Gå til innhold

Stoooore vespertina


Nofish

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Har dere opplevd at vespertinaen varierer veldig i størrelse?

Jeg har opplevd dette flere ganger i det siste, og det skjer i samme klekkeperiode. Har på følelsen at det var/er flest av de store i starten av klekkingen.

De minste tilsvarer krok 18 og de største er nesten oppe i krok 12....Jeg er så sikker som jeg kan være på at det ikke er noen marginataer som driver og blander seg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje str 12 var å ta litt hardt i, men ikke mye. Jeg fisket med krok 13 og det var midt i blinken. Hadde jeg ikke sett det selv hadde jeg også trodd at det var marginataer, men det tviler meget sterkt på at det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være varianter av Paraleptophlebia som blander seg inne her. De er vel ofte noe mindre enn vespertinaen.

hmmm, det har jeg ikke tenkt på. I såfall gjenstår de store, men at de varierer fra krok 16 til 13 er mer enn jag har opplevd før.

Har i og for seg opplevd at vulgataen varierer voldsomt i størrelse også. Bare en måned igjen.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt forholdsvis greit å se forskjell på vespertina og marginata, selv om vi ser bort i fra forskjellen i størrelse.

Det enkleste kjennetegnet er, som Staffan påpeker, å se på bakvingene. Vespertinaen har markant lysere bakvinger enn fremvinger. Marginataen har samme farge på bakvingene som på fremvingene.

post-3661-13949887728116_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...