Gå til innhold

Frankrike/Rivieraen


Maяɪus_A_Book

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg reiser på en "på sparket tur" en uke til frankrike på fredag, og tenkte da å prøve meg etter multe og havabbor i sjøen. Noen med fisketips på hvordan man kan overliste disse fiskene nå på denne tiden? Noen som har fiska i middelhavet fra land før? Har også hørt at det er muligheter for gullmakrell og barrakuda der  :D Tenkte å ta med meg en flytline og en glassline samt en 300 grain line. Har egentlig ikke noen store forhåpninger om fangst, men er jo moro å prøve når man er der nede, og tror jeg har funnet en del fine fiskeplasser rundt der vi skal bo. Skal til byen Frejus/St. Raphael.

Alle tips om fiske i Middelhavet taes imot med stooor takk  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ruk tida på å smake på gode viner og spise god mat..... du er borte fra kjøttkakelandet, nå er du i gastronomiens høyborg..... du som er livsnyter...ta det helt ut, fiske kan du gjøre når du kommer hjem....... God tur Marius!  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruk tida på å smake på gode viner og spise god mat..... du er borte fra kjøttkakelandet, nå er du i gastronomiens høyborg..... du som er livsnyter...ta det helt ut, fiske kan du gjøre når du kommer hjem....... God tur Marius!  ;D ;D

Takk for det Staffan  ;D

Ja blir nok mye god mat, men tenkte å lure meg ut med fluestanga noen timer også for å få med meg soloppgangen i det minste ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mat og drikke er det definitivt der nede. Men maken til aktivitet helt inn i strandlinjen skal man lete lenge etter på kveldene :) Ta den med, så får du heller se an om du får brukt den. Dro selv på guttetur på seilbåt i Middelhavet og har aldri angret så mye på at stangen ble hjemme. Ble møe god mat og drikke, men ble passe perpleks da jeg så både barracuda, bass og multer som bedagelig svømte rundt båten ved flere anledninger. Ta den med du, så får du velge selv når du sitter i vannkanten og nyter et herlig måltid om du skal ta frem stanga når 2-3 kilos fisk velter seg 2 meter fra strandlinja  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mat og drikke er det definitivt der nede. Men maken til aktivitet helt inn i strandlinjen skal man lete lenge etter på kveldene :) Ta den med, så får du heller se an om du får brukt den. Dro selv på guttetur på seilbåt i Middelhavet og har aldri angret så mye på at stangen ble hjemme. Ble møe god mat og drikke, men ble passe perpleks da jeg så både barracuda, bass og multer som bedagelig svømte rundt båten ved flere anledninger. Ta den med du, så får du velge selv når du sitter i vannkanten og nyter et herlig måltid om du skal ta frem stanga når 2-3 kilos fisk velter seg 2 meter fra strandlinja  ;D

Oi, nå snakker vi  ;D ;D ;D Har selv sett mye multer der nede før når jeg ikke har hatt med stang å vandra rundt inne i kaiene midt i byen. Og multene der er stoooore. Regner og håper at de også finnes langs vaberga/klippene utenfor byen også :) Men satser først og fremst på havabbor, og tar med stålfortom in case of barracuda invasion  ;D ;D ;D Etter som jeg har skjønt er multer et sant helvete å få til å ta flua men hadde jo vært moro å testa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multer kan være vriene ja (har enda til gode å lande det her hjemme). Når det gjelder Barracudaen så traff vi på den langt ute ved noen grunner som visstnok er lokale stammer, men multer og HA skal det være godt med. Hva som overlister multene der nede er jeg ikke sikker på, men drar du frem loffen og kaster litt brød i vannet så skal du ikke se bort i fra at du får se backingen både to og tre ganger  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å legge ut litt info etter litt googling jeg har gjort. Har finni et interessant område for ferskvannsfiske i tillegg til kystfiske der. Det ligger et brakkvannsområde i området der jeg skal bo, og etter litt kikking på google earth fant jeg ut det i tillegg er i gangavstand fra der jeg skal bo. Etter sigende skal det finnes godt med både karpe, black bass, Gjørs og sikkert annet rask og mortefisker :)

Fant en link her: http://www.vintagefishingtackle.org/fishinginsouthoffrance.htm

Se under der det står "Les Etangs de villepey".

