Gå til innhold

Bøelva


Thomas 94

Anbefalte innlegg

Mye smått ja, men hvis alle tenker som deg her Pistus, blir det ikke bedre. Det ble tatt flere brukbare fisker under forrige helgs Norgescup. Dette var på strekningen utløpet av Seljordsvannet og en kilometer nedover elva. Her står det mye fisk. Du kan oppleve gode vårflueklekkinger fra ca kl. 22 - kl. 24. Bor du på Hegna camping så er det 2 min. ned til elva. Fiskekort får du kjøpt på campingen.

Bø elva kan fiskes hele veien fra Seljordsvannet ned til Gvarv. Nedenfor Oterholt er det mindre fisk, men noe større snittstørrelse. Her settes det årlig ut 75 000 laksyngel som spiser seg ned til gjeddemagene i nederste parti av elva. Av de som slepper forbi gjeddegapene så går 99% føyken i kraftstasjonen ved Skotfoss. Noen ytterst få når kanskje sjøen, men kommer nok ikke opp igjen. Denne galskapen (og etter min mening miljøkriminaliteten)  har vedvart i årtier nå. Kanskje på tide å evaluere??  Hvor ble det av lakse "eventyret"??

Bø elva har aldri vært en god lakselv og kommer aldri til å bli det. Bø elva kunne derimot vært en glimrende ørretelv hadde den blitt forvaltet riktig. Ned mot Gvarv er det også gjedde.

Huff nå ble jeg i dårlig humør..., elva kunne vært en perle.  Det er laaaaaaaaang frem til Hemsil tilstander. Jeg er sikker på at en kunne få til noe i Bø elva med riktig forvaltning.

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter som jeg forstår er Thomas fersk innen fluefiske(akkurat som meg), og da er kanskje ikke bøelva så aller verst å fiske i.. Hadde selv noen herlige dager der i starten av juni. Fikk riktignok ikke de største ørretene, men som en introduksjon til å fiske i elv er det et fint sted å starte..

Som Bjorni skriver er nok Bø bedre tjent med å stoppe lakseutsettet og heller prøve å få til en skikkelig ørretelv, og jeg tror faktisk Bø fiskelag også er inne på tanken. Så ihvertfall at de opprettet en gruppe for flugefiske i fjor hvor et par av formålspunktene var:

  - Få Bøelva til å bli ei god ørretelv, den har eit stort potensiale.

  - Stoppe lakseutsetting.

Så får vi bare håpe at denne grupperinga i Bø fiskelag får gjennomslag for tankene sine:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye smått ja, men hvis alle tenker som deg her Pistus, blir det ikke bedre. Det ble tatt flere brukbare fisker under forrige helgs Norgescup. Dette var på strekningen utløpet av Seljordsvannet og en kilometer nedover elva. Her står det mye fisk. Du kan oppleve gode vårflueklekkinger fra ca kl. 22 - kl. 24. Bor du på Hegna camping så er det 2 min. ned til elva. Fiskekort får du kjøpt på campingen.

Bø elva kan fiskes hele veien fra Seljordsvannet ned til Gvarv. Nedenfor Oterholt er det mindre fisk, men noe større snittstørrelse. Her settes det årlig ut 75 000 laksyngel som spiser seg ned til gjeddemagene i nederste parti av elva. Av de som slepper forbi gjeddegapene så går 99% føyken i kraftstasjonen ved Skotfoss. Noen ytterst få når kanskje sjøen, men kommer nok ikke opp igjen. Denne galskapen (og etter min mening miljøkriminaliteten)  har vedvart i årtier nå. Kanskje på tide å evaluere??  Hvor ble det av lakse "eventyret"??

Bø elva har aldri vært en god lakselv og kommer aldri til å bli det. Bø elva kunne derimot vært en glimrende ørretelv hadde den blitt forvaltet riktig. Ned mot Gvarv er det også gjedde.

Huff nå ble jeg i dårlig humør..., elva kunne vært en perle.  Det er laaaaaaaaang frem til Hemsil tilstander. Jeg er sikker på at en kunne få til noe i Bø elva med riktig forvaltning.

bjorni

Må være enig med bjorni her : Ikke hør på pistus, ;D særlig ikke hvis du er nybegynner,da er det ikke mye som slår det å fiske i en elv der fisken faktisk biter på fluene.Gøy å få bøyd stanga litt når man skal igang.

Spennende og,å se hvor god man blir til å kroke disse ofte lynraske fiskene. :)

Og hvis det Kultan skriver stemmer,får du kanskje være med på oppturen også etterhvert.Og det skader ikke saken med flere fluefiskere i elva,det gir bare tyngde bak argumentene om å legge om feilslått politikk. ;)

Så kanskje øvelsesfiske på 200 grammere forandrer seg til jakt på kilosfisk og større,sånn som det har blitt i "elva mi". :D

Kan ikke si annet enn : Lykke til,og :bare å kose seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste trening i fluefiske er å fiske mye og gjerne småfisk. Det er ikke veldig mange som slår Vivelid gutta når de konkurrerer. Og hvordan har de blitt så gode? Jeg tror du finner svaret på en del av bildene The Stig har lagt ut på kortlinetråden. Greier du ikke fange småfisk, så sliter du med de litt større også.

