Gå til innhold

råd og tips om sjøfiske til nybegynner


sander

Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sander. Jeg er helt oppriktig og blir nesten deprimert av å lese allle disse håpløse tipsene. Flyt er helt elendig til kystfiske.

1: Blir tatt av vinden.

2. Flua fisker for høyt(jeg bruker intermediate på natta, kanskje derfor jeg får fisk på natta i janur og februar også)

3. Selve linen er for tjukk, altså et synk skjærer vinden og du kaster mye lengre og får fart i snøret.

4. Pass deg for "de som vil fiske lettest mulig", en litt trend i samme kategori som "størst båt, flest damer, størst muskler osv. Tok du den ;D

5. Med synk kan du fiske i bølger, flyt ligger å flyter oppe på bølgene og du fisker ikke effektivt.

6. Synk gjør at altid vil merke det minste hugget, Flyt driver og du jobbe mye med snøret som driver alle veier.

7. Fisker du med Synk får du fisket alle typer fluer uansett forhold.

8. Fisker du flyt begrenser du deg og som sjøørretfisker vil du aldri få store resultater.

9. Sjøørretfiske i saltvann er en annen disiplin og mange brunørretfiskere som ikke ofte fiske i saltvann er udugelige sammenlignet med folk som "bor" på stranda og vet hva de prater om..

10. Sjøørretfiske i saltvann er IKKE venting, tynne fortommer, små fluer, altså mye av det som snakkes om i brunørretfisket er ikke aktuellt i saltvannet.

11. Sjøørret på fluei saltvann er til tider fiske som krever lange kast i snitt....Store fluer, evne til å¨kaste i vind, dyp vading. MAO masse du møter som gjør at å fiske med 5 blir som å jakte elg med............pinsett.

12. Hvorfor du får anbefalinger om 5 som bare begrenser fisket ditt og hvorfor du anbefales flyt som ihvertfall begrenser fisket ditt..Det er mye fordi folk syntes det er gjevt og råflott å si at de fisker 5 og flyt. 7 og synk er liksom litt     usofistikert.

13. Dagens forhold er glimrende, der var regent og vinden. Skulle likt å sett noen med flyt og 5 på kysten idag...

14. Selv om brunørret handler om snusleppe og venting, samt adoptert lars lenth humor så handler ikke sjøørret fiske det. Morsomt ikke sant!

Er enig stort sett alt Marbakken sier her, og har skrevet mye det samme i tråden "Tony tenker høyt om fiske i sjøen" :)

En #5er stang er svært begrensende i sjøen, men har man ikke annet så må man jo fiske med det man har!

Heller oppsøke litt smulere farvann og fiske med mindre fluer.

Jeg har alltid med en 5er i bilen, men bruker den ikke så ofte lenger nå, fisket nesten bare 5er i Troms.

Den kommer frem under loppeforhold og noen ganger på helt stille vann, særlig på natten.

Er det ikke noen som har en #7 stang å gi gutten da?? ;D

Jeg har bare en igjen, solgte Lecien nettopp..

Som trådstarter sier så sliter han med å få fisk når det vaker og er tydelig aktivitet.

Siden du fisker med flyt, prøv en flue som striper i overflaten ;)

Eller en mindre flue som du trekker hurtig, rett under overflaten.

Du vil etterhvert få en følelse med fisket, og da vil det komme resultater etterhvert!

Det er ikke så lett å være fersk fluefisker, og særlig ikke i sjøen! (med 5er stang) :-\

Det er litt misforstått at sjøfiske er så enkelt, det er det som oftest ikke!

Det er mange flere variabler å ta hensyn til, enn ved f.eks tørrfluefiske i elv.

Skal ikke gå inn det nå, det blir bare tull.

Men finn deg noen lune viker du, bruk tid ved sjøen, og du kommer sikkert å fange din del av fisken etterhvert.

Tålmodighet er en fin ting ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg har kanskje en #6 streamstix troutstix visst en kompis ikke skal bruke den. Kan denne brukes i sjøen?

Skal nok kunne finne en snelle også, om ikke så bra, så holder det ihvertfall på lina. Tar jeg ikke feil, henger det et synk 3 på denne gamle snellesaken.

Dette må dobbeltsjekkes i fiskeskapet.

Men til dere som har greie på dette, er dette noe trådstarter kan bruke?

