Gå til innhold

For stiv vulgataimitasjon?


Gavia

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med at vulgataimitasjonene mine blir for stive i bakkroppen. Runes tekstilimvariant ble fine og sto nydelig på vannet, men de også blir det mye bomslag på. Derfor studerte jeg fluene i kikkert da de ble tatt. Det så ut til at flua ofte ikke går inn i munnen på fisken, bare skyves unna. Det så i alle fall slik ut i overflata. Er det flere som har erfaringer med at fisken ikke får tak i flua? Hva gjør dere for å få mer "slarkete" forleget kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidlgere vært tvilende til teorien om at ørreten først dytter til (forsøker å drukne?) vulgataen litt ut i klekkingen, men har nå sikre observasjoner ang. dette. Jeg aner ikke hvorfor, den er jo ikke for stor til å tas i en jafs...

 

Fisken slår, kommer tilbake og tar. Sist tur satt jeg med venstreghånda på klingen for å forsøke å dempe ryggmargsrefleksen (med vekslende hell). Ikke sikkert det har noe med for stive imitasjoner å gjøre.

 

Andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey !

 

Vanskelig å svare konkret når man ikke har vært tilstede og sett hva som går galt, men når du sier "mye bomslag" så håper jeg ikke det betyr at du er for tidlig med å reise stanga ? Har du prøvd å vente ett sekund eller to ekstra ?

 

Store vulgataimitasjoner kan ha dårlige krokingsegenskaper dersom den er bundet av for stive materialer. Hvis du binder en stor og stiv bakkropp og i tillegg lager vinge av stive materialer som f.eks. hjortehår, så kan man nok dra noen bom ja.... #-o

 

Forsøk å bruke minimalt med lim i tekstillimflua, og "bøy og tøy" den godt etter at bakkroppen er bunnet fast i kroken. Sjekk at den gir etter. Ev. så kan du feste inn bakkroppen oppå kroken i stedet for å tre kroken i gjennom bakkroppen...

Dersom dette ikke går, så kan får du bruke superchenille da. Funker utmerket det og... :D , og med superchenille bakkropp og cdc-vinge, så kan du ikke skylde på fluas materialer mer i hvertfall. Da er det heller at fisken refuserer flua pga noe annet. Størrelsen, feilproporsjoner, for stor krok, for tykk fortom etc etc.....

 

Noen ganger slår bare fisken til vulataen for å drukne den, spessielt i begynnelsen av en klekking, er min erfaring. Og JA, det hender fisken refuserer ekte insekter også.....

 

Lykke til ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons. Saken var at jeg ikke ga tilslag. Kastet ut la ned stanga og studerte hva som skjer i kikkerten. Så da flere ganger at flua lå igjen da ørreten snudde ned i vannet. Den hadde bare flyttet flua. For meg så det ut som den åpnet munnen, men at flua skvatt unna. I morgen fortsetter forsøket. Da skal jeg prøve godt masserte tekstillimfluer. Det var en detalj jeg ikke hadde fått med. Jeg serverte fluene rett fra stikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Dersom du fletter en bakropp med f.eks.farget polygarn (jeg bruker marabou og fetter denne intenst), klapper denne sammen med det samme fisken tar. Krokingsprosenten øker da betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet videre med vulgataimitasjoner. Fulgte Runes råd om å mykgjøre tekstillimfluene og det gjorde susen. Krokingsprosenten kom opp i nærmere 100. De jeg bommet på skyldtes ikke flua, men fiskeren som hadde for mye løsline i vannet eller ble distrahert. Samtidig hadde jeg laget opp noen andre forenkla varianter av fluer som jeg testet. Både ørret og sik gikk på alle varianter. Er det ikke nødvendig å bruke særlig tid på vulgataimitasjoner? Bare de er store nok tar fisken fluene for god fisk (?). Den enkleste varianten, inspirert av Eikres innlegg her, var bare en liten bunt marabou klistra sammen med fett og en dott CdC som bryst/vinge. Fisken gikk greit på den også. Med den kom jeg til og med opp i en krokingsprosent på godt over 50 på siken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel i dag i T&T der de anbefalte mest mulig myke materialer grunnet at ekte vulgatte oppleves av ørreten som myke og at imitasjoner som ble for harde fort ble refusert eller spyttet ut igjen. Med myke materialer skal man kunne telle til både to og tre før man trenger å gi tilslag. Videre gir mykere materialer høyere flyt i vannfilmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...