Gå til innhold

Bibio på østlandet i år også?


Anbefalte innlegg

Ja mener Russeflua (bibio pomanae)  :D Glemmer aldri fjorårets sesong når bibioen dukka opp...nesten for lett og lure storfisken  ;) ser den bruker 2 eller flere år på larveutviklingen , så spørs om vi er like heldige i år... :-\

Legger inn en link på den : http://no.wikipedia.org/wiki/Russeflue

Ja nord i landet er vel denne mere vanlig i store mengder  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt sikker på at jeg fant masse bibio i magen på en ørret i starten av juli. litt oppi fjella rundt vinstra. Jeg så at det var sorte fluer, med innslag av rødt på beina, og vingene lå flatt bakover. Jeg så ingen på vannet eller i luften, men fisken var full av de.

Nå kan det jo helt klart være noe annet, da jeg ikke er veldig dreven på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha vært dansefluer også.

Espen, du tok vel bilder av masse bibio nå i juli, "et sted omtrent midt i Norge"?

5991687626_c4f3ff9b3f_b.jpg

P7260566 by espen_tversland, on Flickr

Joda og det fløt jevnlig biblo på overflaten, men jeg tror den store svermingen skjedde dagen før, siden jeg tok bildene tidlig på dagen. Så enten hadde jeg en lite god imitasjon(er) eller så ørreten var mett på Bibio siden den ikke ville ha min flue. Vårflueklekkere og små døgnfluer var godsakene der. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De turene jeg var på så var det minimalt.. året før var bedre :)

stemmer  :D

tror att når dere har mye , er det lite her og omvendt jeg  ;)

men lov og håpe...

tilogmed med småharren var skikkelig sær og få ifjor når bibioen sto på som verst...ellers tar den alt som kommer flytende og ligner på mat... :P

Skitt fiske clausi....er vel oppi nord man skulle vært nå  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Norge hadde dritsommer sist sommer...... da skjer ikke svermingene så heftig

åjaok...ja skal til no varme og finvær for att disse skal sverme ja.... ikke akkurat vært plaga med det iår vi synes jeg...ikke i lengre perioder iallefall  ;)

Men legg inn rapport da folkens om dere skulle se noen bibioer...eksakt plass er ikke så farlig , kommune er okey  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinene ved vannet (ca 300m strand) var dekt med Bibiolen, har aldri sett noe lignede, men veldig få i luften. Derfor anser jeg at selve svermingen var over.

Når jeg opplevde sverming i Tisleia (for mange år siden) ble vi skremt av antallet dårlig flyvere som krasjet i oss og på elven. Ørreten gikk bananas og heldigvis funket maur og redtag som gode fluer den gangen.

Bilde fra stranden

5991131737_46e8bebda1_b.jpg

P7260567 by espen_tversland, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...