Gå til innhold

Gammel Sage!


Torleiv Grøndalen

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter på no blanks som, oppgitt av selger, skal være Sage rpl. Saken er den at jeg har Rpl fra før, fabrikkbygd òg blanks, og disse er ikke særlig like. Mine rpl er "sanded", som de originalt er, men siste innkjøp viser seg å være "unsanded". Har også en Rp, fabrikk, den er også "sanded", originalt. Konkluderer med at jeg sitter med noe som hverken er Rpl eller Rp.. Den har også samme type "forsterkning/oppbygging" av holker som rpl, bare for å forvirre mer.

Kan det hende jeg sitter med noe fra Winslow-tiden?

Brun klinge, noe brunere i fargen enn rpl..

Noen som sitter inne med Sage-historie?

Setter stor pris på hjelp med identifiseringen, da det hadde vært sabla moro å vite mer.

Torleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

hmm... kan ikke huske disse jeg.. men jeg var vel ikke født da disse var på markedet heller så....:D

Nei, det er rundt 20 år siden Roger, så du var nok ikke påtenkt engang da  ;D

Var brun klinge på disse også, omtrent som Rp/Rpl, men håper for Torleiv's skyld at det ikke er en slik blank han er eier av  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fått svar fra Sage. De(han) visste ikke hva det kunne være,  ymtet no kanskje rundt RP, for så å si at de aldri hadde solgt uslipte blanks.

Tar meg den frihet å påstår at fyren eter epoxy til frokost og ikke er riktig i huet. Jeg har for faen ikke gått på et bomkjøp! (doh) Detta er en av få gjenlevende av en helt annen Nasa-spesiell serie :rolleyes:

(Har funnet et bilde, bygget av en gubbe for lenge siden. Vistnok en RP, skriver mannen, den ser da vitterlig uslipt ut? Vanskelig å se..)

Glass%20and%20Graphite_1369_1.JPG

Tips/erfaringer fra slike gamle raier mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ser at det er sleeve-holker. Det har nok aldri forekommet på en Sage.

Orvis holdt lenge på sleeve-holker, langt ut på 90-tallet.

Denne type holker ble utdatert på 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er sleeve-holker. Det har nok aldri forekommet på en Sage.

Orvis holdt lenge på sleeve-holker, langt ut på 90-tallet.

Denne type holker ble utdatert på 70-tallet.

Tja. Om det er ekte sleeve(slik jeg har forstått i alle fall, der hun-delen er en ekstern bit limet på) vites ikke. Kan ligne greit på det, jeg ser den. Men ser du på f.eks Rpl eller Rpl+ eller Rp for den saks skyld, så har de også et utseende, (der det ser ut til at butt-delen er forsterket med en duk ekstra på de siste 4-5 cm) som fint ligner en sleeve. I hvertfall på et slikt bilde.. Med et uslipt emne, lik den jeg har, så ligner det ganske mye, bare surring i overgangen, så vips, likt en slik sleeve...

Og det ligner også mye på min "ekte" rpl blanks, (den er da slipt,seff)

Mener også at Orvis hadde et typisk utseende med en riimelig heftig sleeve-type, dvs kraftig?

Knall du kommer med bidrag, Fredrik! (men det ser ut til at jeg VIL dette skal være en sage ;D???

Hvorfor, spør du? Vettafa.n, men det var derfor jeg kjøpte den :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit

I en gammel katalog fra Karpens fant jeg noe interessant. Det refereres til Sage Flugspöserie BLACK.

"For at holla prisen nere, har SAGE valgt den vägen att inte försämra styrkan eller aktionen i spöna , utan använder en billigare process i tilverkningen av klingorna, samt at utrusta spöna med enklare men fullt funktionelle lindningar och rullfästen. Den billigere processen är helt at klingorna inte slipas och poleras i samma grad som övriga spön i SAGE program. Och spöna leverasfärgade i sin naturlige svarta/grafitgrå färg".

Karpens er senere blitt til LOOP. Jeg foreslår at du ringer LOOP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt håp om at du har en SAGE er ikke ute.

I en gammel katalog fra Karpens fant jeg noe interessant. Det refereres til Sage Flugspöserie BLACK. (Tenk det, forløper'n til SAGE ONE.)

Fra katalogen: "For at holla prisen nere, har SAGE valgt den vägen att inte försämra styrkan eller aktionen i spöna , utan använder en billigare process i tilverkningen av klingorna, samt at utrusta spöna med enklare men fullt funktionelle lindningar och rullfästen. Den billigere processen är helt at klingorna inte slipas och poleras i samma grad som övriga spön i SAGE program. Och spöna leveras färgade i sin naturlige svarta/grafitgrå färg".

Karpens er senere blitt til LOOP. Jeg foreslår at du ringer LOOP hvor de to Karpens-gutta fortsatt holder det gående etter hva jeg vet.

Teksttillegg

Nå har jeg funnet en nyere KARPENS katalog som det går an å tidfeste til våren 1990, hvor SAGE BLACK-serien står oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spöt på bilden ser till 99.9 % att vara ett äldre Orvis. Sleeve over holk, oslipad klinga och spöfodralet ser ut som Orvis. Kanske ett i Superfine-serien? har ägt några Orvis Superfine och de ser ut som ditt spö. Jag tror inte det är en Sage klinga.

