Gå til innhold

Åre til kajakk


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Scierra Perception fiskekajakk, og skal ha meg en ny åre. Noen som har forslag til en grei åre, som ikke koster skjorta ? Lurer også på hva slags type åre man bør velge. Er utrent, og har ikke allverdens erfaring med padling. Stort blad, lite blad osv. Forslag mottas med takk.

Er det forresten noen som har forsøkt seg med noen form for utriggersystem for fisking på flattvann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

lette åre i carbon og kevlar koster pæeng, men er vidunderlig, men siden du er en spreking så klarer du deg med glassfiber / plaståre..... vurder om du "må" ha delbar eller ei, ville valgt hel åre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lette åre i carbon og kevlar koster pæeng, men er vidunderlig, men siden du er en spreking så klarer du deg med glassfiber / plaståre..... vurder om du "må" ha delbar eller ei, ville valgt hel åre

ka har det egentli før praktisk betydning? er det ikke en fordel me tanke på når du legg den baki biln eller nå sånt?

ikke vet eg ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har lite å bety i indre troms, mye å bety dersom man har liten bil i Oslo og har en hel dyr åre liggende stråppa opp på biltaket.... 1-2-3 borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har kjøpt meg en Scierra Perception fiskekajakk, og skal ha meg en ny åre. Noen som har forslag til en grei åre, som ikke koster skjorta ? Lurer også på hva slags type åre man bør velge. Er utrent, og har ikke allverdens erfaring med padling. Stort blad, lite blad osv. Forslag mottas med takk.

Er det forresten noen som har forsøkt seg med noen form for utriggersystem for fisking på flattvann ?

Kontakt eian fritid så får du gode råd om hva slags åre du bør velge.

De vet hva de driver med :D

En åre med litt bred blad er å foretrekke, da får du mer skyv.

Jeg kjøpte en carbon åre i fjor og den er helt fantastisk. Kosta meg ca 2500 kroner men jeg skal love at det er verdt investeringen, Jan :D

En god åre gir mer padleglede, det er det ingen tvil om. Har du råd så legg litt i en god åre, det vil du ikke angre på.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også litt på evt. lengde på åren. Jeg er forsåvidt ganske lang i arma, tror jeg bikker tometer'n jeg, når jeg slår ut vingene for fullt. Har sett på en åre på XXL, denne http://www.xxl.no/vannsport/kajakk-baat/kajakk-tilbehoer/point65-adventure-tourer-kajakkaare-1072876, samt denne http://www.nemo.no/kajakk/tilbehoer/b4_2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke har jeg allverden av peiling, men jeg har lært en grunnregel for lengden på åren for hav-kajakk; armen strakt rett opp over hodet, da må åren gå fra jorden til knekken på ytterste fingerledd, jo kortere, jo greiere og håndtere om du er utrent, men lengre og større blad gir mulighet for å legge i mer kraft om du har den da ;) håper det gir litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...