Gå til innhold
  • 0

Nybegynner søker info.


jano007

Spørsmål

Hei, jeg ønsker å starte med fluefisking å er derfor delvis fersk innenfor dette område.

Det jeg lurer på er det noen bra kurs å starte med på østlandsområde?

Å så skal jeg kjøpe min første stang, snelle, snøre pakke, har folk noen tips til en bra pakke som en slipper å bytte ut året etter, skal bruke ca 4500kr på en pakke, har sett litt på denne fra Sage:

http://nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=390&Category2ID=459&List=1&Level=2&ProductID=6977

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=29826&prodid=1196

Jeg kommer til å fiske mest i fjellvann, mindre vassdrag etter ørret, å kansje i den lokale lakse elva der jeg kommer fra.

Holder det med en #6 stang eller er det bedre å gå for en i klasse #7

Mvh Jano007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Etter ørret ville jeg ikke gått noe høyere opp på skalaen enn #6. Så bra som stengene har blitt så ville jeg heller anbefalt å gå ned på #5, iallefall med tørrflue på spissen.

Er det smålaks du tenker på så tror jeg faktisk du greier deg med #5 da også, hvis det stort sett er laks under 2-2,5 kg.

Sage har ikke jeg peiling på i det hele tatt så der må nok andre komme med svar, er mange her som har erfaring med sage så det blir ikke noe problem med å få svar etterhvert, tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Nordisk som du linker til kjører vel også fluekastekurs og fluebindekurs. Sjekk med dem!

Kjøpte selv et Sage-sett (Launch) da jeg startet for 3 år siden, og har ikke angret på det. Selv om jeg akkurat nå bare bruker en Guideline Fario :)

Når det gjelder stang, så burde du kanskje ha en for ørret og en annen for laks? Å fiske ørret med 7er-stang blir kanskje litt feil, da mener jeg en 5er passer bedre.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må si meg enige med de over her. Jeg ville kjøpt 5'er. En 6'er vil også funke greit, men det må bli som et kompromiss. Dette tror jeg du vil angre på. En 5'er vil passe bedre i elver og stille vann. En 7'er er ihvertfall ganske uaktuelt. Det virker ikke som d har tenkt til å fiske så mye laks, derfor ville jeg nedprioritert det ved stangkjøpt. Heller kjøpe en 7'er senere hvis du trenger det. Disse kan jo også brukes i sjøen. En 6'er vil funke, men jeg vil ikke anbefale det. Å stå med disse i små fjellelver liker jeg hvertfall ikke selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må si meg enige med de over her. Jeg ville kjøpt 5'er. En 6'er vil også funke greit, men det må bli som et kompromiss. Dette tror jeg du vil angre på. En 5'er vil passe bedre i elver og stille vann. En 7'er er ihvertfall ganske uaktuelt. Det virker ikke som d har tenkt til å fiske så mye laks, derfor ville jeg nedprioritert det ved stangkjøpt. Heller kjøpe en 7'er senere hvis du trenger det. Disse kan jo også brukes i sjøen. En 6'er vil funke, men jeg vil ikke anbefale det. Å stå med disse i små fjellelver liker jeg hvertfall ikke selv.

Takk for kjappe svar.

Da blir det nok en #5 sett hehe. Hvordan tror du et sånn Sage sett ville fungere for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

vil funke glitrende! Så dersom du tar deg råd til så dyrt begynnersett har du ikke begått et eneste feilskjær! Men som nevnt vil god instruksjon være kjempelurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

dersom jan007 tilfeldigvis skulle oppholde seg inærheten av arendal så er jeg tilgjenglig noen timer

Er desverre i kongsberg, men takk for tilbudet.

Satser på å komme meg på kurs i løpet av august vist det er noe da, har hørt det er en i vestby som driver med kursing, noen som kjenner til han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Satser på å komme meg på kurs i løpet av august vist det er noe da, har hørt det er en i vestby som driver med kursing, noen som kjenner til han?

Ja, jeg har vært hos Jan Myhre (http://www.fluefiskeaktivitet.com/velkommen.htm). Kjempeflink instruktør, som du vil lære veeeldig mye av.

Eirik

Ja der har du han, han jeg har fått tips om.

håper han har noen kurs i slutten av august etter ferien min, får kontakte han å sjekke.

Så du mener det kansje er greiest å kjøpe utstyr etter et eventuelt kurs hos mr.myhre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så du mener det kansje er greiest å kjøpe utstyr etter et eventuelt kurs hos mr.myhre?

Du vil jo ha en litt bedre forståelse av hva du selv liker, men ikke sikkert at det vil ha så mye å si :)

Du kan jo ta en telefon til Jan Myhre og høre hva han har å si om saken ;)

Eirik

Ja det skal jeg gjøre, takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...