Trådstarter, er dette noe du kunne tenke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje en #6 streamstix troutstix visst en kompis ikke skal bruke den. Kan denne brukes i sjøen?

Skal nok kunne finne en snelle også, om ikke så bra, så holder det ihvertfall på lina. Tar jeg ikke feil, henger det et synk 3 på denne gamle snellesaken.

Dette må dobbeltsjekkes i fiskeskapet.

Men til dere som har greie på dette, er dette noe trådstarter kan bruke?

Trådstarter, er dette noe du kunne tenke deg?

Jo jeg tror det hadde vært gull Henning :)

Det er jo fine stenger.

Supert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu är jag rimligt irriterad....klart fan en 5er duger flott.....jag skall sända ett snöre som duger till det mesta av det här fisket vi driver med....och jag skall också banne mig ta gutten med på fiske..så...du som startade denna här tråden, snacka med föräldrarna dina, ta med en av dom och 5er stanga din så ska vi fånga lite SÖ..jag bjuder på ett bra snöre (stanga din fungerar säkert helt utmärkt), fluer...dde binder jag upp till dig....kan ev visa dig vad som krävs....sänd pm om det är intressant!

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu är jag rimligt irriterad....klart fan en 5er duger flott.....jag skall sända ett snöre som duger till det mesta av det här fisket vi driver med....och jag skall också banne mig ta gutten med på fiske..så...du som startade denna här tråden, snacka med föräldrarna dina, ta med en av dom och 5er stanga din så ska vi fånga lite SÖ..jag bjuder på ett bra snöre (stanga din fungerar säkert helt utmärkt), fluer...dde binder jag upp till dig....kan ev visa dig vad som krävs....sänd pm om det är intressant!

Stefan

.....

Slapp av Grabben ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu är jag rimligt irriterad....klart fan en 5er duger flott.....jag skall sända ett snöre som duger till det mesta av det här fisket vi driver med....och jag skall också banne mig ta gutten med på fiske..så...du som startade denna här tråden, snacka med föräldrarna dina, ta med en av dom och 5er stanga din så ska vi fånga lite SÖ..jag bjuder på ett bra snöre (stanga din fungerar säkert helt utmärkt), fluer...dde binder jag upp till dig....kan ev visa dig vad som krävs....sänd pm om det är intressant!

Stefan

=) nope....tror att kanske det är lika lurt att ten praktisk lektion som alla råd här...jag får fisk o det funkar...kanske inte de största kvantiteterna men jag går heller aldrig efter gytefisk...och så tänker jag att om man är 13 år, vad är då smart?? Ja vad fan att någon visar en hur det kan funka..?? Bjuder som sagt på 444 Cortland glaslina och flugor....det hade i vart fall jag huggit...feks om någon gett mig samma erbjudande när det kommer till HA ...Tony....???=)=)=)=)

.....

Slapp av Grabben ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig bra ut!  :)Med en sånn stang vil jo også en relativt kort 7 klump gå veldig bra på.

Klart vi må sifra nå folk hyper flyt klasse 5 ;) Et slikt oppsett er som Tony sier egnet til spesielle situasjoner og blir for veikt generelt. Jeg bruker av og til ned til klasse 3 selv, men da er det stille og finfiske med små reker og tanglopper. Går fort tilbake til klasse 7 og klumper i klasse 8 eller 9. Lang fortom og finfisket fungerer enda bedre fordi jeg hiver mye lengre. Ikke noe som slår vind fra siden og en 20fots fortom som presenterer en liten tangloppe i vakene fra hissige sjøørreter. Lange kast er viktig i dette fisket, ikke minst for troens skyld og fisket er søkende og ting går litt unna. Men se etter vak hele tiden og ha et brunørretgir i bakhånd! Mye myggvak i fjordene for tiden, tusenvis av smolt og ungfisk mesker seg i fjærmygg....Godt å se de leke seg i store stimer..

Snører er jo ganske dyrt og på noen nettsteder finnes billige og noen ganger veldig tilfredstillende snører.

Harrissportsmail.com selger nå intermediate, synk og flytesnører til ca 67 nok. Jeg har nå intermediate snøret på snella i kombinasjon med et amnesia 30lb skytesnøre. Dette skytesnøret er utrolig kjempebra! En venn bestillte 200 meter på ebay for.....70kroner..I underkant av 140 nok har man en kanonkombinasjon. Snørene fra harrissport er vanlig WF snører og de må kuttes til der taperingen begynner. Det kan også være en ide å kutte de i framparten så ikke den (ja faktisk) presenterer for mykt, det bremser vel mye på noen snører. Har noen andre merket at snørene er bedre når du har klippet de pga nåleknutene?

