør nesten påstå at det var det mest slitesterke og kanskje det snøre som har vært bortimot perfekt klassifisert i forhold til veldig mye annet. SA sine snører er laget "lag på lag" som gjør at de får en meget slite sterk coating. nesten litt synd at wet cell er vekk...

Bare for ordens skyld. Wet Cell er ikke borte bare fått nytt navn, Proffesional heter den nå. Ingenting er forandret. Bare prisen, som har gått ned.

Mvh

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Åssen er denne sa professional clear lake i forhold til streamer express og stripes bass? og hvem av de to sistnevnte er bedre til større fluer og sø fiske generelt. jeg har kjøpt nylig sa professional clear lake men klarer ikke helt å bli venn med snøret, har den både til tcr #5 og xi#7 i en klasse over da de var for lette for samme klasse - men jeg mener at den slår ikke så godt over (ikke at jeg er rene maestroen på kastinga, men jeg får til kaste...)

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...