Gå til innhold
  • 0

Stang til tusenlappen


TheGuyThatRocked

Spørsmål

Sånn ca. Kan gå litt over hvis det trengs.

Jeg er på utkikk etter en klasse 6 stang med medium action til å fisk sø med.

Gjerne anbefal et godt intermediate snøre som passer til stanga også.

Har sett på guideline, scierra o.l men jeg føler jeg må opp i to tusen for å få et skikkelig "best buy".

Hvis noen har noe brukt til en hyggelig pris så gi gjerne en lyd :)

Er litt valgens kvale dette. Jeg blir nok fort vant til stanga så jeg vil bare vite at jeg kjøper en lett og god stang som et enkelt å kaste med.

Håper noen kan hjelpe. Jeg har søkt masse rundt, men blir liksom ikke helt klok.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Takker for svar.

Noen som har erfaring med den sierra stangen? Hvor tung er den?

Er ikke noe utstyrsgeek og har ikke noe inntrykk at stengene til 5000 er "så" mye bedre enn de rimelige.

La inn en ønskes kjøpt, men har ikke fått noe svar. Tror den ble litt tullete, hehe.

Edit.

Begynner å lure om jeg bare skal smelle til med en guideline LPXe. Så den fikk terningkast 6 i en test så da er det kanskje verdt det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en Guideline Lecie 9,6" #7.

En rask og fin stang, den kan du få for litt over 1000kr :)

En LeCie F også, eller? Den er isåfall rimelig toppa og ikke akkurat kjent som ei mediumaksjon stang..  ;) Men gode stenger med flott finish er det.

Ja litt topp, men ikke så ille, er en F ja :)

Skader ikke å spørre, skal selges..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en Guideline Lecie 9,6" #7.

En rask og fin stang, den kan du få for litt over 1000kr :)

En LeCie F også, eller? Den er isåfall rimelig toppa og ikke akkurat kjent som ei mediumaksjon stang..  ;) Men gode stenger med flott finish er det.

Ja litt topp, men ikke så ille, er en F ja :)

Skader ikke å spørre, skal selges..

Var ikke meninga å hakke på deg, bare så det er klart! ;) Kun litt spekulering i hht trådstarters spørsmål, og utifra egen erfaring innen samma stangserie. Liker man kjappe toppa stenger så er jo LeCie Fast midt i blinken.  :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har en Guideline Lecie 9,6" #7.

En rask og fin stang, den kan du få for litt over 1000kr :)

En LeCie F også, eller? Den er isåfall rimelig toppa og ikke akkurat kjent som ei mediumaksjon stang..  ;) Men gode stenger med flott finish er det.

Ja litt topp, men ikke så ille, er en F ja :)

Skader ikke å spørre, skal selges..

Var ikke meninga å hakke på deg, bare så det er klart! ;) Kun litt spekulering i hht trådstarters spørsmål, og utifra egen erfaring innen samma stangserie. Liker man kjappe toppa stenger så er jo LeCie Fast midt i blinken.  :D

Det er ikke noe stress, tok det ikke sånn heller :)

Egentlig enig med deg, men syns LeCie er en flott sjøørret stang, og kom bare med ett godt tilbud.

Siden han nevnte rundt 1000 lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tar den! Neida, hehe.

Ikke noe stress at det sporet litt av.

Tror kanskje jeg heller litt mot rask medium mer enn omvendt.

Stresser litt med vekten. Min gamle stang veiet et tonn og det et jeg ikke happy med(en gammel ron thompson cascade).

Drittstang som har gitt meg mye glede :rolleyes:

Jeg vil også ha en 9'6 eller 10 foter siden det er det jeg er vant med.

Så nå står det mellom guideline exp3 klasse 7 stang ellet loop multi klasse 6 stang.

Blir altså enten budsjett eller "safe kvalitet".

Noen inputs? Merker det er litt vanskelig når jeg har så daårlig peil på hardware.

Også vil jeg ha et ordentlig snøre. Et intermediate(saktesynkende sant?), tenker dette er best til alround dag og nattefiske.

Ser litt på rio outbound og registrer at folk er glad i dette. Men det er utsolgt på skittfiske der jeg tenker å kjøpe dette.

Også er det litt vel dyrt.

Hadde loop multi wf snørene funket like bra? Dette er saktesynkende på samme måten?

De er jo mye rimeligere også og det liker vi.

Ellers noen tips til det beste alround snøret etter sø både natt og dag fiske?

Målet mitt er at jeg har en fluestang i 30 år. Er mer glad i å fiske enn å sette meg inn i tekniske ting rundt utstyr.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du sier målet ditt er å ha en fluestang så lenge som mulig. Da ville jeg ha gått for Multi'n. Har selv brukt EXP3 #7 som introduksjonsstang til sjøfisket mitt, og er godt fornøyd med den. Hvor i landet holder du til? Hvis du bor i nærheten av Horten så kunne du fått testet Exp3 før du bestemte deg.

