Gå til innhold

Impregnere fjellstøvler


saatvedt

Anbefalte innlegg

he he,.,,,,

Du har ett poeng med svakt pungt på lissehempene Anders , men holder nok en stund uansett....

Titta på ett par støvler til , bla a disse....

Viking Rallar , noe særlig mer klassisk blir det vel ikke , men det er vel også sånn at de gamle er eldst.... :rolleyes:

Takker for mange fine tips, fra julemat til slippers.... ;D

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ble litt nysgjerrig , dersom hempene ryker til lissene , så er jo skoen egentlig ubrukelig( tenker da på stoffhempene) , skal disse repareres pungteres membranen sikkert , vil slikt ev være dekket av garantien , eller blir det som det pleier å bli at butikken skylder på for røff bruk , feil bruk , kvist, kvast og andre ulumskheter.....

Jeg legger ikke hele livet i grus ved å ryke på ett par tilbudssko til 599,- det er bare det at når det ryker så er det så forbanna irriterende , og så er jeg så jævla lei av å krangle på garantivarer.......

Og enkelte selgere er forbanna lei meg også.... ;D ;D

får ikke håpe jeg ryker uklar med dama på g-sport om hempene går flyten 8)

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sånne joggeskolignende GT-"støvler" nøyer jeg meg med produsentanbefalt spray, for GT-sko puster jaggu dårlig nok fra før.

Hmm...  :)

Ingen kan eller bør forvente at GT puster like godt som åpne sandaler eller tynnvevde bomullssko  :) Men som alternativet når man vil ha vanntette og pustende sko (her lå det to forutsetninger), så er det vel ingenting som slår en god membran, ikke sant? Så en membran er et kompromiss, og det må man forstå når man velger ulike sko til ulikt bruk. Nei, det puster ikke som en sandal, men sandalen (om noen bruker det) er heller ikke særlig vanntett.

Når det gjelder joggeskolignende GT-"støvler", så må du først og fremst se på når man bruker hva.

Jeg bruker Lærstøvler med Gore-Tex og stiv såle (F.eks Alfa Ronde, Alfa Bever etc) når jeg skal bære 40 kilo på ryggen under reinsjakt, men det er jo helt meningsløst, og ikke minst unødvendig ubehagelig å bruke de samme skoene på en fisketur med 5 kilos oppakning, som jeg gjør det aller meste av tiden. Sålene/skoene på "lette fjellsko" er ikke nødvendigvis dårligere konstruert - de er bare tilpasset ulik vekt og flex basert på vekt. Og i tilfellet "lette fjellsko", så er sålene konstruert etter kroppsvekt+ litt til. Og ikke etter kroppsvekt + halvparten til. DA trengs det mye stivere såler. Men de egner seg igjen ikke noe særlig uten den beregnede tunge vekta. Det er jo her hele forskjellen ligger mellom gode "lette fjellsko" og gode "tungbruks fjellsko". Så etter min mening finnes det jo ikke noe bedre sko til fiskebruk enn lette joggeskoaktige fjellstøvler med GT. Og ja, enig, de impregneres, og that's it  :)

Før brukte jeg bare tunge, stivsåla fjellsko til alt i mange år. Etter at jeg fikk opp øynene (treg som jeg er) for lette fjellsko, så har mang en fisketur blitt langt mer behagelig  :)

Min mening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Andre....

Jeg rakk ikke butikken nå i kveld , så får håpe de har igjen i morgen , jeg vet hva de respektive støvlene koster , så tilbudspris på 599,- er svært hyggelig når attpåtil skoen sitter som støpt på foten .

for moro skyld stikker jeg innom amfibi på Lillestrøm på morran i morra og tester de du har lagt ut bilde av Andre , de kostet vel 1699 der.... ser skitt fiske selger de noe rimligere , men da tilkommer frakt , så man havner vel på omtrentlig det samme.....

ergo en tusenlapp ekstra..... og jeg vet at skoene ikke kommer til å bli brukt på mer enn ett titalls turer midt på sommern , på på grusveier og lett terreng under fikse i lokale tjern. , til alt annet har jeg vadesko-

Jeg fikk prøvd ut vibramsålene på skjærene i sjøen her for 2 uker siden , både i våt og tørr tilstand , og det funka veldig bra , nå er skoa (vadeskoa) gått litt med så det virker som sålene har gått seg til , dermed føler jeg at vibram som sålevalg ikke er feil mtp  fjellsko , og vibram har disse alfaskoene.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg Andre....

Jeg rakk ikke butikken nå i kveld , så får håpe de har igjen i morgen , jeg vet hva de respektive støvlene koster , så tilbudspris på 599,- er svært hyggelig når attpåtil skoen sitter som støpt på foten .

for moro skyld stikker jeg innom amfibi på Lillestrøm på morran i morra og tester de du har lagt ut bilde av Andre , de kostet vel 1699 der.... ser skitt fiske selger de noe rimligere , men da tilkommer frakt , så man havner vel på omtrentlig det samme.....