Det kan jo være et alternativ hvis havet ikke slår til. Bare som et tips hvis noen andre skal i området en gang.

Black Bass så ut som en kuuuuul fisk: http://www.google.no/imgres?q=black+bass&hl=no&gbv=2&tbm=isch&tbnid=H17_qRnFCJXwpM:&imgrefurl=http://animalcrossing.wikia.com/wiki/Black_Bass&docid=Zc0p_PwEqZIYpM&w=512&h=285&ei=znc5Tum2DtHGtAbj_OgY&zoom=1&iact=hc&vpx=182&vpy=308&dur=493&hovh=163&hovw=294&tx=139&ty=47&page=1&tbnh=116&tbnw=208&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:5,s:0&biw=1366&bih=667

Når det gjelder saltvannsfiske har jeg funnet noen fine plasser herfra og bortover landet der jeg tenkte å prøve ut tidlig på morgenen og evt. på kvelden.

http://maps.google.no/maps?hl=no&ll=43.408968,6.786085&spn=0.004404,0.010568&t=h&z=17

Hvis noen har noen flere tips om kystfiske i middelhavet taes det gjerne imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er dårlig gjort at du ikke tar meg med Marius :rolleyes:

Men du får helt sikkert en super tur på alle måter!

Jeg drar sjelden noe steder uten minst en stang, det er dritt å sitte å angre på at den ikke ble med ;)

Som jeg har skjønt, så er Multene lettere å få der nede, hva som gjør det vet jeg ikke..

Send en pm til Micke, han har litt tips på Multe i middelhavet, eller tror ihvertfall det var der han sa han hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er dårlig gjort at du ikke tar meg med Marius :rolleyes:

Men du får helt sikkert en super tur på alle måter!

Jeg drar sjelden noe steder uten minst en stang, det er dritt å sitte å angre på at den ikke ble med ;)

Som jeg har skjønt, så er Multene lettere å få der nede, hva som gjør det vet jeg ikke..

Send en pm til Micke, han har litt tips på Multe i middelhavet, eller tror ihvertfall det var der han sa han hadde vært.

Takk for tips Tony :)

Ja vi får se hvordan det er der nede, er det fisk der så kan vi jo alltids reise ned på tur seinere å få med oss han nissen fra Grua  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er dårlig gjort at du ikke tar meg med Marius :rolleyes:

Men du får helt sikkert en super tur på alle måter!

Jeg drar sjelden noe steder uten minst en stang, det er dritt å sitte å angre på at den ikke ble med ;)

Som jeg har skjønt, så er Multene lettere å få der nede, hva som gjør det vet jeg ikke..

Send en pm til Micke, han har litt tips på Multe i middelhavet, eller tror ihvertfall det var der han sa han hadde vært.

Takk for tips Tony :)

Ja vi får se hvordan det er der nede, er det fisk der så kan vi jo alltids reise ned på tur seinere å få med oss han nissen fra Grua  ;D ;D ;D

Ja fisk er det!

Og Nissen får vi med oss ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er jeg hjemme igjen, og det ble littegrann fisking innimellom solbadinga.  ;D

Ble mest utforsking og leting opp av fiskeplasser og dermed ikke så voldsomt mye fisking men noen kast ble det. Det er ikke lett å fiske derfra fra land. Steinere er glatte bratte og vanskelig å stå på da de er ruglete og kantete hele veien. Stranda er bedre, men der er det desverre ikke lov å fiske nå mens franskmennene og tyskerne har fellesferie i august. Er vannvittig tjukt med folk der. Ellers i året er det lov å fiske. Så mye fisk på beachen på kvelden å det var litt surt å ikke få lov til å fiske på dem. Ville uansett nesten vært umulig å fiske der da det var tjukt med folk overalt.

