Gå til innhold
  • 0

Ørretens vandringer fra vann til elv


Espen Tversland

Spørsmål

Kan noen utdype vandringene til ørreten på steder hvor elv og vann er tilknyttet ?

Vår- og gytevandringer er forholdvis kjente greier, men skjer det andre vandringer ? Vil feks. ørreter komme til elven under døgnflue/vårflue klekkinger ?

Vil dette gjelde all ørreten eller kun bestemte aldersklasser?

Jeg hadde et besøk i ****, hvor jeg kunne lese at ørreten vokste i 6-7 år i elven før den slapp seg ned og ble fiskespiser. Hva er variasjonene her ?

Den elven jeg tenker på har jeg kun besøkt midt på sommeren og elven virker ganske død for ørreter større enn 300gr og det er ikke mange av dem heller (men mye småfisk i lonene). Men vannene over og under elven skal ha ganske fin ørret, vil disse "besøke" elva utennom gytetider ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest nicolaj brekke

Tror dette varierer veldig fra elv til elv og vann til vann. Har opplevd at store ørreter går opp i elver pga klekkinger for så å slippe seg ned igjen, for igjen å komme tilbake for å eventuelt gyte. Næringsvandringer er ganske vanlig, men tror det meste av vandringer er skapt av gener. Om ørreten er vokst opp i en elv det klekker hver uke 25 og 26 aurivillier så vet han dette selv om han har gått til "vanns" og vil ofte trekke oppi elva på dette tidspunktet. Det er iallefall min erfaring etter å ha sett mye ualminnelige store fisker i små elver når det klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med nicco her....øretten har innebygd sensor for klekkinger  8)

Og når øretten kommer opp i elva så oppholder den seg i ett lite området hele sommeren....Og den har som regel ett sted der den går når det klekker og ett skjulested...

Om vinteren trekker de ned og ut av elva...for så og komme tilbake neste år  :D

Selvfølgelig litt avhengi av strl på elva , har den en dyp kulp og overvintre i og god tilgang på mat så kanskje den overvintrer der  :)

Morten kråbøl tror jeg fortalte noe om det der  :)

Studert noen øretter noen dager i ei elv nå....kult og se 4 øretter som svømte rundt i en kulp, plutselig så stakk alle 4 30 meter nedenfor kulpen...like etter så begynte det og klekke som bare f....og de begynte da og vake...når klekkingene var over...stakk de oppi kulpen igjen  :D

En annen fisk jeg har drivi og fiska på , hver gang jeg skremmer den så stikker den nedi kulpen ...30 min etterpå så er den på samme plassen igjen....klarer ikke og ta den fisken...men hadde vært spennende og sett om den hadde plassert seg der igjen etter jeg hadde sluppet den ut igjen og den hadde fått litt tid på og glemme hele greia  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke glem eventuelle nattevandringer,der fisk som oppholder seg i vann går opp i nedre deler av elva om natta for å beite/jage småfisk,denne fisken kan ofte være opportunist,så selv om den er på småfiskjakt,kan den hive seg over en Streaking Caddis feks. ;)

Høres ut som tidenes nattfiskeopplevelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke glem eventuelle nattevandringer,der fisk som oppholder seg i vann går opp i nedre deler av elva om natta for å beite/jage småfisk,denne fisken kan ofte være opportunist,så selv om den er på småfiskjakt,kan den hive seg over en Streaking Caddis feks. ;)

Høres ut som tidenes nattfiskeopplevelse :D

Har vi opplevd noen ganger óg det,Daniel.

Mange steder i landet det er sånn,og det har blitt noen bra fisk....og fortomsbrudd. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...