Gå til innhold

Eikre Fluvius kontra SAGE ZXL 5


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Står forran en fjelltur med en ganske ny SAGE ZXL kl.5. Stangen er beskrevet som "ikke rask" men jeg synes den er "ganske rask". Fikk anbefalt her på forumet flere snører. Kjøpte Rio LT trout 5 som ble beskrevet som digg. Er ganske digg, det er også GL Higwater 4 (har ikke det i 5). Med SA trout 5 synes jeg stanga jobber godt og skyter snøret ut, uten for mye jobbing/blindkast. (Har SA trout den samme profilen nå som for 3 år siden?)

Stang nr. 2 blir ant. en rask 6er, LPXe RS, men da må jeg ha med ekstra snelle og snøre.  

Jeg vurderer også en reserve/supplement i en noe raskere 5er, ikke så "tøff" som Z-axis. Tanken har falt på Eikre Fluvius 5.

Spørsmålet er om de er ganske like, men at Fluvius takler noe mere vind og om det samme snøret vil være like bra for begge stenger.

Er SA Supra Buckskin og SA trout ganske like, tenker da på tyngde/lengde klump?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluvius og Z-Axis er nok ikke ulike aksjonsmessig, men jeg syntes Fluvius kjennes mye lettere ut i hånda.

Med tanke på prisforskjellen mellom disse er ihvertfall ikke jeg i tvil om hvilken jeg ville gått for . . .

Vil tro de snørene du trives med på zxl/z-axis også duger fint på Fluvius i samme klasse.

Skal sies at jeg kun har prøvd Fluvius M stengene, og de er ihvertfall fantastiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluvius og Z-Axis er nok ikke ulike aksjonsmessig, men jeg syntes Fluvius kjennes mye lettere ut i hånda.

Med tanke på prisforskjellen mellom disse er ihvertfall ikke jeg i tvil om hvilken jeg ville gått for . . .

Vil tro de snørene du trives med på zxl/z-axis også duger fint på Fluvius i samme klasse.

Skal sies at jeg kun har prøvd Fluvius M stengene, og de er ihvertfall fantastiske.

Takk for svar Lars. Ser jeg har vært litt upresis i mitt spørsmål.

Z-Axis har jeg ikke tenkt å kjøpe, men flott at jeg får en sammenligning også mot den.

Det jeg vurderer er en 5er som kan suplere ZXLen på lengre kast og vindfulle dager. Samtidig være en reservestang hvis uhellet skulle være ute og jeg er langt fra "bygd og by". 

I stangrøret til SAGE er det ikke plass til 2 stenger. Håper Fluvius har et lett og romslig nok rør for 2 stenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er SA Supra Buckskin og SA trout ganske like, tenker da på tyngde/lengde klump?

Klumpvekt Supra #5 = 12,5

Klumpvekt Trout #5 = 11,8

(mine målinger)

Begge har klumplengde på ca 12 meter, men er likevel ganske ulike. Trout har lengre baktapering og klumpen virker kortere. Supra har jevn klumptykkelse, men mener å huske at fremtaperingen var ganske lang og litt vanskeligere å strekke fortommen (min opplevelse). Jeg digger ultra4/Supra unntatt i kl 5. Mao liker jeg Trout best av disse. Til store fjellvann ville jeg likevel heller tatt med SA GPX eller GL Highwater som jeg anser bedre til lange kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger ultra4/Supra unntatt i kl 5. Mao liker jeg Trout best av disse. Til store fjellvann ville jeg likevel heller tatt med SA GPX eller GL Highwater som jeg anser bedre til lange kast.

Har nå sett på profil på Trout og GPX

Trout: Klump = 11,9 meter      Body+front = 8,5 meter

GPX:   Klump = 11,6 meter      Body+front = 9,9 meter

Har blitt fortalt at GPX er 1/2 klasse tyngre. Er da klumpen på 11,6 meter 10 % tyngre enn Trout klumpen på 11,9 meter?

Eller er det fortsatt slik at en veier de første 9,8 meter på snørene?