Mvh Espen

Hei, Espen - det klokeste du kan gjøre er å gå for de skoene som satt som støpt på foten din. De du prøvde først og som kosta 599.- Finner man et skopar som sitter godt, så er det løp-og-kjøp og ikke noe mer å tenke på  :) Det er det som teller. Det hadde jeg gjort (og gjør). Dessuten så de veldig fine ut også, og med kraftig spora såle.

Når det gjelder 'Vibramsåle', så skal du ikke tenke så mye på det, for Vibram lager trolig 50-100 ulike såler med ulik gummiblanding til hvert sitt bruk. Så om du har funnet et par sko som passer og du trives med så er det det aller viktigste. Det synes i hvert fall jeg. I tillegg til Alfa, har også Lowa en del fine lette fjellsko, type halvhøye og høye Renegade.

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , har gjort det så mange ganger før at jeg har løpt å kjøpt , og funnet ut at en annen modell var langt bedre , så hadde vært greit å bare prøvd ett par par til , det kan jeg selvsagt og gjøre i gsportforhandlern , de har jo flere par sko på tilbud.

stikker bortom i morra å sjekker ut.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsko er også best å prøve så sent på dagen som mulig. Foten utvider seg litt under belastning. Som André sier er pasform utrolig viktig! Et lite ubehag når du prøver skoen vil bli sann tortur på langtur. Og husk at italienerne er best på dette med lær og fjellstøvler.  ;)

(Jeg nekter å kjøpe Alfa pga. den dårligste militærskoen i den vestlige verden, M77!  >:( (samt overprising...))  ;)

Forøvrig enig med André i betraktningene rundt dette med stivhet. Mine hard core sko er stive og bygget opp av 2.8mm fullgarvet lær (Crispi Makalu, samme som Monsen brukte i Alaska). "Fritidsskoene" mine (fisketurer og dagsturer) er lettere og i goretex. (Liker Salomon på slike sko, same typ lave tursko grunnet god komfort og syk god holdbarhet. Mine hverdagssko er nå holdt i 2 år og holder fortsatt!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Italienere kan sko er det liten tvil om , det er en grunn til at 80% av proffsyklistene som kjører Tour de France har valgt SIDI som sykkelsko , sko er vel og det eneste de fleste proffene får velge selv , uten innblandinger fra ledelsen på laget ( tenker da på merke)

Så at  Italienerne kan fjellsko og forundrer meg ikke Tmags.

er crispi italiensk ?

å kjøpte jeg disse alfa-skoa i dag , jeg var ute å kasta med flue i dag , med disse , på gress , sto veldig godt , og de satt som ett skudd , rett på foten , ikke klemmer det hverken her eller der , satt på meg tykke ullsokker ( simms) på morran i dag , brukte disse noen timer til jeg skulle prøve sko og prøvde med disse sokkene som jeg primært benytter til fiske og gåturer i marka..... det klemmer ikke noen steder , stabilt helparti bare fryd og gammen .....

599 tilbudspris , 1599 veil pris....

dette ble en rimlig og grei handel , takker for mange konstruktive og fine innlegg.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Crispi er italiensk. Samme med f. eks Scarpa som også er jækla gode fjellsko, og ikke minst La Sportiva! Alfa har jeg inntrykket av at kommer seg bra, har dog gått 4 år under tvang i de helvetes M77 så jeg velger naturligvis ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...  :)

Ingen kan eller bør forvente at GT puster like godt som åpne sandaler eller tynnvevde bomullssko  :)

Hmm... :)

Det har vel heller ingen påstått?

GT har mange fordeler og har revolusjonert tøy og sko til friluftsliv. Jeg har opptil flere membranplagg og GT-skopar selv. Men sånne membraner har også visse ulemper, blant annet at de puster dårligere enn f.eks. impregnert skinn eller ditto bomull, bomull/polyester eller mikrofiber. Ergo er det ikke den universalløsningen som enkelte produsenter ser ut til å mene. Enhver må finne de skoene som passer best for ens eget bruk og eget fotsvettenivå, og da er det ikke sikkert at GT er svaret for alle, og ihvertfall ikke under alle forhold.

At Italienere kan sko er det liten tvil om , det er en grunn til at 80% av proffsyklistene som kjører Tour de France har valgt SIDI som sykkelsko , sko er vel og det eneste de fleste proffene får velge selv , uten innblandinger fra ledelsen på laget ( tenker da på merke)

Så at  Italienerne kan fjellsko og forundrer meg ikke Tmags.

Det kan de. Men de har tradisjonelt brukt noe smalere lester enn hva skandinaviske produsenter har brukt. Dermed er ikke italiensk nødvendigvis det beste valget for de av oss som har brede, skandinaviske Donald Duck-føtter.

Det beste rådet om skovalg som har kommet i denne tråden er å velge sko som sitter godt på føttene, for såre føtter noen mil innpå fjellet er et rent helvete. Derfor har jeg aldri forstått meg på dem som kjøper sko på nett (med mindre de har prøvd skoene i en fysisk butikk først)...  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...