Det er klart en gidder ikke gå 6 timer innover vidda for å fiske fisk av fingerstørrelse. Men, i nærområdet kan en faktisk sette pris på dette fisket for det er god trening. I øvre del av Bø elva kakker du småfisken. Da er du med på kultiveringsarbeidet. I nedre delen av Bø elva setter du det meste tilbake. Skulle du være av de få som får laks, så kakker du den, den hører ikke hjemme der.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selv min spede fluefiskekarriere i Bøelva, dvs. i løpet av mitt første fluefiskeår så ble det tilbragt noen døgn der oppe. Mye smått ja, men enkelte fine fisk også (dette var for drøyt 20 år siden). Men husker jeg ikke feil så er det vel en del ringorm i fisken der oppe. Fullt spiselig, men det hjelper vel ikke akkurat på å få opp størrelsen på bestanden, utfisking til tross? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas.Ta turen til Bøelva du.Eg bur bare et steinkast fra elva og fisker der mye sjøl, er ganske fersk innen fluefiske. Det gjeng mye smått her men det vankar noen større au. I går kveld fekk eg min største Ørret på flue,ca 300g.Det er mange fine plasser ved Hegna camping som Bjørni sier, men reiser du 2-3 km lengere ned ved Sanda camping er det ein fiskesti med fleire fine plasser.

Fiskekort kan du kjøpe på Brukåssport eller www.inatur.no

Kakk alt av små fisk du kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selv min spede fluefiskekarriere i Bøelva, dvs. i løpet av mitt første fluefiskeår så ble det tilbragt noen døgn der oppe. Mye smått ja, men enkelte fine fisk også (dette var for drøyt 20 år siden). Men husker jeg ikke feil så er det vel en del ringorm i fisken der oppe. Fullt spiselig, men det hjelper vel ikke akkurat på å få opp størrelsen på bestanden, utfisking til tross? :)

Der tar du heldigvis antakeligvis,sannsynligvis  ;D feil.

Største årsak til parasittpåslag hos ørret er bestandtetthet.

Få ned bestanden og det vil bedre seg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selv min spede fluefiskekarriere i Bøelva, dvs. i løpet av mitt første fluefiskeår så ble det tilbragt noen døgn der oppe. Mye smått ja, men enkelte fine fisk også (dette var for drøyt 20 år siden). Men husker jeg ikke feil så er det vel en del ringorm i fisken der oppe. Fullt spiselig, men det hjelper vel ikke akkurat på å få opp størrelsen på bestanden, utfisking til tross? :)

Der tar du heldigvis antakeligvis,sannsynligvis  ;D feil.

Største årsak til parasittpåslag hos ørret er bestandtetthet.

Få ned bestanden og det vil bedre seg. ;)

Godt å høre ;)

Jeg skal ikke skryte på meg for å være marinebiolog, så derfor er det greit å ha dette forumet til å få litt påfyll i knollen  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre ;)

Jeg skal ikke skryte på meg for å være marinebiolog, så derfor er det greit å ha dette forumet til å få litt påfyll i knollen  ;D

Det kan desverre ikke jeg skryte på meg heller,selv om jeg gjerne skulle. ;)

Har det fra noen som er.

Det gjaldt faren for at laksender kunne spre parasitter,og jeg traff en biolog tilfeldig i et flott nærvann som visste litt om sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye fokus på Bøelva her.. Tanker om kultivering og forbedring av kvaliteten på fiskebetsandene i Bøelva har hatt fokus i over 20 år uten at stort har skjedd.. Høgskolen har hatt forskjellige prosjekter med utfisking, undersøkelser osv. Parasitten Eustrongylus sp har blitt kartlagt og den finnes i store mengder(rapporter hos høyskolen). Se også linken til Bø-fiskelag som gjorde litt arbeid på midten og slutten av 90 tallet(http://www.bo-fiskelag.no/documents/41.html). Gikk selv i Bø fra 93-98 og det store spørsmålet var da som nå hvorfor ikke noe blir gjort med elva. Bøelva er jo en fantastisk elv med virkelig potensial?. Det krever nok omfattende arbeid for å tynne bestanden, noe som krever ildsjeler og en samlet interesse. Bjorni mener laksen nedstrøms oterholtfossen bør fjernes, sikkert greit nok det. Problemet har vært laksetrappene i Skien og spesielt på Skotfoss som ikke har fungert. Nå er det Ringerike kraft som har Skotfoss og det ligger planer for ombygging av laksetrappa. Nok om det. Viss det virkelig er ett ønske om å kultivere elva hvorfor ikke starte med strekket fra Seljorsdvannet og ned til lakseførende del? Området har vandringshinder og bør være mulig å kultivere som førsøksområde. Blir dette suksess kan de jo selvsagt vurdere å kutte ut laksen nedstrøms Oterholt og kultivere videre ned til Norsjø? Personlig tror jeg det fortsatt bare blir med praten slik det har vært de siste 25 - 30 årene.. Desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at Bø elva har et potensiale i seg til å kunne bli en utmerket  ørretelv, både oppstrøms og nedstrøms Oterholt fossen. Jeg deler din oppfatning om at endring ikke skjer kun med prat. Dagens "forvaltning" kan vel ikke sies å være veldig vellykket. En blir litt trist når en kjører forbi.

Jeg har syslet litt med tanken om å engasjere meg mere. Men, forløbig har jeg mer enn nok med Tokkeåi og Bandak. Der er vi godt i gang og der er det et bortimot samstemt grunneierlag som er med og drar lasset.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...