Gå til innhold

Fjell elva?


hainrish

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...

Blir det gjort noe fornuftig for og få opp størrelsen på ørreten i fjell elva eller går det bare av seg selv? Har vært tusenbrødre der så lenge jeg har fiska der hvertfall. Må vell gå ann og få gjort noe med det?

Veldig koselig og fin elv men hadde vært artig om det var noe på over 100g i elva ;)

Lunken går det jo en og anna slenger som faktisk er ganske pen :) men de står stort sett midt i vannet, så må ha belly eller båt skal man komme ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kommer til å forbli en småfiskeelv.... dvs at fisken bruker laaaang tid før den er nådd anselig størrelsen, igjen og som nesten hele sørnorge er de geologiske forholdene usle for fisken...... det er næringsfattig... og det gjør at det ikke finnes nok insektsarter der.... nå er jeg fæl og kategorisk, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vulgataen tåler pH verdi til ca. 5,5....... men høyere mengde gir større mengde som regel......

http://no.wikipedia.org/wiki/Sur_nedbør

http://naturvernforbundet.no/getfile.php/Dokumenter/Rapporter%20og%20faktaark/2004-%202003-2002-2001/4_Naa_er_det_NOx.pdf

forsuringskart hvor det vises i hvilket område som er berørt av skiten.

post-0-13949892987611_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elva har jeg kun sett baetis arter, og mye vårfluer. Men problemet visst man får opp en brukbar stamme så blir det vell gjeddemat i sjusjøvannet?

Også ere jo fiska ganske hardt med mark i øvre del av elva men det er jo i grunn bare bra for og plukke ut noe småfisk. Men fjell styre burde jo kanskje ha satt opp maks mål på ørreten og pris pr hue på abborn der?

På lunken er jeg usikker på hva slags døgnis som klekker i grunn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jer erfarer fra området er svært gammel før den når fin størrelse.... de store kan være en hemsko for fisken da de er dominante på gytestedet..... men liten befruktingsevne..... foreslår deg å ta noen skjellprøver og får analysert alderen via dem.... det er da viktig at vekt og lengde kommer med....... ring fiskeforvalter i fylket for å høre hvor du kan få hjelp til dette..... Morten kraabøl er bare et navn jeg nevner,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge rapporten er det jo nesten håpløst  :-\ Man må sette ørret på over 40cm, men visst de gjør det så er det ikke nok mat til at den overlever? Men visst man gjør ett forsøk på og sette ørret på over 40cm og eventuelt stenger vannet ett år? Og få satt opp skilt alle steder om maks mål på 35cm, kan man da få opp igjen en ørretbestand tro? Synes det er forferdelig dumt visst de setter 1000ørreter som kun blir mat for gjedda, da kan pengene de bruker på det disponeres bedre  ???

Hovedproblemet er vell i bunn og grunn abbor bestanden i Sjusjøen. Men ingen som har en pest som går kun på abbor da?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge rapporten er det jo nesten håpløst  :-\ Man må sette ørret på over 40cm, men visst de gjør det så er det ikke nok mat til at den overlever? Men visst man gjør ett forsøk på og sette ørret på over 40cm og eventuelt stenger vannet ett år? Og få satt opp skilt alle steder om maks mål på 35cm, kan man da få opp igjen en ørretbestand tro? Synes det er forferdelig dumt visst de setter 1000ørreter som kun blir mat for gjedda, da kan pengene de bruker på det disponeres bedre  ???

Hovedproblemet er vell i bunn og grunn abbor bestanden i Sjusjøen. Men ingen som har en pest som går kun på abbor da?  :P

Hovedproblemet er Ringsaker jakt og fiske som administrerer fisket i hele philske sameie. Polecy der er å grave et hull på noen hundre mål, fylle det med vann og sette ut et par tusen ørret av Brumundstammen. Dette gjør de gode penger på siden den gjengse fisker i området helst vil kunne kjøre bilen sin helt ned til vannkanten, kaste ut et snøre påmontert et blysøkke på flere tonn og en klase med mark, ja, eller gølleie (les ørekyte), som jo egentlig er forbudt i hele området, men siden Ringsaker jakt og fiske ikke gidder å bry seg med slike detaljer, gjør man det alikevel. Hele suppedassen blir så liggende på bånn til en eller annen sinnsforvirret ørret fra Brumundstammen oppdager markklysa og sluker denne. Dette oppdages av den gjengse Ringsakerfisker som hugger til slik at et eller annet må gi etter. Som oftest er det ørreten som forsvinner opp i nærmeste grantre med markklysa og kroken langt ned i rognpåsan. Catch & Release er, som dere sikkert skjønner, ikke noe tema for den gjengse Ringsakerfisker som ikke tar noen fanger, men som betaler kroner 90 for å kjøre inn i området og en fiskekortpris på Renaelvnivå. Kan skjønne det er god butikk, så hvorfor i all verden drive med KULTIVERING.

