Gå til innhold

Tilslagsproblemer


flyops

Anbefalte innlegg

Hello alle sammen. Jeg var ute og prøvde meg i dag i marka, bra vulgata klekking og jeg mista sikkert ti fisk den stunden klekkingen sto på. Det som er problemet er at når fisken tar så kommer flua ut av vaket ingenting skjer! det er et eller annet jeg gjør feil selfølgelig, jeg har prøvd å vente, være kjapp alt. Så er det noen som har mer erfaring enn meg som kan komme med noen tips Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som kan gjøres galt. Et par små tips, ha lite løsline, ha kontakt med flua i stangtuppen nesten, pass på at fluen flyter riktig, ha lite til ingen hindring foran krok om det er vanskelig, tenker da på hackle som kommer i veien, eller værre hjortehår og annet stivt. Ellers så er jo vulgata imitasjoner store, så kroking burde ikke være et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Fisk med klekkere, syns man øker krokningsprosenten ganske mye :) Ellers så er det denne stunden man må vite, ofte så kan fisken slå til vulgataen før han kommer tilbake for å ta den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er ikke enkelt du.

 

Hadde faktisk samme problemet i går kveld.

 

Min erfaring er at man må være tolmodig med tilslaget. Vent til fisken har fått snudd skikkelig før man strammer opp. Vulgata blir gjerne (ikke bestanding) tatt med rolige bevegelser fra fisken sin del.

 

Ang løssnøre. Her er jeg ikke så sikker på om det bestandig er riktig og ha god kontakt med flua (stram line).

 

Det som skjedde meg i går var at fisken "ploget" fortløpende bortover vannet og gomla både duns og spinnere.

Når jeg hadde stramt snøre ble bare flua dratt/dytta vekk fra kjeften i det den tok.

 

La jeg inn slakke derimot ble flue sittende i munnen :)

 

Et annet problem er jo at Vulgata imitasjoner gjerne er store, og at fisken feilberegner slik at den nærmest "sprette vekk fra munnen."

Åja, ørret feilberegner til stadighet. Ser ofte fisk som bommer på naturlige insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Feil flue/teknikk. Hadde fisken virkelig ønsket å ta, så hadde den gjort det ordentlig. Dette er det som kalles "refusjonsvak"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Enig med Pål.

Kanskje til og med et par sekundærtriggere var feil for fisken slik at den ombestemte seg i siste liten. Jeg tror at når fisken først har bestemt seg for å gå opp å ta, så skal det en del til for at den snur, og dette kan jo være nettopp at den finner noe helt "ruskende galt". Dette blir spekulasjoner, men jeg antar at fisken i utgangspunktet bare ser etter positive kjennetegn/karaktertrekk (den ser ikke etter OM noe er galt med hvert eneste insekt) så hvis den først skal snu/ refusere så må det være noe opsiktsvekkende galt med flueinntrykket, enten det er flua eller presentasjon som Pål sier.

 

Forresten, i dag kom aurivilliien i Hemsila

 

 

 

 

 

 

 

:smt117 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål og André her. Fisken "bommer" ikke på et insekt i stille vann...

Det kan riktignok se slik ut når den f.eks refuserer en imitasjon, eller en ekte døgnflue for den saks skyld, men da har det vært noe som har fått fisken til å ombestemme seg i siste liten....

 

Ørret refuserer overraskende mange ekte insekter på overflaten. Dette ser man dersom man stiller seg over en ørret som beiter i en klar elv, og føller dens bevegelser når døgnfluene kommer drivende. En ørliten bevegelse på døgnflua kan enkelte ganger være nok til at sær ørret velger å refusere døgnflua i siste sekund...

 

I elver med ekstremt hardt fiskepress kan det av og til virke som om ørretten bare kødder med deg på pur f...... Det er jo logiske forklaringer på dette mhht fiskepresset etc, men for fiskeren som for 15. gang ser at ørretten bare er oppe og "dytter" på flua, så kan det være ganske så frustrerende. Mindre fluer, tynnere dresset, tynnere spisser, perfekt flyt etc, er ofte oppskriften da....

 

Finnes ikke noe morsommere enn å fiske på slike særinger.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under flubinding startet jeg en tråd som egentlig handler om det samme. Jeg hadde også alt for dårlig krokingsprosent og bestemte meg for å observere litt mer systematisk hva som skjedde og blåse i krokinga. Løsningen på mitt problem var nok sannsynligvis for stive forlengede kropper på vulgataimitasjonene. Over tre dager eksperimenterte jeg med diverse imitasjoner. Ikke akkurat vitenskap, men det jeg fant ut var at det skulle utrolig mye til før vulgataimitasjoner ble refusert. Alt jeg prøvde ble tatt for god fisk. Jo mykere jeg laget forlengelsene jo bedre ble krokingsprosenten. Med marabou, polygarn og skikkelig mykgjort tekstillimbakkropper var pårosenten i praksis 100. Bommene skyldtes opplagte feil jeg gjorde. Jeg erfarte også at det for meg ikke gjør noe om jeg har en del løsline på vannet (ikke for mye). Helt stram line derimot fungerte dårligere. Tidligere har jeg ikke brydd meg med å analysere nøye, bare fiska videre og ergra meg. Men det er jo spennende å bruke noe av metodikken fra idrettsanalyser på fluefiske. Noen synes sikkert det blir i overkant og det kan jeg forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...