Gå til innhold

hvordan fiske med vårflueimitasjoner..?


R.Glamsland

Anbefalte innlegg

Stille vann,- Sørlandet;

Har sett det er en del vårfluer på vannet og i luften, men finner ikke helt ut av hvilke imitasjoner som skal brukes.

Prøver forskjellige fluer , men føler det er litt tilfeldig hvilke som blit tatt. fisken vaker både forsiktig og skikkelige plaskvak..

Hvordan skal de forskjellige imitasjonene fiskes? Kom gjerne med navn på fluer og teknikk..

Stripende voksen vårflue er greit nok, men hva med larve,puppe ,klekker.? Hva med gary xxxsparkling pupa,- hvordan bør denne fiskes?

Noen tips?

Runar-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruns Caddis, Bjornis Caddis (tror det er det den heter) og Superpuppa er fluer jeg har brukt mye i stillevann og elv rundt disse tidene.

Akkuratt som Staffan beskriver over så er det ofte jeg bruker impregnerte fluer som jeg først fisker rolig i overflata.

Og når flua begynner å bli litt våt etter noen kast handtwister jeg de inn i varierende fart.

Ofte er det akkuratt i det flue dukekr under eller kommertilbake til overflata (ofte etter en pause i twist) at fisken tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gary-puppa har jeg fisket på variert vis. Først lar jeg den ligge i ro, så striper jeg forsiktig. Etter hvert gir jeg den enda mer liv, og til sist drar jeg den hurtig inn i små rykk slik at den går under. Morsomt å se at den "popper" opp i overflata igjen. Ei meget artig flue å fiske med - en av de nye favorittfluene mine. I mine trakter er den ofte bedre å fiske med enn en voksen imitasjon. Staffan viser triksa fint her!

Beste hilsener,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er på kastehold av fisken så har eg hatt

bra resultat med å legge flua mest muligt midt i vaket rett

etter at fisken har vært oppe, bruk gjerne litt fart på flua slik

at den "plasker" i vannet.

Ha litt line i lufta og når du ser vak så legg ut flua,

fisken tar ofte kontant i samme sekund som flua lander :)

Flua trur eg ikkje er så viktig i denne situasjon, dyret, palmer....

Dette virker sikkert best dersom du ser vårfluer som legg egg...

Bjørnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCDC fungerer også meget bra dead drift i elv. Den imiterer en vårflue med puppeskall på slep. Tar ikke fisken på dead drift så håndtwister du litt og varier med noen stopper. Om flua går under av og til i strømmen gjør ingenting. CDC'en og materialene i flua gjør at den popper opp igjen. I det hele prøv å varier litt.

Håndtwist medfører den gangen som Staffan beskriver. Litt knotete i begynnelsen, men du venner deg til det. Utrolig effektivt for vårfluefiske. Husker en av konkurransefiskerne skulle teste noen stenger og snører på land i fjor under Norges cup'en i Bø. Vi som så på måtte bare dra på smilebåndet. Han begynte å håndtwiste inn snøret på gresset!!! :) Snakk om automatikk! Den karen tar mer fisk enn de fleste, han ble vel nr.1 på elveøkta den dagen!!

Hyggelig at BCDC er i bruk. Skal prøve å få lagt den ut i mønster databasen etterhvert.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...