Det mest interessante i mine øyne var havnene og i brakkvannsområdene der elvene renner ut. Der så jeg mye multe og noe havabbor og havabborene var svæææære. I multehavna var det markedsdager hele uka og dermed tjukt med folk der også. Men jeg fikk kasta litt på de, og de var ikke lette å få. Tynneste jeg hadde av fortom var 0,30 og det var det ikke spesielt interessert i. Synd jeg glemte igjen de andre spolene hjemme. Men fikk en havabbor til å følge etter, og fikk to av multene til å ta men klarte ikke å kroke de.

I brakkvannsområde stod jeg ute på en molo med et fyrtårn på tuppen. Kjempeplass med mye jaging av havabbor og en fisk de kaller for "liche" se link under, der ligger det noen bilder av liche:

http://www.was-peche.com/spip.php?article714

Disse "lichene" var det mange av og de var lette å se i det krystallklare vannet, og noen av de vil jeg tro var oppmot 5-6 kilo. I tillegg kom det også en stim med store bonitoer. De kom desverre aldri nærme nok land til at jeg fikk kasta på de, da de gikk langs kanten på der det ble dypere ca. 50-60 meter ut. Litt for langt med fluestang og jeg angra litt for at haspelstanga lå hjemme.  ;D

Men fikk kasta på en liten hai som kom opp langs kanten på moloen. Den var lite interessert i flua mi og ble borte med engang.  ;D

Skal man fiske her er løsningen å leie en båt, og du vil da ha veldig gode muligheter for liche, havabbor, og bonito. Det var myyyyye jaging av småfiskstimer!!! Tror det muliggens kan være sardiner eller sild, men ander ikke hva det finnes der nede.

Det var iallefall fint å kunne utforske området litt i kombinasjon med familieferie, og jeg kommer definitivt til å ta en rein fisketur dit en gang å leie båt å fiske ordentlig.

Her er en film hvor jeg filma multene jeg fora med brød:

Vanlig størrelse på multene jeg så var ca. 1-2 kilo mens noen store innimellom tror jeg kunne være opp mot 3-4 kilo. De så jeg også spise småfisk så de tar ikke bare brød ;)

Kommer bilder litt senere i kveld så man kan se litt hvordan det ser ut der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul multevideo, flotte bilder, nydelig plass..  :) Du nevnte jaging langs strendene på kveldstid, det har jeg også opplevd der nede, faktisk i den grad at kroppshår går over til seriøs ståpels.. ;D Jeg fikk ingenting, men jeg prata(gestikulerte) med lokale fiskere der nede som villig viste fram fiskealbumet sitt med den ene praktfisken etter den andre. Ville aldri dratt ned dit uten fluestang og streamere. Loffimitasjoner blir med på neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul multevideo, flotte bilder, nydelig plass..  :) Du nevnte jaging langs strendene på kveldstid, det har jeg også opplevd der nede, faktisk i den grad at kroppshår går over til seriøs ståpels.. ;D Jeg fikk ingenting, men jeg prata(gestikulerte) med lokale fiskere der nede som villig viste fram fiskealbumet sitt med den ene praktfisken etter den andre. Ville aldri dratt ned dit uten fluestang og streamere. Loffimitasjoner blir med på neste tur.

Ja det er skikkelig fint der.

Så faktisk et par fluefiskere ute i båt ved st. aygulf som fikk flere fine fisker, regner med det var liche eller havabbor, men så det ikke da de var litt lengre ut. De holdt på en stund med fiskene iallefall.  :D

Fisken er der, det er det liten tvil om. Spørsmålet er bare når på året det vil være mest hensiktsmessig å fiske der. Snakka med noen lokale som mente august ikke var spesielt bra. Oktober-nov. var visstnok fint til havfiske med båt og våren (feb-juni) til fiske etter havabboren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...