Gå til innhold

Hva skal flueboksen fylles med?


Ole Einar

Anbefalte innlegg

Har lagt planer om en tur til et fjellvann til sommeren, i starten av juli. Vannet ligger i Rørostraktene inn mot svenskegrensa. Lurte på hvilke fluemønstre dere her inne ville valgt å fylle boksen(e) med?

Takk på forhånd!

Ole Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;D

Får begynne å binde opp en del vårfluer og mygg, noen stankelbein vil vel ikke være dumt det heller. Vannet ligger på ca 900 moh, blir vel noe høyt til å komme over noen døgnflueklekkinger, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida..  du kan treffe på døgnfluer også :D Jeg hadde iallefall ikke dratt på tur uten døgnflueboksen...

I hovedsak er det vel vårfluer som gjelder, men kan nok hende starten av Juli er noe tidlig for dem.

Noen stankelbein, og Maur ville jeg også hatt med ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent i området nei, men har fått hørt historier om enorme ørreter der. Derfor vil jeg være godt forberedt. Gått til innkjøp av noen Fish-skulls, så skal eksperimentere med noen streamere som sikkert blir med i boksen også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil da være snakk om Leptophlebia artene og kanskje E.vulgata da?

Jepp. Treffer du på lepto/myrdøgnfluene, er sjansene brukbare for at det Vulgata der også. Spesielt om det er sand eller steinete mudderbunn,og vannet er relativt klart. Vulgata er ikke så tolerant for surt vann som Leptoflebiaartene. Finner du noen vulgata i sivkanten eller store nymfeskall så kan det være verdt forsøket å blindfiske med vulgata om det ikke vaker. Min erfaring er at ørreten kan være hissig på dem selv når det vesentligste av klekkingen er forbi. Det er tross alt en god munnfull, og ørreten er gjerne på hugget etter noen vulgatasinker. En stripende streaking caddis er jo ellers noe som kan føre til overraskelser på et tilsynelatende livløst fjellvann... Men forhåpentligvis klekker det ett og annet.  ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...