Gå til innhold

#3 stang + hint av Cane vs Glass vs WorldChamp Carbon, Ultimate FlyFish Showdown


jompa90

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært å prøvd Vangen 603 stanga 8 3/4" #7 med SA trout #5 og den er fremdeles like topptung og slaskete det samme var bambus stanga  ;D så da kan jeg ha mine fordommer litt til  8) Og jeg må legge til at jeg liker rolige stenger fisker ørret med ZXL#5, SLT#3 og superfine trout bum#1  8) men de er jo rene kastemaskiner i forhold til disse gamle glass og cane stengene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest fredrik hoffmann

Tja, jeg har eksperimentert endel med vektfordeling på canestenger, og konkludert med at det er mindre viktig.

Men, jeg har tatt feil før...

Da må du forklare hva du mener med vektfordeling.

Tom.

Ja, jeg har brukt 15 grams blysøkker i spiral.

Festet disse på snella. Best resultat fikk jeg med 30 grams vektøkning på snella.

Men det var marginal forskjell.

Stanga var 7'6'' #4 og snella var litespeed 1,5

Måtte teste dette ut da det var så hett tema her på siden i vinter.

Edit: stanga var cane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært å prøvd Vangen 603 stanga 8 3/4" #7 med SA trout #5 og den er fremdeles like topptung og slaskete det samme var bambus stanga  ;D så da kan jeg ha mine fordommer litt til  8) Og jeg må legge til at jeg liker rolige stenger fisker ørret med ZXL#5, SLT#3 og superfine trout bum#1  8) men de er jo rene kastemaskiner i forhold til disse gamle glass og cane stengene  ;D

Jeg har også en Abu stang fra 70tallet.. Kan kansje ikke sammenlignes med en Cane stang fra 2007... ei heller glassfiber fra samme epoke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mendern.

Det har akkurat med det å gjøre.

Du kjenner hvordan det er å svinge stanga.Hvor lett eller tung den føles.

Det er faktisk veldig synd at det ikke er flere frekvens målinger på stenger.

Og det samme gjelder MOI.Altfor for få data. :-[

Se på CCS også.Det er mange som fremdeles ikke synes det er noe å bry seg

om,men det er i mine øyne veldig verdifullt.

Alt i alt så handler det bare om å bli vant til det.

Det er fint å kunne få vite at for eksempel den femmer stanga du sikla på i butikken

har en ERN = 8,2

Når du etterhvert blir vant til de forskjellige tallene så ser du fort hva det handler om.

Det er ikke bare en gang jeg har stått og kastet med en stang,for å gjette på hvor stiv den er.

Det som da er litt morsomt,er når jeg da i ettertid får vite at det stemmer ganske

bra.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et konkret eksempel på hva jeg mener om stangvalg.

Lørdag 2 juli.

Ålet ut av posen ganske tidlig om morgenen og konstaterte at regnet hadde gitt seg. Hadde hatt dårlig fiske i et par dager og var litt tilbakelent. Godt med kaffe nå tenkte jeg. Det ble det ikke noe av! Noen hadde vridd på en bryter.

Den sorte lille knotten someteraltsomkommernedoverelva lå plutselig over elva. Pulsen steg for da skjer det ofte saker og ting.

Satt meg ved elva og tittet. Sattan! der sto diger fisk langs land og det vaket fine fisker ute i strømmen.

Den hadde trekt ut av hølene i natt. Men fisken sto enda i nærheten av hølen.

De største fiskene sto og nymfet på bunnen. Strømmen er fra rask til rolig og elva er krystallklar. Vindstille.

Jeg hadde flere stenger rigget.

Hva ville dere valgt?

Kom igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mendern.

Det har akkurat med det å gjøre.

Du kjenner hvordan det er å svinge stanga.Hvor lett eller tung den føles.

Det er faktisk veldig synd at det ikke er flere frekvens målinger på stenger.

Og det samme gjelder MOI.Altfor for få data. :-[

Se på CCS også.Det er mange som fremdeles ikke synes det er noe å bry seg

om,men det er i mine øyne veldig verdifullt.

Alt i alt så handler det bare om å bli vant til det.

Det er fint å kunne få vite at for eksempel den femmer stanga du sikla på i butikken

har en ERN = 8,2

Når du etterhvert blir vant til de forskjellige tallene så ser du fort hva det handler om.

Det er ikke bare en gang jeg har stått og kastet med en stang,for å gjette på hvor stiv den er.

Det som da er litt morsomt,er når jeg da i ettertid får vite at det stemmer ganske

bra.

Tom.

Der er vi nok enige... Det er jo det som er problemet mitt også.. de fleste Carbon stengene i dag har ern som er alt for høy i forhold til kl de er merket med... et felles system.. JA TAKK!!!

