Gå til innhold

Fisketeknikk (Hvordan trekke forskjellige fluer til SØ)


Morten Aa

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dette er min første sesong som fluefisker. Jeg har prøvd meg på SØ fiske flere ganger uten stort hell. Har vel vert ute 5-6 ganger flere timer hver gang, men gir meg ikke. Nå tenkte jeg det var på tide å høre her om det er noe galt jeg gjør med inntrekning. Jeg har (etter anbefalinger) alle de fluene som vistnokk skal fungere best. Rosa reker, pattegriser, tanglopper, børstemakk, noen få streamere osv.

Hvordan burde jeg trekke inn med disse? Raskt, tregt? Noen "gyldne regler" f.eks. 3 korte trekk 3 sekunder stopp? :P

Jeg skal ut en tur i morgen hvis vær, vind og helsen sier ja =) Så håper på noen gode teknikker jeg kan teste ut da!

På forhånd takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. ;D

Jeg er ingen expert på dette men jeg har fisket noen sesonger nå og har fåt noen fisk. Når jeg begynte så telte jeg typ 3 korte ett stopp3 sek osv. Men ettervært så begynte jeg og trekke in litt mer uregelmessig, leke litt med snøret, med litt pauser innimellom. Jeg føler at fisken har vært litt mere intressert når jeg har variert intrekket.

Vet ikke om det finnes noen gyllen regel, sikkert mange forskjellige meninger der.

Men det er klart at det varierer sikkert fra flue til flue. Man skal vel  kanske ha litt mere fart på en fiskimitation æn en reke eller børstis.

Se igjennom den store sjøørret tråden til Toggi, der finner du helt sykt mange bra tips. Se speciellt på de første sidene.

Det finnes sikkert noen her inne som kan utdype mye mye mere, dette var litt av min lille erfaring. ;D

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det fine med sø-fiske er at det r ingen regler! Selvfølgelig lønner det seg å imitere div byttedyrs naturlige gange,men enkelte ganger kan man gjøre rake motsetning i forhold til normalen og oppleve at det er den "feil teknikken som gjelder akkurat da ;)men som du er inne på, 3 korte-3 sek.kan fint fungere på reker/lopper/fisk,når det gjelder børstiser vil (ifølge meg selv),det jevne draget fungere best.Akkurat nå for tiden i relativt kaldt vann,ville jeg ikke kjørt fullt tempo på fluene(selv om det kan funke...)forvirrende? Det er derfor jeg bedriver såpass mye av tiden min med sø-fiske :D Elsker det uforutsette og utfordringene dette kan gi! Andre ganger kan sø-fiske være det enkleste på jord 8) Men etter boka";reker-kjappe rykk. lopper; rykk med lengre pause imellom.Fisk;10-40 cm trekk i relativt kjappt tempo.Børstiser;så lange drag som mulig(kan også fungere å sveive på snella i uberrolig tempo. Men dette finner du ut selv! Skål-----Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med rosa reker hele året rundt så jeg er litt sånn type som trekker litt hardt og fort også hele året.

bortsett fra hvis jeg skulle finne på og bruke tangloppe (rosa) så har jeg stang tuppen helt ned til vannet og trekker i små kjappe trekk uten stopp. Men er litt på det med at du må nesten føle deg frem til hva som funker for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på fisketur og ikke merker noe på hverken reker (rosa/oransje), sild,tanglopper eller børstis, og dermed har vært gjennom skrinet uten hell, mangler du èn flue:

Grå frede

Som jeg kan se på bilder så er dette en typisk Grå Wolly Bugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på fisketur og ikke merker noe på hverken reker (rosa/oransje), sild,tanglopper eller børstis, og dermed har vært gjennom skrinet uten hell, mangler du èn flue:

Grå frede

Merker du ikke noe da heller, så kan det være en fordel å prøve der det er vann! :)

Men fra spøk til alvor. Det er neppe noe fasitsvar hva angår hvordan du bør fiske med ulike typer fluer. Noen kan sikkert være en fordel å trekke inn fort (fiskeimitasjoner), mens andre kan sikkert være greit å ta lange trege drag (wolly/børstemark). Reker har jeg ikke noen formening om, da jeg synes at fisken biter like greit på kjappe korte drag som lange trege! Generelt så har jeg mye bedre uttelling på reke enn på fiskeimitasjon, men frykter nok at dette er en av grunnene til at snittet mitt på sjøørret ligger godt under 1 kg.. Jeg starter ofte med reke også, noe som også kan være grunnen til mer fangst på reke..

Men som Særpvegas sier, "Grå Frede", er en fryktelig undervurdert flue i de fleste SØ-miljøene. Man hører lovord om Jiggy og Decivere, og ikke minst Pattegrisen. Men jeg ville også dratt frem Grå Frede som en joker fra flueskrinet! Selv om jeg har tatt mer fisk på Rusty Frede.. Disse to fluene går nok som en ting av samme sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...