Gå til innhold

Regnbågsfiske!


Johan76

Anbefalte innlegg

Hej alla glada norrmän och övriga.

Jag har inte vart så aktiv här på senare år, har tom fått loggat in på nytt.

Jag undrar hur ni orkar med höstarna eller hela säsongen mellan säsongen om ni förstår mig rätt. Jag är en öringfiskare i grunden men man får ju inte fiska öring när som helst på säsongen så jag är lite nyfiken på vad ni gör för att förlänga flugfiskesäsongen. Själv fiskar jag som rubriken säger så mycket regnbåge i mina sjöarna hemmavid som frugan min tillåter och att kunna fiska torrfluga så här års gör att jag med glädje förlänger säsongen ända till isen lägger sig, och så fort det är öppen is finns chans återigen för lite torrflugfiske eller annat om man fördrar detta. Kul att höra hur ni har det under vintern ;-)

Lite bilder från senaste fisken!

bow-1.jpg

bow.jpg

november2011007.jpg

jon4.jpg

november2011017.jpg

event1.jpg

november2011055.jpg

/J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns jo regnbuer her og der - rømlinger fra oppdrettsannlegg i havet og forskningsdammer, stort sett.

Har selv fått en pen regnbue i havet ved Bergen (Nordåsvannet). Også er det muligens flere i Frognerparken. Observasjoner kan tyde på det, uten at noe er sikkert. Regnbuen er vel også satt ut illegalt i en del vann rundt omkring.

Men det virker ikke som de klarer å forplante seg over tid her i Norden. En generasjon eller to kan det bli - og så dør de ut, av en eller annen grunn. Ingen vet vel egentlig hvorfor. To andre nordamerikanske fiskearter, Bekkerøya og Kanadarøya, har jo klart å danne livskraftige bestander noen steder i Sør-Norge som følge av utsettinger.

Introduksjon av fremmede fiskearter har vært totalforbudt i Norge siden tidlig på 90-tallet en gang, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbågen behöver rinnande vatten och är en vårlekare, vi har några få åar som dom faktiskt reproducerar sig i här i Sverige, och det i flera generationer.  Fisken hittar alltid en väg till överlevnad.

Jag får bjuda ner er på lite regnbågsfiske vad det lider förstår jag ;-)

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Vestlandet (Kvinnherad komune) var det ei stor rømming av regnbue

fra eit oppdrettsanlegg for nokre år siden, det var regnbue i alle elver og bekker.

Det virker som om den ikkje har klart å formeire seg, har fått eit par stk

på 3-4hg i fjor og i år, men ut fra antall rømde fisk så er det ikkje

blitt noko resultat.

Har fått mange som er oppdrett, men ingen med størrelse på som

eg med sikkerhet kan sei ikkje er oppdrett.

Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Som svar på din fråga om vad vi gör i Norge så är din fråga ställd i rätt tråd. Det är många som fiskar i fjorden när sjöar och rinnande vattendrag "stänger" för vintern. Då fokuserar många av oss på havsöringen, och det till fjorden fryser. Då blir det dvala ett par månader. Till skillnad från delar av Sverige så är det tillåtet att fiska havsöring året runt. Här runt öst- och västfold, från Oslo och söderöver på varje sida om fjorden, så håller vi på till runt december/januari och börjar om igen runt mars/april, beroende på hur hård vintern varit. Men det finns rinnande vattendrag som är öppna i stort sett hela året. De fiskar harr långt in på året i både Lågen och Glomma exempelvis. Men om det är så att fjorden inte fryser så kör vi på hela året.

Årets första tur var exempelvis 8 januari. Då åkte vi en bit söderut för att hitta öppet vatten

http://fiskesnakk.wordpress.com/2011/01/08/arets-f%c3%b8rste-tur/.

Och så här ser det ut när man tar den sista för säsongen (men vintern 2009 kom vintern tidigt och var kall som fan) http://fiskesnakk.wordpress.com/2009/12/01/og-sa-kom-vintern/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på din fråga om vad vi gör i Norge så är din fråga ställd i rätt tråd. Det är många som fiskar i fjorden när sjöar och rinnande vattendrag "stänger" för vintern. Då fokuserar många av oss på havsöringen, och det till fjorden fryser. Då blir det dvala ett par månader. Till skillnad från delar av Sverige så är det tillåtet att fiska havsöring året runt. Här runt öst- och västfold, från Oslo och söderöver på varje sida om fjorden, så håller vi på till runt december/januari och börjar om igen runt mars/april, beroende på hur hård vintern varit. Men det finns rinnande vattendrag som är öppna i stort sett hela året. De fiskar harr långt in på året i både Lågen och Glomma exempelvis. Men om det är så att fjorden inte fryser så kör vi på hela året.

Årets första tur var exempelvis 8 januari. Då åkte vi en bit söderut för att hitta öppet vatten

http://fiskesnakk.wordpress.com/2011/01/08/arets-f%c3%b8rste-tur/.

Trevlig läsning, borde ta mig upp och testa ngn dag, vi har ju stängt öringfiske här runt Göteborg i 6 hela jävla månader :-(

Och så här ser det ut när man tar den sista för säsongen (men vintern 2009 kom vintern tidigt och var kall som fan) http://fiskesnakk.wordpress.com/2009/12/01/og-sa-kom-vintern/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...