Gå til innhold

Kappe stangen/fjerne bunndelen


Anbefalte innlegg

Trenger et råd eller to.

Døtrene mine har begynt å vise litt interesse for fars rare hobby. Lurte derfor på modifisere en av stengene mine til litt mer barnevennlig format. Har en 9 fot #6, 4 delt, som ikke brukes lengre. Hva skjer om jeg kutter ut bunndelen av denne og flytter snellefestet til det som var nest nederste del ? Stangen blir da knapt 7 fot, men er det fortsatt en 6#? Eller en 5#

Kanskje hele ideen er bare tull, men det vil gi kred hos min samboer som lurer på hvorfor jeg trenger så mange stenger. Hun sliter litt med mine argumenter som beskriver ulik feeling, lengde, forhold osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok en gjentakelse av en gamme tråd, men skitt!

Kjøpte selv et par 7'9'' #3 Kaitum blank til mine poder (fra Jarle & Bjørnar FF).

Kappet emnet i bunn (mest), og litt i toppen (Bare ca 10cm).

Monterte håndtak etc, og vips, så hadde jeg en stang på ca 6' til mine 4-6 åringer.

Rigget først stangen med et #6 snøre. Tungt snøre spenner stangen tidlig, noe som fungerer fint for en tass som skal kaste inntil max 5m rullekast.

Etter hvert som barna vokste ble lettere snøre montert, og kasteteknikken utviklet. Så, nye/lengre stenger i takt med utviklingen.

Dette fungerte i hvert fall for meg. Har 3 barn, alle ivrige fluefiskere, noe jeg betrakter som den største suksessen i livet mitt!

PS

Husk at dersom du utstyrer poden på 7 med en 9' fluestang, tilsvarer det (ift kroppsstørrelse) at vi "kara" skulle stå med en 14' enhåndsstang.

Nor å tenke på ift motivasjon.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Staffans opplagte svar burde jeg ha tenkt på selv. Bør kanskje flytt litt på noen ringer også, men dette vil nok komme fram etter litt prøvekasting.

Håvard, klarer du å få en 4 åring til å fiske med flue blir jeg imponert. Har selv tre jenter fra 12 år til 9 mnd, og tålmodighet er ikke det første som slår meg når jeg tenker på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du behøver ikke flytte på en ring for å se om det funker.........husk bare at til å begynne med bør lina være veldig overklassifisert. en "kaster" bør spenne stanga på ca 5 meter......lag klump, med skyteline! "motivasjonline" og leg dere til et resultat.....svingøy lek forøvrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Staffans opplagte svar burde jeg ha tenkt på selv. Bør kanskje flytt litt på noen ringer også, men dette vil nok komme fram etter litt prøvekasting.

Håvard, klarer du å få en 4 åring til å fiske med flue blir jeg imponert. Har selv tre jenter fra 12 år til 9 mnd, og tålmodighet er ikke det første som slår meg når jeg tenker på dem.

Jeg var 4 år selv da jeg begynte å knekke fluestenger, og poden virker motivert og maser om å få fluestang, så det er ihvertfall verdt et forsøk. Noe ordentlig fiske snakker vi selvsagt ikke om - fekting er vel en bedre beskrivelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne stanga er så og si klar til bruk for junior. Rigget med ett femmersnøre spenner den opp som en drøm. Stanga er faktisk veldig god å kaste med! Og billig nok til at man ikke er livredd for at junior skal ødelegge den http://www.fiskesnella.no/art-8.asp?id=34&iPageID=22

Kjøpte en slik i fjor. Poden på 8 syntes fortsatt fotball er myyyye kulere, men han har da prøvd litt. Minstemor på 5 er nok den som potensiellt blir fluefiskern i familien, men hvem vet. Jeg gidder/føler ikke det er riktig å presse det på dem...

Edit: Ser nå at lengden ikke står oppført på nettsiden. Den jeg kjøpte i fjor var 7,6 fot. Regner med at den fortsatt er det, men det kan jo være greit å sjekke med selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...