Som fortalt har jeg et Rio LT trout i kl. 5. Det har klump = 14,3    Body+front = 11,0

Det finnes i 2 utgaver sage/beige og beige/camo. For å være sikker på at mitt snøre var beige/camo, dvs. reel end beige, la jeg det ut på gressplenen. Umulig å se tykkelsesforskjell. Målte med micrometer: skytelina innerst mot snella 0,90 og mot klumpen var det en "brå" overgang til 1,00 mm. Klump delen var 0,88 i spiss enden og gikk opp til 1,37 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stangrøret til SAGE er det ikke plass til 2 stenger. Håper Fluvius har et lett og romslig nok rør for 2 stenger ;)

Med litt lirking går det greit med 2 stenger i mitt Fluviusrør,men jeg har 4M,kan jo være at 5er'n tar mer plass.

Jeg har en Sage VT2 #4 og i stangrøret til den får jeg fint plass til Lommis GLX #6 i midten med stofftrekk og det hele. Regner med at andre Sage-rør er bygd opp på samme måte.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stangrøret til SAGE er det ikke plass til 2 stenger. Håper Fluvius har et lett og romslig nok rør for 2 stenger ;)

Med litt lirking går det greit med 2 stenger i mitt Fluviusrør,men jeg har 4M,kan jo være at 5er'n tar mer plass.

Jeg har en Sage VT2 #4 og i stangrøret til den får jeg fint plass til Lommis GLX #6 i midten med stofftrekk og det hele. Regner med at andre Sage-rør er bygd opp på samme måte.

Jens

Har VT2 al. rør ? (eller plastrør med nylontrekk)? På GL rørene jeg har går det fint med 2 stenger. I al. røret til SAGE og Winston blir det for trangt, selv om jeg bare har 1 trekk. Nå har jeg hverken prøvd likre eller banke metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ZXL 5 med Trout #5.  Det er standard kombo på denne stanga, som fungerer utmerket.  Har prøvd mye annet også, men kommer alltid tilbake til Trout.  ZXL er en fiskestang.  Men det går utmerket å kaste langt med den, selv om det tok litt tid å venne seg til et roligere tempo - som denne stanga krever.  Den har mer kraft enn førsteinntrykket tilsier, bare du gir den tid, så jeg ville ikke vært redd for å bruke den på fjellet som nr. 1 stang.  Når det er sagt - jeg skal på vidda om en uke, og da har jeg med en reservestang.  Heliosen blir stanga for vind og synk-snører med Marflo og Muddler Minnow, ZXL for flotte dager og tørt fiske.  Været bestemmer hva som brukes mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med esken til både Supra og GPX foran meg. I 5'er er klumpen på Supra 3' lenger enn på GPX, jeg trodde det var motsatt.

Hva er problemet med Supra i #5?

Uten å sjekke mener jeg å huske at klumpen er nesten 2 meter lenger på Supra i kl 5 enn i klassene under. Det gjør dette snøret veldig forskjellig i ulike klasser. Det er heller ikke spesielt lett og i kl fem er det tyngre enn GPX i følge mine målinger. Sikkert et veldig bra snøre også i kl 5, men jeg slet litt med å strekke fortommen ved lange kast. Dog kun testet det, ikke prøvd det veldig mye. Mulig det hadde gjort susen og kappet bort løkka + 20 cm av fronten på det. Liker Higwater og GPX bedre i kl 5, men Trout er nydelig til rent tørrfluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også blitt den lykkelige eier av en Fluvius 9' #6 for bruk på vidda og i sjøen. Har foreløpig bare prøvd den med SA GPX som synes å fungere fint, er moden for å prøve andre snører. Da først og fremst til brukt til tørrflue i fjellvann der det kan være en god del vind. Denne glir også lett ned i røret sammen med Sagen min.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg også blitt den lykkelige eier av en Fluvius 9' #6 for bruk på vidda og i sjøen. Har foreløpig bare prøvd den med SA GPX som synes å fungere fint, er moden for å prøve andre snører. Da først og fremst til brukt til tørrflue i fjellvann der det kan være en god del vind. Denne glir også lett ned i røret sammen med Sagen min.

Jens

Gratulerer med ny stang :)

Er nå tilbake etter 1 uke i Femundsmarka. Ble ikke handlet før turen så jeg reiste med GL RS 6 med et GPX snøre klasse 6 og ZXL med et Rio LT Trout 5. Fikk glede av begge stengene. ZXL er digg. Satte forøvrig ny pers på tørrflue (Fjellvann uten vadebukse/"båt") en skinnende blank ørret på 1070 gram :)

Fluvius kl. 5 står fortsatt øverst på ønskelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...