Profish.dk selger DT liner som også er billige, og da får man to klumper!  

Kan være lurt istedenfor å bruke 500-1000 kroner for et snøre.

For å feste skytelina til klumpen bruker jeg en løkke på bakparten av klumpen. Den lager jeg enkelt ved å fjerne coatingen og så legge dobbelt. Så surrer man til det blir jevnt. Superlim og lakk. Klumpen fester jeg med en dobbel vanlig fiskeknute i løkka.

Og til slutt noe lurt jeg har begynt å bruke. Funker som bare det nemlig, et snowbee UV lim. Det varer ikke sånn ukesvis men er meget fint til å få jevne overganger. Bruker også det på nåleknuten. Og når det slites så er det 4 min i sola og nytt belegg. Ikke som aquasure da man måtte vente et døgn. Bruk gjerne lim på fiskeknuten du bruker til å feste skytelina i klumpen. Da glir det så fint.

. Ved bruk av synkende liner så trenger man bare en vanlig monofilament fortom. Viktig å bruke litt stivere typer slik at fortommen ruller fint over. Ikke noe poeng i gjøre fortomsbiten for avansert. Til sjøørret bruker jeg bare to tykkelser, eventuellt en midtdel for å kunne fiske med en tynn spiss, men som regel er det sjelden jeg går under 0,35. Opplever ikke at sjøørreten bryr seg nevneverdig! Jeg velger tykkest mulig fordi storfisken kan ta og da vil du ikke miste den pga noe 0,20 greier. Og ikke minst så er det mulig å løse vindknuter og det får man. Løkkeknuten som danskene har påtvunget oss er faktisk helt genial, ikke minst får den små tanglopper til å fiske bra med tykk fortom.

Dette er min rigg og trives godt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi må sifra nå folk hyper flyt klasse 5 ;)

Det er vel ingen som "hyper" flyt klasse 5 til sjøørretfiske. Vi bare sier at det går an å fiske med det, og at han ikke MÅ ha 7 selv om det er fordel. Jeg fisker selv med 7 pga begrensingene som du nevner! ;) Likevel fisket jeg 4-5 år med #5-stang i sjøen, da jeg brukte denne likså godt i sjøen som på fjellet. Dette ga begrensinger men dersom det er det eneste alternativet (syns ikke en 13 åring skal bruke 5000-6000 kroner på ny fluetang), så er det bedre å fiske med dette, og da komme med anbefalinger til DETTE fiske, enn å bruke tid og krefter på å anbefale synkhastighet på ei #7 og 8 stang som trådstarter ikke besitter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Har et tips til dere som skal begynne med fluefiske etter sjøørret. Mest til dere som ikke fluefisker siden tidligere. Det slo meg i dag når jeg var ut og fan bare fikk horngjel. Helt glimrende for nybegynnere. Takknemlig fisk som få. Skal man begynne med noe så er det bedre med en tur og få 20 horngjel enn 20 turer og en liten SØ. Dette vil trene dere i stangbruk ved hugg, lugg og for å kroke fisk. Man er ikke beroende av å kaste langt. Man kan øve i å kaste presisjon på visuelle vak da horngjelen er mye oppe i overflaten og ofte holder seg nært land. Plus at de er morsomme å fighte med hvis man ikke er vant til å få fisk på fluestang - særlig hvis man har femmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 5 til sø-fiske fungerer utmerket.  Helt unødvendig å kjøpe ny stang i tyngre klasse for å fiske SØ.  Selv bruker jeg som regel klasse 6 - fordi jeg har en sekser, men jeg har også brukt femmer i årevis.  Ikke behøver du skyteklump heller.  Bruk ei standard line, gjerne en du også kan bruke på fjellet.  Du behøver bare en stang og ett snøre - til lands om til sjøs.  Spissen på fortommen bør være litt tykkere ved sjøfiske, men det er også alt.  En ting til: Du trenger bare en flue.  Orange reke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snører er jo ganske dyrt og på noen nettsteder finnes billige og noen ganger veldig tilfredstillende snører.