Når det gjelder snøret så vil jeg anbefale SA Professional i intermediate. Et billig og bra snøre som faller i smak hos mange! Link her...

http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=60671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så det først nå. Sendte tilbake.

Anders.

Takk for svar og tilbudet!

Er i sør så det blir litt langt.

Jeg trekker faktisk litt tilbake at målet er å ha ei stang i 30 år.

Poenget var bare å få ei rimelig og ikke minst god stang også slippe å fokusere på utstyr.

Takk for snøretipset, skal sjekke det ut.

Er det generelt et problem å fiske veldig grunt vann med intermediate sånn på nattestid?

Hvis jeg trekker inn snøret fort trekkes det opp mot overflaten da? Som en slukstang.

Tror dere jeg vil merke stor forskjell mellom de to stengene eller er de i the same ballpark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for alle tips.

Men jeg har bestemt meg for å oppjustere budsjettet litt til ca 2000 inkludert et intermediatesnøre.

Jeg har funnet ut de siste dagene at jeg har lyst til på en 9,6' stang da dette er det jeg et vant til og at aksjonen bør helle mot rask.

Så nå ser jeg på ei loop multi stang i klasse 6. Er det noen som har den som kan si noe om akjsonen?

Evt et annet godt alternativ i prisklassen på ei 9,6' stang med litt rask aksjon.

Også er det snøre..

Jeg fikk jo et tips om sa full sink, men er litt redd det vil synke litt fort.

Fisker mye på natten og trenger et perfekt alround snøre.

Kanskje guideline coastal er det beste. Da kan jeg vel fiske på alle dybder så lenge jeg bare venter på at det synker?

Vet noen om skitt fiske selger noe sånn for å skjøte fortom med tippet?

Finner ingenting.

Setter veldig pris på at dere hjelper en stakkars nybegynner :)

Også hadde det vært kult om noen hjalp meg å plukke ut noen gode nattefluer til sø fra skittfiske.

Prøvde å binde noen sorte wollybuggere selv, men dem vil ikke torsken ha en gang, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

mye mer å velge i 9 ft. er sikker på at du finner noe brukt her på forumet som dekker dine behov......det finnes nesten ikke noe søl i stangbransjen pr. idag uansett merke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Se om du kan få tak i en brukt LPXe RS. Enten den 3-delte eller 4-delte. Kjøpte selv en 3-delt for en månedstid siden for 1000,-, og jeg er knallfornøyd. Da har du i tillegg litt å spe på med i forhold til snøre.

Ellers er vel Sage Xi2 eller 3 supergode sjøstenger som også er raske, men da er jeg redd for at du må enda litt opp i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg vært og kjøpt snøre i dag, et guideline coastel slow intermediate.

Prøvde det på min nåværende stang og det var heeelt kanon. Jeg kastet hvertfall dobbelt så langt.

Har fått kjøpe en zpey stang av en her på forumet også så den kommer forhåpenligvis i posten snart.

Jeg kjøpte også fluorocarbon fortom og spiss.

Og det er her mine siste spørsmål kommer før denne tråden kan avsluttes. Jeg lover ;)

Det har med festing fra fortom til line og fortom til tippet.

Jeg kjenner kirurgknuten og vil bruke den mellom tippet og fortom, men det jeg lurer på er om ikke fisken blir litt mistenksom med en klump 1 meter foran flua? Er dette noe de fleste gjør. Og hvordan kan jeg gjøre skjøten mest smooth. Kan jeg lakke den/bruke superlim e.l?

Fortom line.

Har kjøpt sånn løkketing til lina og lagd kirurgløkke på fortommen, men det blir litt knotete når jeg trekker inn noe av fortommen med et uhell. Spesielt når jeg fisker om natten.

Er det noe problem å lage en dobbel slukknute i lineløkke for deretter å lakke den eller noe slikt?

Jeg snakker bare om en enkel løsning uten noe sying eller noe sånn.

Takk for hjelpen alle sammen. Dere har virkelig hjulpet meg gjennom denne tråden.

Må også bare gi kudos til grønberg sport for insane god service.

Ble hvertfall en liten påminnelse for meg om å støtte opp om lokale fantastiske butikker og ikke bare kynisk jage ned den rimeligste nettbutikken.

Ja til kundeservice, ekspertise og god gammeldags vennlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg binder spissen av fortommen fast med kirurgknuten, men uten løkke.

Fester fortommen til fluesnøret med nåleknuten, og litt superlim, om jeg er hjemme og har det for hånden da.

Om du ikke lager løkke, så får du en mye mindre skjøt, jeg bruker nesten alltid en for mange alt for lang fortom.

Så jeg skjøter på en spiss på mellom 2 og 3 meter.

Standardoppsettet mitt er på 15-16 fot, men ofte lengere.

Dette gjelder int. liner og synk 1, syns også snøret går penere i luften med lang fortom, det var Micke som gjorde meg oppmerksom på det :)

Til hurtig-synk liner, der du vil ha flue og line fort ned, så er oppsettet et helt annet.

Håper du fikk noen svar og finner ut av ting da ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...