Gå til innhold

Pers bindetråd!


Per....

Anbefalte innlegg

Jeg startet med fluebinding i dag, og lager derfor denne tråden for kritikk...Og kanskje litt ros. Bilder kommer senere i kveld. Jeg ønsker tips om fluer som er enkle og binde, innholdsliste følger:

Ullgarn, Påfuglherl, Hanehckle brun og

sort, kobbertråd, fasanhale, hønehackle

brun og sort, polygarn hvit, polydubbing

brun, blytråd, chenille sort og gul, poly-

garn brun ,antron rød, tinsel sølv flat,

sort dubbing, junglcock sub. Fluoro fiber,

mini sparkel braid, rev, flash, teal barred,

small mylar slange, hanehackle grå

Dette er det jeg fikk med i settet. Har så vidt startet med noen fluer som ble vist på en dvd som lå i settet, men nå trenger jeg andre ting å farte med. Tror jeg starter på noen mygg av noe salg nå. Håper noen gidder å følge med her. Det er jeg egentlig ganske sikker på at noen vil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette de første fluene du binder så har du det jaggu i fingra. Ei enkel og effektiv flue er Renaflua, du finner diverse bilder og bindebeskrivelser enten ved å gå til Mollanmedia Staffan binder fluer, eller her på siden. Er min desiderte favoritt som vårflueimitasjon. Enkelte skyr den som pesten fordi den bindemessig er for enkel. Som fiskeflue er den ett funn etter mitt syn da den kan varieres i det uendelige. Har selv varienter som etterligner både marginata og maur. Velkommen til asylet forresten (her finner du bare fffishing-idioter

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette var imponerende til å være første dag på stikka.

Ser du har laget noen "once and away" varianter. Jeg vil anbefale deg å bytte ut garnet du bruker med CDC.

Da vil flua flyte mye bedre.

Du sier du blir stiv foran bindestikka. Prøv å finn deg en stilling hvor du kan binde med forholdsvis lave skuldre.

Sittestilling er viktig ;)

Legger ved en steg for steg once and away.

http://www.flyforums.co.uk/fly-tying-step-step/6211-once-away.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;DnVeldig artig å høre. Startet nok i går ja, finner desverre ingen kvitering. Har skjønt at jeg må skaffe meg CDC siden det er brukt så mye, men det får bli litt senere. Ellers tar jeg imot tips til flere fluer, bilder kommer! :)

Men jeg hadde en forholdsvis mislykket forsøk i går også, som egentlig er den aller første flua:

post-4911-13949887452123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg noen spørsmål. jeg trenger allerede nye kroker, hvilke vil dere anbefale? Tørr, klekkere og nymfer. Ellers ser jeg på klekkere og buzzere her at stretch tubing, vinylribb osv er mye brukt. Hva er forskjellen? Hvilken skal jeg velge? Ellers er CDC satt på huskelista, samt dubbing. Noe annet essensiellt jeg mangler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg noen spørsmål. jeg trenger allerede nye kroker, hvilke vil dere anbefale? Tørr, klekkere og nymfer. Ellers ser jeg på klekkere og buzzere her at stretch tubing, vinylribb osv er mye brukt. Hva er forskjellen? Hvilken skal jeg velge? Ellers er CDC satt på huskelista, samt dubbing. Noe annet essensiellt jeg mangler? :)

Jeg tror ikke stretchtube og vinylribb er så veldig viktig nå i første omgang (noen her vil jo tilogmed bare bruke naturlige materialer uansett), men er jo kjekt å ha :)

CDC i et par-tre farger vil nok være bra, kanskje også litt CDC-dubbing i noen farger. Hjortehår/rådyrhår er jo godt likt av mange. Jeg har stor tro på flash og bling, og anbefaler et par varianter av krystal flash feks (feks til nymfeskall/hale og rib), men andre liker ikke slikt heller :)

Kanskje antron-garn i noen farger, og kanskje noen varianter chenille for bla forlenga døgniser.

Beste er vel sikkert å finne ut hvilke fluer du vil ha i boksen, og lage deg en materialliste etterpå :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både flash og bling, problemet er bare å finne ut hvordan jeg skal bruke det. Har noen tråder med svart base, og masse ''glitter'' på den, i alle mulige farger. Disse er igjen i lange tynne tråder, men ikke tykke nok til å bruke som bindetråd.. Tror jeg da. Blir uansett vanskelig å forklare, får ta noen bilder i morgen. Ellers tror jeg jeg tar en tur i en hobbyforetning av noe slag, skal se etter litt skumplast. Er det mulig å finne antrongarn eller tilsvarende der tror dere? Prøver å gjøre det litt billigere, når jeg gjorde første innkjøp ble det ganske dyrt.. :P Ellers lurer jeg fortsatt på kroker, det er jo et hav av former og nummer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt smeltelim på Renaflua? Du skal bruke den typen som brukes i limpistoler. Klipp av en bit på størrelse med ett stort knappenålshode (lett å ta for mye i starten) spidd biten på bindenåla, varm opp med lighter og legg det på flua og klem til.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fluer du binder og til å ha nettopp starta så ser det veldig bra ut :) En ting jeg ville gjor anderledes er å nesten halvere lengden på flottøren/vingen. Er den for lang så vil nok klekkerne ofte legge seg feil i vannet og i tillegg gi intrykk av å være mye større for fisken. Forresten lurt å spare restene av Cdc fjæra da de kan brukes senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt færre(mindre garn)vingefibre og strammere dubbing på Lepto´n så blir den perfekt.  samt klipp eller riv av halvparten av cdc´n i flotøren på klekkera dine. foruten det smårusket her så er det dritbra. Detta har du talent for, ingen tvil.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger! Tenkte meg at det var litt store vinger, men ikke at det var fullt så ille. Jaja, kommer til å spare mye materiale samt å få penere fluer, ikke værst! ;D Første dag med CDC, for et fantastisk materiale. Det er jo så lett og fint å jobbe med. Legger seg akkurat slik som jeg vil, samt et så stort bruksområde. Fantastisk! Takk for link om biot. :)

2 spørsmål: Hva består dubbing av? Kjøpte i dag et sett med superfine dubbing, men skjønner ikke hva det er laget av. Vet at det kan fremstilles av fjær, men dette er kunstig. Ser hvertfall sånn ut. Vel...Det kan være jeg er glemsk, men under skrivesekvensen for de to forrige setningene har jeg nå prestert å glemme mitt andre spørsmål. Kommer tilbake når jeg får tenkt meg om.......... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...