Orvis hade ju en hondel som satt limmad på toppdelen. Ser ut att vara så på ditt spö.

/Henrik

post-4118-13949890313608_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt håp om at du har en SAGE er ikke ute.

I en gammel katalog fra Karpens fant jeg noe interessant. Det refereres til Sage Flugspöserie BLACK. (Tenk det, forløper'n til SAGE ONE.)

Fra katalogen: "For at holla prisen nere, har SAGE valgt den vägen att inte försämra styrkan eller aktionen i spöna , utan använder en billigare process i tilverkningen av klingorna, samt at utrusta spöna med enklare men fullt funktionelle lindningar och rullfästen. Den billigere processen är helt at klingorna inte slipas och poleras i samma grad som övriga spön i SAGE program. Och spöna leveras färgade i sin naturlige svarta/grafitgrå färg".

Karpens er senere blitt til LOOP. Jeg foreslår at du ringer LOOP hvor de to Karpens-gutta fortsatt holder det gående etter hva jeg vet.

Teksttillegg

Nå har jeg funnet en nyere KARPENS katalog som det går an å tidfeste til våren 1990, hvor SAGE BLACK-serien står oppført.

Vanvittig moro!

Takk for research`n Reven!

Aldri hørt om en Black modell før...leser det dithen at besparelsen på produksjonen er via non-sliping av emnet+ enklere/rimeligere komponenter, altså noe ala Vps(Rpl), der stanga er rimeligere men like bra. Moro.

Og som du nevner, forgjenger til One ;D Og i tillegg til at alt var bedre før i tia, så er dette helt praktfullt.

"The Sage" skal jeg kalle den. Eller Sage Zero ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Ser også ut til at det er et Orvis stangtrekk...

Hadde du fulgt med i tråden Fredrik, så ser du at han har lagt ut et bilde fra noe han fant på nettet og ikke sin egen ;)

Mitt forslag er å ta kontakt med Tore M./tmags, vil tro han klarer å finne ut hva det er om det er en Sage vi snakker om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spöt på bilden ser till 99.9 % att vara ett äldre Orvis. Sleeve over holk, oslipad klinga och spöfodralet ser ut som Orvis. Kanske ett i Superfine-serien? har ägt några Orvis Superfine och de ser ut som ditt spö. Jag tror inte det är en Sage klinga.

Orvis hade ju en hondel som satt limmad på toppdelen. Ser ut att vara så på ditt spö.

/Henrik

Se der ja. Fredrik hadde rett. Dette ser definitivt ut som stangen jeg la ut bildet av. Men, som sagt tidligere, bildet jeg la ut er ikke av emnet mitt, det er et bildet jeg fant der mannen som surret den skrev det var en Sage rp. Men tippe, i samsvar med bildet ditt og det Fredrik sa, at det er en Orvis.

Men, nå ser ikke emnet mitt slik ut, men lik en uslipt rpl, dvs ikke den typiske sleeven som avbildet av Orvisen din.

Så min er fortsatt en Sage ;D  Og meget mulig  en Sage black.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ser også ut til at det er et Orvis stangtrekk...

Hadde du fulgt med i tråden Fredrik, så ser du at han har lagt ut et bilde fra noe han fant på nettet og ikke sin egen ;)

Mitt forslag er å ta kontakt med Tore M./tmags, vil tro han klarer å finne ut hva det er om det er en Sage vi snakker om

Dersom Ray hadde våknet  ;D ville han ha sett at det står Orvis på klinga, hvis man legger godviljen til.

OG det der er et Orvistrekk.

Og dessuten tror jeg Tmags er fornærmet så han kommer nok ikke til å hjelpe.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar fra Sage. De(han) visste ikke hva det kunne være,  ymtet no kanskje rundt RP, for så å si at de aldri hadde solgt uslipte blanks.

Tar meg den frihet å påstår at fyren eter epoxy til frokost og ikke er riktig i huet. Jeg har for faen ikke gått på et bomkjøp! (doh) Detta er en av få gjenlevende av en helt annen Nasa-spesiell serie :rolleyes:

(Har funnet et bilde, bygget av en gubbe for lenge siden. Vistnok en RP, skriver mannen, den ser da vitterlig uslipt ut? Vanskelig å se..)

Glass%20and%20Graphite_1369_1.JPG

Tips/erfaringer fra slike gamle raier mottas med takk.

På den här bilden är det dessutom en Orvis-socka och tub. Hur kan gubben som byggt detta spöt påstå att det är ett Sage? Låter ju helt knasigt...  ???;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. har du kjøpt Orvis, og ikke Sage, Turbo? Orvis HLS hadde noen brutale sleeveholker vet jeg. Har et eksemplar av den stanga. Trolig den dypeste Orvisen jeg har prøvd, men veldig tung.

Din nisse. Turbo gjør aldri feil. Emnet mitt ser ikke ut som Orvis avbildet. Min ser ut som rpl med identiske holker, det er langt fra Orvis sine.

Er jo også delvis-konstatert og litt kanskje-meget-trolig men sant-men også utrolig-og dermed-verdt-ei-årslønn at dette er en forløper til alt som har med space age å gjøre. Før Spice Girls, tilogmed.

Dermed et røverkjøp. Så det så.

mao jeg er lur :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...