Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke sjøørret?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fiska etter sjøørret en del og jeg har ikke fåt sjøørret enda.

Jeg binder orange og hvit jiggy, skal snart binde andre fargekombinasjoner også, jeg binder dubbingreker i fargene orange, fluo hot pink, UV pearl og golden brown.

Har noen børstemarker i boksen også.

Men hvorfor får jeg ikke sjøørreten? Jeg har også rio outbound intermediate fluesnøre også, men hva er grunnen til at jeg ikke får sjøørret? Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk inn raskt, er det beste tipset jeg har å komme med. Trekk inn korte "rykk" hurtigt når du fisker med reke, og når jeg fisker med streamer legger jeg stangen opp under armen, og trekker med begge henden for å få bra fart på den, det gjør normalt susen, og fisker hiver seg over nesten alt jeg kaster uti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tenke litt på når på året man fisket, vår, høst og vinter er best.

Eller da er det lettest å få sjøørret :)

Fra mai til ut september kanskje, er det ikke så lett å komme på talefot med fisken.

Er også greit å tenke litt på når på døgnet man fisker, kveld og morgen, særlig morgen er best.

Mørket også, mange gang. Litt sært ofte, men bra om sommeren.

Det er jo sjøørret der du fisker, men om du kun legger årets fiske til grunn, så er det og har vært dårlig i store deler av Oslofjord hele året.

Start med en pattegris og hold deg til den!

Du vil få en reaksjon fra fisken på den, bytt ikke flue før du er sikker på at de ikke vil ha den..

Om flere fisk bare følger etter og ikke vil ta.

Prøv da en mindre flue, gjerne reke det også :)

Så om du fisker som folk fleste, med en stang i kl 6-8 og ca 10 fot fortom, 0,22-0,25.

Så burde du jo får fisk etterhvert.

Det viktigste er å finne sjøørreten, så vær bevegelig, og bytt plass om det ikke skjer noe.

Fisk heller ikke over samme område alt for lenge, gå noen skritt langs land.

Og legg flua over vann du ikke har fisket av, selv bare noen meter kan ha mye å si for å finne fisk.

Kast på alle vak og bevegelser i vannet!

Strøm er gull ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tenke litt på når på året man fisket, vår, høst og vinter er best.

Eller da er det lettest å få sjøørret :)

Fra mai til ut september kanskje, er det ikke så lett å komme på talefot med fisken.

Er også greit å tenke litt på når på døgnet man fisker, kveld og morgen, særlig morgen er best.

Mørket også, mange gang. Litt sært ofte, men bra om sommeren.

Det er jo sjøørret der du fisker, men om du kun legger årets fiske til grunn, så er det og har vært dårlig i store deler av Oslofjord hele året.

Start med en pattegris og hold deg til den!

Du vil få en reaksjon fra fisken på den, bytt ikke flue før du er sikker på at de ikke vil ha den..

Om flere fisk bare følger etter og ikke vil ta.

Prøv da en mindre flue, gjerne reke det også :)

Så om du fisker som folk fleste, med en stang i kl 6-8 og ca 10 fot fortom, 0,22-0,25.

Så burde du jo får fisk etterhvert.

Det viktigste er å finne sjøørreten, så vær bevegelig, og bytt plass om det ikke skjer noe.

Fisk heller ikke over samme område alt for lenge, gå noen skritt langs land.

Og legg flua over vann du ikke har fisket av, selv bare noen meter kan ha mye å si for å finne fisk.

Kast på alle vak og bevegelser i vannet!

Strøm er gull ;D

Jeg må si meg uenig med deg i flere utsagn. Det med årstider er NORMALT riktig det du sier med at vår vinter og høst er best, men i år har jeg personlig hatt fantastisk fiske i sommer. Våren var treig med lite fisk, men nå i sommer har det løsnet, dratt opp over 10 fisk på godt over kiloen, perset på 1,5kg 52cm og hatt utallige "småfisk" på under kiloen. Mye følgefisk, men lite aktivitet i overflaten. Jeg fisker med intermediat, og rakst i overflaten. Har vært ute på 10-15 turer nå i sommer, aldri gått på en bomtur(alltid fått fisk).

Har fisket i strømområdet, der er det lite fisk, der jeg har hatt mest lykke har vært ut i fjordene, ut på "åpent" hav. Altså inne i fjordene, men kast ut på åpent hav, ikke inne i sundene osv. Den giftigste flua har vært en streamer jeg kjøpte på fiskefluer.com, en forholdsvis liten (kanskje 5cm lang) brunt ekorn zonker med STORE gule øyne. Ellers har den nest beste flua vært orange dubbing reke i ice dub(rosa kommer etter det). Utrolig enkel å lage og fisker veldig bra.

