Gå til innhold

Hvordan bli kvitt "tennisalbue"?


Alexander Smerud

Anbefalte innlegg

Har kasta på meg det jeg regner med er "tennisalbue" i løpet av sommeren.

Hørt og lest litt forskjellig, bla at det kan være vanskelig å bli kvitt det igjen.

Ikke veldig plagsomt til daglig, men med en gang jeg skal kaste kjenner jeg det. 

Fikk en kur mot senebetennelse, men det hjalp ingenting.

Noen som har erfaring med dette, og evt. hva man skal gjøre for å bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg har hatt en skulder som ble diagnosisert  som heter frozen shoulder.....tror på de øvelsene jeg fikk.... vil tro det er kjedeligere å gå med kødderiet i et halvt år eller så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken side av armen gjør det vondt?

Når du står med armene hengende og håndflaten ,vendt fremover, er det vondt på yttersiden eller innersiden av albuen?

Er det på yttersiden, har du radial (eller lateral) epikondylitt (er som oftest det).

Er det på innersiden, har du ulnar epicondylitt.

I tillegg til tøyningsøvelsene Staffan viste, så er det bra med eksentrisk muskeltrening og teiping.

Bare si meg om du har ulnar eller radial epikondylitt, så skal jeg legge ut videoer med tiltakt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å høre på Nils han er "FYSIOTERRORIST" ;D

Hehe! Fysiotorturist mente du vel!  ;)

Angående taping, så synes jeg denne metoden fungerer bra:

Teip for du på apoteket. Scansport Sportstape 3,8cmx10 meter. Ikke dyrt.

Øvelse:

1. Oppvarming. 15 min ergometersykling eller hurtig gange/jogging. Dette er viktig!

2. Åpne-lukke hånda uten å ta i (dvs ikke knytt neve eller strekk ut fingrene "hardt"). 30x2

3.

Her kan du bruke en halviters flaske og fylle opp med vann. Kjør 3x30 med 1 minutts pause. Hvis det begynner å gjøre vondt, stopper du og heller ut litt vann av flaska.

Du skal kun trene eksentrisk. Det vil si at du bruker den andre hånda til å løfte vekten opp, så slipper du sakte ned med den hånda hvor du har tennisalbue.

4. Uttøyningen som Staffan viste til. 3 runder à 2x30 sekunder daglig. Tøy til smertegrensen, ikke over!

1 og 3 kan du gjøre 3 ganger ukentlig.

2 og 4 daglig

Teip på om dagen, av om natten.

Hold deg unna aktiviteter som er smertefremkallende. Fluekasting, vri opp kluter, skru korker, skrutrekker osv.

Hvis du følger denne planen, har du veldig gode sjanser for å bli bra. Hvis det ikke er bedre etter 3 uker tar du kontakt med lege for å få henvisning til fysioterapeut.

Lykke til!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes noe som heter kinesotaping. Vet ikke om noen driver med noe slikt i nærområdet ditt. Det vil i så fall avlaste muskulturen enda mer. Da må du nok barbere underarmen


, men hva gjør man ikke for å fiske  :)

Varm opp litt før du kaster. Åpne/lukke hånda 3x20 før du begynner.'

Hvis du ikke har vondt under og etter kastinga er det greit. Hvis du får vondt når du kaster eller etterpå, så vil jeg absolutt råde deg til å avstå. Gjentatte provokasjoner kan gjøre at det blir en lang affære for deg. Og det kan faktisk bli verre enn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils;

jeg har hatt en periode nå med en venstrearm som "ikke funker"... på det værste mister jeg all kraft i klypa og klarer ikke løfte ut en melkekartong fra kjøleskapet en gang. Jeg er 99% sikker på at det er senebetennelse, og har ikke fått kommet meg til lege enda, da Ibux Gel og hvile har tatt bort det værste.

Uttøyingen som vist over i denne tråden har jeg prøvd litt i det siste, og ting har i alle fall ikke blitt værre. Men disse treningsøvelsene, skal man virkelig "trene" en arm som er betent og vond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal trene. Med liten belastning og høyere antall rep blir det ikke styrketrening, men øvelser for å øke blodsirkulasjon i muskulatur. 3x30 med 30 sekunder pause per serie. Også ekstremt viktig med oppvarming.

Det er viktig å ikke ha så tunge vekter, eller så stort bevegelsesutslag at det gjør vondt. Treningen skal være smertefri. Gjør øvelsen vondt, ta mindre vekt evt mindre bevegelsesutslag i leddet.

Tøyningen skal ikke gjøre vondt den heller, men ligge litt under smerteterskelen.

Også er det viktig at man luker bort den faktoren som har fremkalt plagene, til det blir bra igjen.

Jeg har alt for mange pasienter som fortsetter med det som var årsaken til at det ble vondt, og da blir behandlingsforløpet alltid mye lengre.

All vanlig trening som ikke belaster den muskulaturen / det leddet som gjør vondt, er bare bra.

Så det er helt greit å dra på joggetur, eller trene andre deler av kroppen hvis man har en tennisalbue.

Når den vonde muskelen blir bedre, etter noen uker, kan man øke på vekten og kjøre 3x15 rep, med 1 min pause mellom seriene. Da må man nesten prøve seg frem litt og kjenne på hvor mye vekt muskulaturen tåler.

Å være litt støl 1-2 dager etterpå er helt greit. Hvis det er vondt i flere dager, og det blir vondere for hver gang man trener er belastningen for stor, og man må da gå ned på vekten.

Når det har blitt såpass ille som hos deg "Vakdaforfaen", ville jeg kanskje tatt meg en tur til legen for å få henvisning til fysioterapeut  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... har i det minste ringt lege  ;D men han sherrifen på senebetennelse var på høstferie...

håndleddet hviler på en snusboks når jeg skriver på tastaturet, jeg er ferdig med å legge 100m2 belegningsstein samt planere ut 1mill kubikk med jord for hånd, så et par ukers hvile på kontorhendene min, kombinert med Ibux Gel, trening og tøying gjør nok susen  ;D

er ikke veldig flink til å løpe ned legekontordøra nemlig, og har ingen planer om å begynne med det nå heller.

trenger jo ikke fastlege når man har ffs.no/forum, youtube, internett og en svoger samt noen venner som kan skrive ut resepter  ;D ;D ;D

takk for hjelpen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils, er tennisalbue og musearm det samme? Kan du bruke samme øvelser for musearm som du har beskrevet her?

Tennis og mus er det samme. Golfalbue er andre siden.

Kan gjøre akkurat de samme øvelsene, men innføre andre tiltak for å fjerne årsaken til problemet. Det vil garantert hjelpe hvis du lar armen hvile på en bok foran musa, så du ikke får den ugunstige "knekken" i håndleddet. Kan ta et bilde for å forklare hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, Nils! Har hatt musearm siden desember 2010, og har prøvd alle mulige behandlingsformer fra nåler til kopping. Ingenting hjelper :( Bruker rullemus på jobb, med støtte, uten at det hjelper heller. Er nokså drittlei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

536deed0-7ab0-4473.jpg

Dette er ikke så bra. Ingen underarmsstøtte, og knekk i håndleddet. Kan gi smerter i nakke og tennisalbue etter en viss tid :-\

536deed0-7ad8-8ccf.jpg

Dette er bedre! Musa lenger inn på bordet. Bruker her en bok som albuestøtte. Ingen knekk i håndleddet. Avlaster også nakke  :)

Jammen sprøtt at slikt kan gi så store plager. Vi er noen ynkelige vesener.

Virker nesten som flere blir kleine av slikt en hardt kroppsarbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...