Og så et lite stikk til en ellers så fornuftig mann, Staffan. Området har et rikt insektsliv. Blant annet har Åsta store klekkinger både av Vulgata og Danica hvor man faktisk kan lure en av de få kilosørretene som finnes i elva. Det er også svært mye vårfluer, om ikke på Glomma eller Renanivå. Av insekter som, for en fluefisker og ørreten er viktig, og som det er forholdshvis lite av, er Aurivilli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over problemet med markfiskere og ørekyte fiske der! Og det blir man aldri kvitt, men har ikke mesna kraftstasjon/eidsiva noe som helst ansvar for og få opp igjen en fornuftig ørretstamme da, rapporten helt klart sier at ørretbestanden var på tur ned før det ble oppservert/tatt gjedde i vannet?

Og som det også står i rapporten at reguleringshøyden på vannet er 4.2 meter og vannet er 18 meter på djupeste! Feks hadde forholdene blitt bedre for ørreten ved og minska regulerings høyden til si 3meter? Mulig bedre forhold for vårfluepupper hvertfall da visst det ikke tappes så mye ned som de gjør.. ???

Og gjedda har kommet for og bli så den blir man aldri kvitt uansett!

Philske sameie har ihvertfall råd til og kultivere litt så blod priser som de har på tomteavgifter i fjellet burde det være igjen en slant eller 2 mot slutten av året til fiske også! :)

Jeg er veldig nysgjerrig på åssen ansvar hver enkelt part har i forhold til regulering av vann.. Generelt veldig nysgjerring på alt som har med forvaltning og kultivering av fjellvann og elver :P

Ligger ikke ute noe offentilig informasjon om hvilke tiltak som ble gjort etter at denne undersøkelsen som NINA gjorde i 2008? Hadde vært litt spennende og sett hva som konkret ble gjort. Eller om de fortsetter i samma sporet og setter ut 1000 stk gjeddemat.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tråkka mye opp og ned fjellelva før i tida, jeg fiska faktisk veldig mye der på slutten av nittitallet og starten av totusen. Nydelig halvdagstur og fiske elva fra Kroksjøen og ned til Sjusjøen. Elva var prega av mye småfisk, men ikke bare småfisk, for det hendte jo også at jeg tok noen pene på 3-500gram, og det går vel ikke under kategorien småfisk? Dessuten har jeg mista en utrolig fin en et sted nederst i elva, en som jeg kommer til å huske for alltid trur jeg :) Men detta er som sagt over ti år sia, så det er trist om elva har blitt ekstremt overbefolka med 30grammere. Insektslivet var veldig bra ettersom jeg kan huske  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tråkka mye opp og ned fjellelva før i tida, jeg fiska faktisk veldig mye der på slutten av nittitallet og starten av totusen. Nydelig halvdagstur og fiske elva fra Kroksjøen og ned til Sjusjøen. Elva var prega av mye småfisk, men ikke bare småfisk, for det hendte jo også at jeg tok noen pene på 3-500gram, og det går vel ikke under kategorien småfisk? Dessuten har jeg mista en utrolig fin en et sted nederst i elva, en som jeg kommer til å huske for alltid trur jeg :) Men detta er som sagt over ti år sia, så det er trist om elva har blitt ekstremt overbefolka med 30grammere. Insektslivet var veldig bra ettersom jeg kan huske  :)

Er fortsatt en og annen 3-400 grammer igjen der ;) Men er maaange på 30-40 gram før de dukker opp! Nå er ikke jeg så gammel at jeg dreiv med flue på nittitallet men flue å dupp rett nedenfor demningen, fikk stort sett åbbor men fikk en og annen ørret mener jeg og huske! Mye gode minner og ei fantastisk elv og kose seg i, men hadde vært litt artigere visst snittet bikka 100 gram  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...