Men jeg bruker jo for oftest å prøve både en og to klasser opp og ned... Når det gjelder Cane, Glassfiber og Carbon... bryr meg sjelden hva som står på stanga.. ei heller på snøret!  De er jo ikke helt sammkjørte de heller...

Mitt poeng er; ikke avskriv noe på grunn av fordommer..  Til og med jeg har prøvd Eikre og G-line...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har brukt 15 grams blysøkker i spiral.

Festet disse på snella. Best resultat fikk jeg med 30 grams vektøkning på snella.

Men det var marginal forskjell.

Stanga var 7'6'' #4 og snella var litespeed 1,5

Måtte teste dette ut da det var så hett tema her på siden i vinter.

Edit: stanga var cane.

Oki Doki Fredrik.

Da er jeg med på hva du mener.

Jeg har alltid ment at det med legge på ytterligere vekt på stanga har vært negativt.

Jeg vet at mange er uenig,og tmags er i hvertfall uenig og balanse og bla,bla,bla...

Hvor er det blitt av Tore?Da har du rett og slett feil stang.(Nå får jeg høre det tenker jeg? ;D)

Det jeg først og fremst tenkte på Fredrik var hva du gjør med tuppen eller toppdelen for det

merker du virkelig.

Et halvt gram oppe i toppen av en stang er noe du uten tvil merker godt.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Nå har jeg vært å prøvd Vangen 603 stanga 8 3/4" #7 med SA trout #5 og den er fremdeles like topptung og slaskete det samme var bambus stanga  ;D så da kan jeg ha mine fordommer litt til  8) Og jeg må legge til at jeg liker rolige stenger fisker ørret med ZXL#5, SLT#3 og superfine trout bum#1  8) men de er jo rene kastemaskiner i forhold til disse gamle glass og cane stengene  ;D

der har du nok litt feil når du snakker om slaskete canestenger, men også rett..... i USA hadde man spreke aksjoner f.eks. Dickersson Guide, stenger solgt i Norge før i tida hadde typisk engelsk aksjon, en drittaksjon...... en canestang må være litt mere topptung da materialet er noe tyngre, hvilket kanskje merkes i en frøkenhånd, at du synes at gamle glassfiberstenger er ekle eller ikke komforte å kaste med kommer av at det er uvandt for deg. Jeg som liker litt masse i toppen på mine stenger liker f.eks. ikke sage og garry loomis noe serlig (fler kan nevnes) og synes derfor at de ikke inviterer til vennskap

Du nevner kastemaskiner, ja det har du rett i, men de lette AFTM klassene behøver vel ikke lange kastelengder, de skal kunne spennes opp med 3 meter line på vannet......eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Prøvde en Garrison 204 var det vel den het, på villmarksmessa i år.

Det var en rask spenstig og lett sak.  Cane altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et konkret eksempel på hva jeg mener om stangvalg.

Lørdag 2 juli.

Ålet ut av posen ganske tidlig om morgenen og konstaterte at regnet hadde gitt seg. Hadde hatt dårlig fiske i et par dager og var litt tilbakelent. Godt med kaffe nå tenkte jeg. Det ble det ikke noe av! Noen hadde vridd på en bryter.

Den sorte lille knotten someteraltsomkommernedoverelva lå plutselig over elva. Pulsen steg for da skjer det ofte saker og ting.

Satt meg ved elva og tittet. Sattan! der sto diger fisk langs land og det vaket fine fisker ute i strømmen.

Den hadde trekt ut av hølene i natt. Men fisken sto enda i nærheten av hølen.

De største fiskene sto og nymfet på bunnen. Strømmen er fra rask til rolig og elva er krystallklar. Vindstille.

Jeg hadde flere stenger rigget.

Hva ville dere valgt?

Kom igjen :)

Da ville jeg valgt SLT #3 ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ja, jeg har brukt 15 grams blysøkker i spiral.

Festet disse på snella. Best resultat fikk jeg med 30 grams vektøkning på snella.

Men det var marginal forskjell.

Stanga var 7'6'' #4 og snella var litespeed 1,5

Måtte teste dette ut da det var så hett tema her på siden i vinter.

Edit: stanga var cane.

Oki Doki Fredrik.

Da er jeg med på hva du mener.

Jeg har alltid ment at det med legge på ytterligere vekt på stanga har vært negativt.

Jeg vet at mange er uenig,og tmags er i hvertfall uenig og balanse og bla,bla,bla...

Hvor er det blitt av Tore?Da har du rett og slett feil stang.(Nå får jeg høre det tenker jeg? ;D)

Det jeg først og fremst tenkte på Fredrik var hva du gjør med tuppen eller toppdelen for det

merker du virkelig.

Et halvt gram oppe i toppen av en stang er noe du uten tvil merker godt.

Tom.