De største fiskene vil helst ha streamere(Zonkeren), mens de rett i undekant av kiloen tar enkelt på reke.

Hvis jeg ikke får napp et sted flytter jeg meg 20m lengre bort, dette har jeg hatt mye flaks med så vær bevegelig. Ingen fisk på de første 20 kastene så flytt deg. Følgefisk, så prøv med raske, trege, rask treg osv. forskjellige intrekk så sitter de ofte på etterhvert. =)

Jeg har fått mest fisk, og sett mest fisk på ettermiddagen. (Fra klokken 4 og utover) Også bra midt på dagen. Ellers stemmer det at kvelden er bra, morgenene har vært dø hos meg.

Jeg fisker med 0,35 fluorcarbon tippet, og fisken virker ikke skremt av det, selv med små dubbingreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommern kan absolutt være bra, men tror det kommer veldig an på hvor man fisker. For min del er ikke vårplassene de beste på sommeren. Er ikke så veldig kjent på Nesodden, men kanskje verdt å teste morgenfiske på litt grunnere plasser der det er nære til dypt vann. Alvern? Kommer du deg ut på Steilene kan det kanskje være no? Mulig det er noen fra Nesodden her som har peiling. Tony har forøvrig en hel del erfaring fra denne siden av Oslofjorden tror jeg. De andre gutta over her fisker på Sørlandet; en har masse erfaring, han andre vet jeg ikke...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel dette var ikke ment som bastante og helt konkrete råd om hvordan man skal fiske sjøørret.

Jeg har nevnt i grove trekk en enkel oppskrift på hvordan det kan gjøres!

Det er ikke noe å være uenig i, for det funker og sånn er det ;D

Selvfølgelig er sommeren bra, men om den er best vil variere fra sted til sted.

Det at sommeren leverer mer sjøørret enn vår og høst er ikke vanlig, men har lagt merke til at mange får sjøørret i sommer.

Det har nok en sammenheng med det merkelige vårfiske, men flott at det er fisk da!

Jeg fisker også sommeren, faktisk hele tiden!

Har ikke vært i ferskvann på 3 år nå, foruten 4 timer etter gjedde i vår :P

Men gidder ikke bruke tid på så mye sjøørret fiske når det er muligheter for havabbor ;)

0,35 som spiss bruker man jo til tidlig laksefiske i stor elv ;D

Neida, men tror men får mer fisk med tynnere spiss, men det er nå min mening da.

Fisker aldri sjøørret med noe tykkere enn 0.25, det er meget langt mellom de fiskene som ryker den i Oslofjorden!

Og jeg syns fluene fisker bedre da, mer liv, den synes også mindre og det er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tjukkest mulig.....Ingen vindknuter, ingen slitasje, mister ikke fisk, dessuten bryr ikke fisken seg noe særlig.......den rekker ikke det.

Fisker sjøørret på dagtid i elv med 0,50, i sjøen bruker jeg 0,40 siden det ikke er like dramatisk som å kjøre fisk i elv.

Det er en myte dette med fortom og sky fisk. Det er egentlig kun nymfer og tørrfluer jeg bruker tynn fortom til, men det er egentlig mest fordi fluene er små og fisken jevnt over også.

Jeg er ikke tilhenger av å fiske lett for sjølunderholdning, jeg syntes ikke man skal bruke utstyr som kan svikte. Få fisken fortest mulig inn.

Jeg fiska brunørret her om dagen på stripende tube og den tok ved bruk av 0,50. Vet det høres vilt ut å bruke så tjukk fortom, men for meg er det altid viktig å knekke myter. Det er jo bare andre menneskers ideer vi ukritisk tar til oss.

Det er det fine med fluefiske og mye av essensen i å være i naturen, det at man lærer å tenke selv, bli enda mer kreativ.

Fiske er spesielt og man kan bryte grenser hele tiden. Sjøørreten i sjøen får ha meg unnskyldt, det er laksen som trollbinder meg om dagen, og årets sesong er historisk.

Jeg kaldrøyka 2,9kgs sjøørreten fra april og det er like godt som laks! ;D

Jeg anbefaler alle å levere sjøørret til kaldrøyking, bare de er over 1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...