Jump to content

Recommended Posts

Posted

Får meg en slik stang om kort tid ettersom jeg de siste årene stort sett har fisket med enhånds 10 `r.

Men luer på en ting om klumplengde og vekt på denne for trangt fiske (underhåndskast) . Kanskje noen har samme stang med erfaringer her . ???

Posted

Har ikke erfaring med stanga men kan anbefale Opti stream snøre til loop fantastisk snøre til underhånds/spey kast.. :)

André

Driver og søker her men hvem selger det Opti Streamsnøre ?  Finner bare stenger med det navnet jeg  >:(

Posted

Som Andre her sier er Opti Stream en fantastisk line til og kaste under trange posisjoner !!

Men har kanskje litt dårlige nyheter der  :-\

Loop lager tydeligvis bare opti stream i klasse 4-6 for tiden slik eg forstod det på siden deres ... men vet at den kom i høyere klasser før. Men du kan uansett ikke gå feil om du går for en loop multi line klasse 8 http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55935

selve "klumpen" blir faktisk 0.1 meter kortere enn på streamen. Loop multi lina klasse 8 er 9.1 meter lang mens streamen kommer i 9.2meter i høyeste klasse.

om "klumpen" er kort så er det en stor fordel om du skal fiske i trange posisjoner. Multi linen er designet slik at den skal være en god allround line så den funket utmerket til overhodekasting. Slik eg og har forstått det så har vell multilinen gått ut av produksjon den og.... no heter vell den Xact i stedet. Men de har flere igjen av multilinen på skittfiske (se vedlagt link) til en knall pris.

Alternativ til stream linen må vell være den som heter evotec 85. men den kommer bare til klasse 7. men det skulle forsåvidt gå fint med stangen din. der er klumpen 8.5 meter noe som gjør det ennå lettere og kaste i trange posisjoner. 

håper at dette kanskje var til litt hjelp.

Posted

Ja vel , bra innlegg .

Som du har skjønt så er jeg ute etter kort klump da jeg fisker på meget trange plasser samtidig som jeg må ha litt lengde også . Og ha god vekt i fremre del liker iallfall derfor har jeg til 10 fotstanga har jeg spleisa sammen deler av to lineklasser som funker helt topp og der er vel vektdelen ikke mere enn 6 m .

Posted

hørtes ikke så dumt ut. men samtidig som om du vil fiske med klump kan du og gå i innkjøp av en DT line i noen klasser høyere enn det du har. så kan du kappe den i 2 og bruke den som en klump. jo høyere klasse du kjøper DT linen i jo kortere kan klumpen være. også er det bare til og tilpasse vekt, lengde og fronttapering.

ta en titt her f.eks. http://www.mullarkeys.co.uk/fishing/Fly-Fishing-Lines-and-Backing/Mill-End-and-Budget-Fly-Lines/

billige DT liner. har handlet her en del sjøl for og kappe og leke meg litt med DT snører. bruker noen av disse når eg trener på kasting (distanse kasting)

Men du trenger heller ikke og og kjøpe DT snøre for og kappe. du kan og kjøpe vanlig klump i høyere klasse for så og kappe den ned til den rette vekten.

Posted

Ja det er på det viset som du nevner jeg har spleiset en del slike liner . Har også gjort det før da jeg brukte 2-håndsstanga mest og de gikk som kuler  ;D  men de siste åra har jeg bare fisket enhands hele sesongen i Gaula ,Orkla og Driva .  Veldig spennende  ;D

Posted

ja enhånds er så mye mer artigere synes eg ! var i gaula for ett par år siden nå. flyteline ( opti stream faktisk ) også sunray shadows akkurat i det skumringa begynte. Effektivt ! og utrolig spennende ! Flere fisker som tok på den måten. bare synd det ikke var 1 eneste fisk som faktisk ble med opp på land  :rolleyes:

Posted

Nei slik er det av og til 'Steffen' at de ikke nødvendig vis blir med på land . Men pytt pytt er ikke så farlig med det egentlig bare man har kontakt . Mister mange jeg også men fisker bare med enkeltkrok og fisket mye før med tuber og trebbel og føler jeg mistet ferre da . Jeg fisker mest i Gaula og med LeCee stanga 10 " i fjor fikk jeg sesongkvoten på land med den største på 12.6 og da måtte jeg gi meg der og da ble det litt fiske i Orkla og Driva. En fin sesong for min del. Blir artig nå og prøve Zpeystanga 11 " jeg har kjøpt . Prøvde litt denne stanga som min venn har og ble veldig overbevist om at dette er en kanonstang til dette fiske .

Posted

Nei slik er det av og til 'Steffen' at de ikke nødvendig vis blir med på land . Men pytt pytt er ikke så farlig med det egentlig bare man har kontakt . Mister mange jeg også men fisker bare med enkeltkrok og fisket mye før med tuber og trebbel og føler jeg mistet ferre da . Jeg fisker mest i Gaula og med LeCee stanga 10 " i fjor fikk jeg sesongkvoten på land med den største på 12.6 og da måtte jeg gi meg der og da ble det litt fiske i Orkla og Driva. En fin sesong for min del. Blir artig nå og prøve Zpeystanga 11 " jeg har kjøpt . Prøvde litt denne stanga som min venn har og ble veldig overbevist om at dette er en kanonstang til dette fiske .

ja slikt er det bare. men motet til og fiske videre bare stiger når man endelig kjenner noe. men selv uten fisk var det en fantastisk tur !

såpass ja, hele kvoten er jo rimelig bra ! til og med en skikkelig storlaks !

ja tror nok ikke at du blir missfornøyd vertfall med zpeystanga. 11" er jo og en fordel med såpass stor elv + at det gjør selve fiske mye lettere.

Eg fiska sjøl der med 9.6" men følte eg fikk alt for lite kontroll på flua på avstand.

Posted

såpass ja !! da kan man ikke klage ! fikk 2 over 5 kg i år  :P og begge var oppdrett =P ene var 6 kg som e min største laks så lang  :P

snøret virker veldig tungt i seg selv. så tror det skal gå fint. men om ikkje kan du jo selge det igjen.

• Create New...