Gå til innhold

Pass på når du ankrer opp kajakken, ny nesten ulykke med Nativ kajakk.....


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Det ble stor dramatikk på Kvarven i går da vår gode venn Per Mårdh satt oppankret i Prebens Nativ ulitimate kajakk og plutselig gikk rett ned med kajakken.

Ankeret kilte seg og vann rant inn bak i kajakken og steilte og gikk rett ned på bare noen få sekunder. Heldigvis hørte jeg Per rope så jeg fikk padlet ut å lot han ta tak i bakende på kajakken min slik at jeg fikk padlet han i land.

Kajakken til Preben ligger fortsatt med baugen opp utenfor Kvarven og vi måtte gi opp gårsdagens redningsaksjon da vi ikke klarte å kappe tauet pga stri strøm og et ankertau det var vanskelig å se. Vi klarte derimot å feste et langt tau til kajakken men det røyk når vi forsøkte å dra den løs.

Gutta skal forsøke igjen idag ved hjelp av en sag slik at vi får kappet ankertautet og forhåpentligvis kan få presse kajakken inn mot land når den begynner å drive.

Dette var faktisk svært uhyggelig å se, og jeg retter nå en advarsel om å ankre opp kajakker bak i stri strøm. Kajakken steilet på bare få sekunder og gikk rett ned, det var som å se en scene fra Titanic, og var skikkelig guffent.

Hvorfor det skjedde vet jeg ikke helt men Per mente han hadde for kort anktertau og at den tok inn vann bak veldig fort pga av at den ble liggende for lavt. Tyngdepunktet har også selvfølgelig noe å si men det spiller ingen rolle hva årsaken var men man må uansett være klar over at dette kan skje og at det skjer fort. I fjor var det min kajakk som steilet med en god venn ombord og det skjedde omtrent på samme måte og på samme sted, dvs i de strie partiene midt i elva utenfor Kvarven.

Uansett så ber jeg alle som har kajakk tenke nøye igjennom hvor man ankrer opp og være ekstra påpasselig da jeg nå har sett med egne øyne hvor sykt fort det går for kajakken og gå ned.

En jævlig ekkel opplevelse og jeg håper folk med kano og kajakk er nøye med hvor de ankrer opp og at man har gjennomgått alle tenkelige sikkerhets rutiner.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette var uhyggelig lesing.  Jeg har selv hatt flere nestenulykker på samme måte, kan skrive under på at man må være forsiktig. Spesielt ille var det tidligere da ankeroppsettet mitt hadde en tendens til å kile seg, tauet hoppet av trinsa og kilte seg.

Ha klare planer for hva man gjør dersom det skjer, f.eks tilgjengelig kniv for å kutte ankertauet....vær forberedt!  Men som nevnt her..og aller viktigst...VEST!!!

I mine øyne er ankerløsninger med trinse hvor det er mulighet for tauet å hoppe av....veldig farlig.  Man når rett og slett ikke bak for å få kappet tauet.....jeg har vært på kanten av forlis flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette sporenstreks relatert til episoden nevnt, men et eksempel på hvilke krefter som finnes i elv.

En snutt som er noe gammel, men som heelt klart gir et bilde av kreftene tilstede. I fra ca 20 sek og utover. Østeuropeere, de er fortsatt godt kjent for å være litt uortodoks i rennende vann til tider.

http://www.youtube.com/watch?v=xE5N52V3IRk&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

skummel saker Terje ,.,,,,,

Nå har jeg ikke fisket der dere fisker på Kvarven , men hvordan er det med bruk at pongtongbåt oppankret mon tro ? Jeg har en slik Waterskeeter pongtong.

mvh Espen

du kommer ikke oppstrøms igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...