Ja vet at tmags er opptatt av dette. Og det er jo noe i det, men før meg ble det før marginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et konkret eksempel på hva jeg mener om stangvalg.

Lørdag 2 juli.

Ålet ut av posen ganske tidlig om morgenen og konstaterte at regnet hadde gitt seg. Hadde hatt dårlig fiske i et par dager og var litt tilbakelent. Godt med kaffe nå tenkte jeg. Det ble det ikke noe av! Noen hadde vridd på en bryter.

Den sorte lille knotten someteraltsomkommernedoverelva lå plutselig over elva. Pulsen steg for da skjer det ofte saker og ting.

Satt meg ved elva og tittet. Sattan! der sto diger fisk langs land og det vaket fine fisker ute i strømmen.

Den hadde trekt ut av hølene i natt. Men fisken sto enda i nærheten av hølen.

De største fiskene sto og nymfet på bunnen. Strømmen er fra rask til rolig og elva er krystallklar. Vindstille.

Jeg hadde flere stenger rigget.

Hva ville dere valgt?

Kom igjen :)

Hvilke stenger hadde du rigget da?

Alt dette her hadde du klart med en treer,en firer eller en femmer.

Spiller mindre rolle.Velg fortom og flue ved å bruke topplokket.

For å gjøre det så må du være der.

Men,hva valgte du da og hvordan gikk det? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et konkret eksempel på hva jeg mener om stangvalg.

Lørdag 2 juli.

Ålet ut av posen ganske tidlig om morgenen og konstaterte at regnet hadde gitt seg. Hadde hatt dårlig fiske i et par dager og var litt tilbakelent. Godt med kaffe nå tenkte jeg. Det ble det ikke noe av! Noen hadde vridd på en bryter.

Den sorte lille knotten someteraltsomkommernedoverelva lå plutselig over elva. Pulsen steg for da skjer det ofte saker og ting.

Satt meg ved elva og tittet. Sattan! der sto diger fisk langs land og det vaket fine fisker ute i strømmen.

Den hadde trekt ut av hølene i natt. Men fisken sto enda i nærheten av hølen.

De største fiskene sto og nymfet på bunnen. Strømmen er fra rask til rolig og elva er krystallklar. Vindstille.

Jeg hadde flere stenger rigget.

Hva ville dere valgt?

Kom igjen :)

Da ville jeg valgt SLT #3 ;D

Da håper jeg du røyker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen...

Calvielloen min i kl4 håndterer Streamer også... faktisk like godt , om ikke bedre en S4`n jeg hadde...

Lar jeg være å fette inn silkelina min har jeg synk også...

;D

Hvor lang er den stanga?

7'10" ikke lang nok for vading til halsen, men det tror jeg sjelden på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte en 9 fots femmer som er "litt sprek". Så for meg mending, noe det er en fordel å ha de 9 fotene til og en femmer for å kunne beherske tunge nymferigger samt "lange" kast.

Stor fisk, lett stangklasse  og rask strøm er ingen super oppskrift på hoving. Greit nok å kjøre fisk med en treer med hoving i stri strøm er noe dritt. En slt klasse tre hadde gitt meg mer begrensning en nytte. Å begi seg ut på stor fisk 2 kg---- er vel litt tullete i sri strøm?

Altså helt klassisk. Men men en slik stang gir deg alle muligheter under varierende forhold.

Jeg hadde rigget en zxl klasse 3 8,6 fot og en multi 9 fot klasse 4 og en fluvius m klasse 5 9 fot.

Jeg er glad jeg valgte 5,eren for ellers hadde nok ikke jeg taklet de varierende situasjonene.

Hvordan der det å mende med 7-8 fotere? Like bra som ei 9 foter?

Jeg sier ikke at dette er det eneste riktige men mitt valg :)

For en dag foressten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen...

Calvielloen min i kl4 håndterer Streamer også... faktisk like godt , om ikke bedre en S4`n jeg hadde...

Lar jeg være å fette inn silkelina min har jeg synk også...

;D

Hvor lang er den stanga?

7'10" ikke lang nok for vading til halsen, men det tror jeg sjelden på...

Kommer ikke det veldig an på hvor du er? Vaker alltid fisken på din side av elven? Er det en fordel i mange tilfeller å holde seg langt unne fisken i krystallkare elver med tanke på bølger og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fisker da tørt! og da hadde Slt stanga gjort jobben  ;D

Hehe ja man gjør kansje det ;D Men du hadde nok slitt da og :)

Tror jeg da.

Vanskelig å si når jeg ikke har sett elva, men jeg har jo altid Zxl #5 med og da så muligheten er jo der til å bytte ;D  men jo lettere jo bedre! Fisket på en ørret på 1,5- 2 kg som tok myggpupper her om dagen med Orvis superfine trout #1 og 0,08 tip, kan vel kanskje være glad den ikke tok ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...