Gå til innhold

Stangemner - mimring


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Bygde min 1 stang i 1978, Daimaru. Willy Røgeberg hadde fluefiskebutikk i Torgata.

Neste prosjekter ble midt-slutt på 80 tallet en SAGE RPL og en Kautium. Per / Strømmen sport var Lennart Bergquist forhandler. Tidlig 90 tallet ble det St. Croix. Arild Snekkenes / Aktiv Fritid (Guideline) hadde butikk i 2 etg. på Strømmen storsenter.

1994 en Talon Presentation. RS fluer hadde 2 topp ekspeditører den gangen. Henholsvis Svein hos Nordisk og Dag Robert (Midtgard fluefiske)

Har kjøpt ferdige stenger siden tidlig 90 tallet, inntil nå. Stangemne for vinterens prosjekt: Burkheimer 9,5` kl. 5

Har liggende en Full Wells fra STRUBLE + et "Løvstad" snellefeste, som trengte en stang.

Er det noen andre, bortsett fra Midtgard fluefiske, som selger stangemner og materiell? (I Norge)

Legger ved et sommerbilde, tidlig mai, fra fluegruppas avslutningstur (Gjeddefiske) før ørretsesongen braker løs.

Vi starter binding i november og holder det gående til Påske. Er så heldig å få låne møterommet til allmenningen. Mange starter fluebindersesongen med hagle puss, alt er lov :-\ og nå blir det også stangbygging :)

post-3766-13949889756707_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på grandes hjemmeside fra flere PCer, for å være sikker på at min/jobbens PC ikke hadde begrensninger. Kan ikke se på hjemmesiden hvem som har levert stangemnene.

Er det slik å forstå at alle som bygger egne stenger kjøper emnene fra utlandet? (Bortsett fra meg :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stangemne ,eller blanks jeg aldri glemmer er Sage RPL+590.

Jeg husker ikke lenger eksakt hvilket år det var,men jeg husker at

jeg var på Nordisk.(Lenge før de flyttet til Lysaker)

Jeg gikk og tuslet rundt omkring i butikken og skravlet litt sånn

mer eller mindre frem og tilbake med Svein Rødbergshagen.

Sven Kalmar introduserte meg for Svein Rødbergshagen,og for de som ikke

kjenner eller har hilst på Svein,så er det en fyr som ikke er sælig vanskelig å like. :)

Jeg husker heller ikke alt vi pratet om,men jeg er ganske så sikker på

at det var i tider da jeg var veldig opptatt av SP+stanga. ;D

Jeg fant ingen SP+ blanks i butikken,men jeg stod å rotet i stativet

hvor de hadde blanksene,uten egentlig finne noe som som jeg egentlig

hadde lyst til prøve.(Fullt mulig at det var en haug av godsaker der,men

det trigget ikke akkurat meg.)

Jeg vet ikke hva som fikk meg til å rote og nær sagt rydde på gulvet under

stativet,men jeg så at det lå noe mer eller mindre bortgjemt under alt sammen.

Jeg tok tak i posene,og en av dem var merket Sage RPL+590 2pc. blanks.

Hmmm,tenkte jeg,ikke SP+,men en +. ;D

Jeg glemmer aldri at Svein sa,jøss hvor fant du den,jeg hadde nesten glemt den.

Du kan få den,for det jeg gav for den.(Om dette var den eksakte ordlyden er ikke helt sikker på,

men det er i allfall slik jeg husker det. :))

Jeg lurer litt på om Svein husker dette jeg? :)

Jeg ble veldig glad for akkurat det,og etter mye om og men ble den stangen skapt.

Den ble kappet i toppen,og ble en favoritt.I ettertid har den blitt ytterligere kappet

i toppen og er fremdeles en favoritt.Både stangringenes plassering og type har blitt

byttet frem og tilbake flere ganger. ;D

I dag sitter det FUJI Gold Cermet ringer på den. :)

Den stangen har betydd utrolig mye for meg.

De fleste betrakter den som en stiv stokk av en femmer.

Stanga er i dag en 8`1`` med ERN=9,5 og AA=60 og NF=3,87 (Disse verdiene er for nerder

så ikke lag noen sak ut av det.)

Den er fremdeles en femmer. ;D

Den stanga og et Vision Extreme Distance av den gamle typen er en kombinasjon

som det lukter fryd av. ;DTom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av høyderne mine er Fibatube (produsenten av hardyemner) som tidlig på 80 tallet laget noen aldeles flotte stangemner i # 5/6........

Aaaah!  :) Min andre fluestang var en Fibatube 8' #5/6, kjøpt på Hardysjappa i Pall Mall da jeg var i England på språkreise som 15-åring i 1986! Den ble montert med det fineste jeg kunne tenke meg på den tiden: Fuji ringer og Fuji snellefeste i et kompositmateriale. Surringene var knallgule. Jeg kan fremdeles huske hvor stolt jeg var da jeg tok med meg denne på første fisketur sammen med kompisene!  8)

Edit: Nå ble jeg sittende å tenke tilbake på den gangen. Da jeg for første og eneste gang ruslet over dørstokken på denne legendariske butikken, ble jeg stående å gape! Dette var ikke som andre fiskeutstyrsbutikker, her var det tykt teppe på gulvet og veggene var dekket med elegante skap i mørkt tre. Vel innenfor døren henvendte en ung mann i mørk dress seg til meg med: Good day Sir! What can I help You with? Dette ble rent for mye for en hengslete guttunge i det store utland, så jeg flyktet ned trappen i underetasjen - som lignet mer på en tradisjonell utstyrssjappe. Og som virket mye tryggere på en ung mann med slank lommebok!  ;D Her fant jeg en tønne med Fibatube blanks, og gikk et kvarter senere stolt ut med et 8' #5/6 emne. På denne tiden var dette å regne som en veldig lett fluestang, omtrent som folk her inne ser på en #3 i dag!  ;)

Nå skulle jeg gjerne hentet fram denne stanga, men den ble lånt bort til en kollega på Toppidrettsenteret en gang på 90-tallet, som jeg senere fant ut at hadde brukt stanga som markstang og som aldri har levert den tilbake!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Memorerer videre tilbake...... til den dagen jeg kunne hente en blank fra Orvis...... en Orvis Tippet 7,5 ft #3....denne ble montert på en underdel av en Hørgård Golden Fly tredelt canestang og ble til en 10"6`som kastet liner gra #3 - 6.

Ja det var en etterlignet versjon av Rackelhanen til Kenneth Bostrøm......stanga ble formidabel krevende og god. Fikk rygga over denne stanga og derpå kastet. Tror vi er i 1978.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...