Harrissportsmail.com selger nå intermediate, synk og flytesnører til ca 67 nok. Jeg har nå intermediate snøret på snella i kombinasjon med et amnesia 30lb skytesnøre. Dette skytesnøret er utrolig kjempebra! En venn bestillte 200 meter på ebay for.....70kroner..I underkant av 140 nok har man en kanonkombinasjon. Snørene fra harrissport er vanlig WF snører og de må kuttes til der taperingen begynner. Det kan også være en ide å kutte de i framparten så ikke den (ja faktisk) presenterer for mykt, det bremser vel mye på noen snører. Har noen andre merket at snørene er bedre når du har klippet de pga nåleknutene?

Profish.dk selger DT liner som også er billige, og da får man to klumper!  

Kan være lurt istedenfor å bruke 500-1000 kroner for et snøre.

Dette harrissportsmail, har du bestilt derfra flere ganger Marbakken? Det er til å stole på? Kikket innom der og var jo mye bra utstyr til en billig penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det IKKE 5000-6000 tusen for en god enhåndsstang i klasse 7..Det er så mye tilbud på nettet at en god stang får su for 1000 kr. Og så nevnte snøretips.....

Harrissport har ikke driti seg ennå og er nok såpass serisøt at de kan du stole på. Men man vet jo aldri.

Ja! Ja! ;) For et utrolig tips, helt vannvittig, hvorfor driver vi ikke med mye lettere stenger hele gjengen.. :rolleyes:...Er jo mye gøyere å få fisk til å virke sterkere, det er jo hele clouet :D. Må nok gå over til o og klasse 2stenger  til laksen i sommer ;). PÅ flom må jeg dessverre opp i klasse fem. :-\.Men jeg skal bruke flyt :). Og Emerger pupper.

;)

Når jeg var liten og dorget med håndsnører i mandalselva da var det artig å kjøre laks da! Var ikke en stang engang må jo vært klasse -100.

Det var en i sommer jeg hørte om som ikke fikk napp fordi han hele tiden gikk i litt for trange vadere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en pust i bakken nå. Det er en 13-åring som spør om det er greit å fiske med klasse 5 og flyt i sjøen. Selvfølgelig er det det! Skal vedde på at de aller fleste av oss begynte med flytesnøre. Et sted starter man, så utvikler man seg derfra. Det med klasse 0 til laks nevnte jeg bare som en kuriositet, Marbakken.

Det blir tatt masse SØ på klasse 5, så for n'te gang: Det er en helt grei stang å starte med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Folkens; jeg tror at gutten har koblet nå. Tror vi kan legge ned ang klasser. Han skjønner at det går an å fiske både flyt og intermediate, og femmer og syver. Nå må han få puste litt og tenke ut hva som er best for han - både økonomisk og fiskemessig. Tror nok han er karl nok til en slik avgjørelse. Han har fått nok gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Swede :)

Man ser jo hva som skjer her på Forumet, noen uskyldige spørsmål, med enkle svar.

Og man kaster hverandre rett i ulvekjeften!

La nå folk være litt forskjellige, med egne synspunkt uten at det hele tiden skal være feil, om man ikke mener det samme!

Har sagt det før, det er mange måter å ta "en" sjøørret på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av vitsen med hele forumet her er vel at folk kan lufte forskjellige meninger/teknikker/redskap/fluer/etc.det er jo det som gjør det hele fullendt.Hva er vitsen til slutt med et forum hvor alle bruker samme teknikk-flue-utstyr div.div.div ::)Noen hekker"mora andre dattera osv.Peace & Love from Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Tilbudet mitt står fremdeles ved lag, og stort sett mer økonomisk en det, kan det ikke bli :)

Jeg trenger bare en tilbakemelding, adressen dette skal sendes til, så er det i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en pust i bakken nå. Det er en 13-åring som spør om det er greit å fiske med klasse 5 og flyt i sjøen. Selvfølgelig er det det! Skal vedde på at de aller fleste av oss begynte med flytesnøre. Et sted starter man, så utvikler man seg derfra. Det med klasse 0 til laks nevnte jeg bare som en kuriositet, Marbakken.

Det blir tatt masse SØ på klasse 5, så for n'te gang: Det er en helt grei stang å starte med!

Bra sagt!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Da har jeg fått adresse av sander, så snart har han en #6 stang, synk 3, en snelle og noen fluer på vei i posten.

Free of charge, da den yngre garde må få en flying start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...