Gå til innhold

Fjerne logo og skrift på klinge?


Thomas Schreiber

Anbefalte innlegg

Jeg har købt en no-name klinge med skriften "# 5/6" trykt på klingen. Jeg synes det ser stygt ud, så det skal væk. Jeg kan "mærke" skriften, så det ligger ikke under et lag lak så der burde være til at fjerne. Hvordan fjerner man logo/skrift på klingen? Jeg har prøvet med alkohol og skrabe med neglen, men det sidder stadig fast.

Any ideas?  ???

EDIT: Jeg har to klinger (No-name og TFO BVK) som skal have skriften fjernet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klingen grafitgrå eller er den lakket med en transparang farge. Er emne grafiitgrå så kan du maskere det område du vil modifisere,og slipe ned . All grafit blir matt ved nedpussing ,men hvis du skal/eller har mulighat til å skjule dette med noe nytt så blir det som nytt med eventuel nytt lakklag.  Dette kan jo skjules med en pyntesurring eller to, lage noe nytt.

D, det er så så vanskelig å svare på fordi det finnes så mange løsninger.

Jeg føler at hvis du skal bare fjerne, så prøv å pirk så forsiktig som mulig med et skarp knivblad. Regner med at dette er nederst på klingen og du gjerne vil erstatte med noe som er ditt .Hvis du ikke får fjernet , tenk hvordan skjule.

Ikke lett det der :D

Sorry har ikke noen løsning uten å å se :)

Et siste tips er malingsfjerner i små mengder på selve skriften. Stanglakken er som regel epoxybasert, mens ofte skrift er alkydbaserte malinger påført med penn. Det kan funke, men siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sådan ser det ud på en original færdig stang.

bvk_lg_03_390_390.jpg

1900.jpg

Hvis man skal bevikle over det, så bliver det verdens længste bevikling :)

Robban,

Stangen er lakeret. Jeg prøver lidt forskellige kradse sager i aften, og hvis det ikke virker... ja så ved jeg ikke hvad jeg gør, men bruge en kniv på en klinge er i mine øjne selvmål  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er logoen på eller under lakken?vanlivis så er selve merke(ene)enten i klistremerke,vannmerke lakkert over, eller preget rett på emnet.

Som jeg skriver kan jeg mærke/føle skriften på klingen, så jeg er ret sikker på den er ovenpå lakken. Jeg prøver at fjerne det med acetone nu - to be continued :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

stikk tungespidsen fram.....siden det er den mest følsomme delen hos mennesket vil du føle om silketrykket ligger på utsiden eller under lakken på klingen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aceton bruker jeg når jeg skal fjerne selve lakken på klingen, så det ville jeg vært forsiktig med. Har tidligere fjernet ALL lakk på klinger med aceton.

TFO lakkerer ikke over logoen. Bruk superfint sandpapir eller stålull.

Denne metoden funker fint:

http://globalflyfisher.com/rodbuilding/writing-on-rods/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aceton bruker jeg når jeg skal fjerne selve lakken på klingen, så det ville jeg vært forsiktig med. Har tidligere fjernet ALL lakk på klinger med aceton.

TFO lakkerer ikke over logoen. Bruk superfint sandpapir eller stålull.

Denne metoden funker fint:

http://globalflyfisher.com/rodbuilding/writing-on-rods/

Jeg har først testet helt nederst på bunddelen inden jeg prøvede ved teksten, men det virkede ikke. Er du 100% sikker på at TFO ikke lakerer over logoet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som ikke virket? Når du pusser forsvinner lakken gradvis. Det skjer uansett...  ;)

Forsvant ikke lakken når du pusset???

Ja, jeg er sikker på det. Printet kommer på klingen etter lakkering. Deretter blir de surret og påført epoxy. Noen har da epoxy over logoen også, som f.eks. Sage men det kan du se tydelig.

Og selv om de hadde hatt klar lakk over logoen så kunne du fjernet den ved å pusse. Det er når de har epoxy over det ikke er verdt strevet. Den sitter hardt! Jeg snakker av erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det som ikke virket? Når du pusser forsvinner lakken gradvis. Det skjer uansett...  ;)

Forsvant ikke lakken når du pusset???

Nope. Jeg prøvede naturligvis i bunden af stangen, men selv acetone oplløser ikke lakken. Måske hvis jeg lader den stå i lang tid, men med en klud påført acetone, sker der intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok thomas, litt overblik nå. Er emne som det første bilde du la ut svart, eller er stangen grønn.

Skal du fjerne hele tfo-merke/logoen? Eller bare litt.

Ps . du trenger ikke nevne selvmord fordi jeg nevnte knivblad, det er stor forskjell på å bruke kniv til å sikle med og/ eller spikke med, reff samekniv :o.(jeg er ikke dum, vi har bare forskjellig erfaringer) Man legger ikke et sameblad mot en klinge :-\

Hvis du skal fjerne all skrift så sier jeg av erfaring glem det. Nå er jeg dum og selvsikker, men det ser ut som et håpløst prosjekt.

Hvis stanga er svart derimot, og du skal fjerne all skrift på bunndel. Velg et punkt og puss ned all lakk slik at du står igjen med noe alla Loomis imx eller glx look, helt ned til grafitt. Jeg har pusset ned flere stenger ned til selve grafitten, det er ikke noe problem. Matt, eller hvis du velger å lakke over står bra til sort uansett. Hvis emne er grønt så blir det jo en smaksak og litt opp til deg hvordan du vil løse det.

Jeg har tidliger brukt Quick lakk på boks til div farger(+blank), den vil aldri ha samme slitestyrke som dypplakking fra produsent, den sitter men vil aldri ha samme slitestyrke, men hvis du er desperat så holder den godt i noen år.

Vanskelig når man ikke kan snakke sammen på tomanshånd :D

Beklager den med knivbladet, men det er et av de fineste verktøy som finnes, hvis du behandler det med måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban,

Klingen er mørk rød/brunlig..l Lidt a la Helios. Som du kan se på billederne er logo/skrift langt oppe på klingen så man kan ikke lave en bevikling over uden at det ligner crap  :( Det ender nok med at jeg lader teksten være som den er, men kønt er det ikke efter min mening  :'(

[attach=1]

[attach=2]

[attach=3]

post-5187-13949889123254_thumb.jpg

post-5187-13949889123527_thumb.jpg

post-5187-13949889123957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...