Gå til innhold

Rena elva


Stedjan

Anbefalte innlegg

Det skal jeg gjøre:) Er det mulig å fiske der uten vadere ? :P Vi har ikke det enda.

Sendte søknad på en jobb på mandag, fikk tlf om intervju i går og begynte første arbeidsdagen min i dag:P

Kjølerlager er kaldt så gleder meg til Italia i 1 uke på lørdag og København en langhelg og Tyrkia i 1 uke, men gleder meg sykt til fiske i sommer og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det skal jeg gjøre:) Er det mulig å fiske der uten vadere ? :P Vi har ikke det enda.

Sendte søknad på en jobb på mandag, fikk tlf om intervju i går og begynte første arbeidsdagen min i dag:P

Kjølerlager er kaldt så gleder meg til Italia i 1 uke på lørdag og København en langhelg og Tyrkia i 1 uke, men gleder meg sykt til fiske i sommer og :D

Fiske uten vadere i Rena kan du bare glemme, hvis du da ikke skal fiske fra kano/kajakk.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er helt nybegynnere ville jeg vurdert andre alternativ enn Rena. Rena kan være rimelig vanskelig å fiske for helt nybegynnere.

På samme breddegrader ville jeg anbefalt Glomma rundt Koppang f.eks. Enklere å fiske, mye baksleng, grunnere vann å vade og bitevillig og mer fisk osv. Bare ett tips, uten at jeg prøver å være belærende  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja,får kjøpe det :D

Hvordan insekter klekker det der mest da hvis noen har noe svar på det?

Er ikke helt inn i fluefiske enda,fersk her :D hehe.

Fra nå og utover på døgnfluefronten:

rhodani, aurivilli, sulphurea, marginata, ignita og danica.

Det vil si at du trenger døgnfluer i fra krok 10 til krok 18.

Fra midten av juli og ut sesongen på vårfluefronten:

Vårfluer i diverse størelser og svømmepupper i store mengder.

Krokstørelser fra 10 til 16.

PS. Stian har rett i at Rena ikke er noen nybegynner elv da den kan være nokså krevende å fiske i.

Umulig er det ikke, men vær forberedt på en god del frustrasjon til å begynne med.

Langt enklere å få fisk i glomma og rundt Koppang som Stian helt riktig sier.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Renaelva har vært dårlig den siste uka. Men de siste dagen så har jeg og dattera(12 År) fisket bra med med gjedde ved Osa! Har sett noen klager fra folk som synes det har vært dårlig, kanskje dem skulle gjort litt nytte for seg i elva for en gangs skyld!!!! Fisk litt gjedde!!!!

Det gjelder også de på Kvarven som stort sett bare skummer fløten av elva!!!!

Alle gjedder som blir tatt øverst på Løpsjøen hjelper faktisk på Renaelva!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Akkurat her er jeg veldig ening med trond..... alle som fisker i Rena bør bruke 1/7 av tida til å fiske gjedde som en del av kultiveringstiltak. Nei og atter nei som du også vet så hjelper denne dingliga med blank isenkram svært lite. Vil gjerne bli med på gjeddefiske dersom det igangsettes gjeddedestruerende tiltak som monner. Minner også på at gjedde er endel av de fleste gode ørretvassdrag jeg fisker i. Vet man egentlig hva som ville skje med ørretbestanden dersom gjedda ble desimert, vil tro gjedda har vært i elva like lenge som harren og siken som sammen med gjedda er østlige. Kom gjerne med info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Renaelva har vært dårlig den siste uka. Men de siste dagen så har jeg og dattera(12 År) fisket bra med med gjedde ved Osa! Har sett noen klager fra folk som synes det har vært dårlig, kanskje dem skulle gjort litt nytte for seg i elva for en gangs skyld!!!! Fisk litt gjedde!!!!

Det gjelder også de på Kvarven som stort sett bare skummer fløten av elva!!!!

Alle gjedder som blir tatt øverst på Løpsjøen hjelper faktisk på Renaelva!!!!

Javel, så vi på kvarven skummer bare fløten av elva :rolleyes:

Forklar er du snill.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Terje og Staffan, selv om det ikke var et innlegg fylt av smilefjes så var det egentlig mest spøkefullt ;D.

(Der kom det et fjes ja).

Ikke noe fælt mye alvor Terje ;).

Men uansett så er faktisk gjedda i bettet for tiden ;)

Om det hjelper å fiske gjedde, vårt bidrag til det hjelper nok ikke. Men vi gjør det for moro skyld, fin fiskelystdriver for ungdom er det iallefall ;) det har jeg funnet ut.

Gjedda har vært der hele tiden, helt fra Løpsjødemningen kom iallefall. Det var like mye gjedde for 10-15 år siden som det er nå, men den gangen var det også mye ørret og harr på samme stedet. Det er det ikke i dag. Så det er nok andre grunner enn gjedda som har "rota" det til i forhold til de artene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

før i tida , før ble nesten ikke Osa kraftverket kjørt..... vi kjenner til at Osensjøen har lavere pH verdi enn storsjøen...

nå kjøres "nye Osa" for det strømmen er verdt........ vi vet at fisken er svært fintfølende på pH og at dette bør undersøkes nøyere av instutisjon som NINA (norsk institutt for vannforskning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...