Gå til innhold

sveising av "glassklump" & running line


leptoO

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par rio outbound snører som "skyteline" delen er helt herpa på. Coatingen "flasser", men klump delen er helt fin. Så jeg lurte på om jeg kan bruke krympeslange å sveise klumpen fast til en running line jeg har liggende? fant noen guider på hvordan det skulle gjøres, men det som gikk igjen i de var at både klump og skyteline hadde coating. å det så ut som om det er coatingen du "sveiser".  og mitt inntrykk av running linen er at det ikke er så mye coating å smelte/sveise med? kan være at jeg er helt på jordet og at det er uproblematisk?

Vil en sveis av glassklump og running line funke?

På forhånd takk for svar

Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en av disse metodene kan fungere.

Jeg tviler på om det er mulig å lage en gjennomgående nåleknute på "glassliner", ettersom kjernen av snøret består av masiv monofilament og ikke flettet coating. Når man stikker inn nåla, så stikkes den inn i kjernematerialet og monofilamentet vil da ikke gi etter på samme måte som en flettet kjerne.

Om du ønsker en permanent overgang, og bruker monoskytesnøre, kan du kanskje forsøke å knytte skytelina direkte i klumpen. Deretter kan du jevne ut overgangen og knuten med bindetråd, før du til slutt limer denne.

Om du bruker coatede skyteliner så tror jeg du er avhenig av å bruke "løkke-i-løkke" kobling. En blodknute vil her bli for tykk og klumpete. Du kan forsøke å bruke en "kjøpeløkke". Denne trekker du langt inn på klumpen. Deretter knytter du en eller to nåleknuter av tynn monofilament (0,25mm) over den delen av "kjøpeløkka". Deretter jevner du ut området med bindetråd, før det til slutt limes. 

Håper en av disse metodene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle glassklumpene som lar seg varmebehandle. Det må du nesten teste ut. Får du smeltet dem sammen så er fint. Deretter kan den forsterkes med bindetråd eller superlim. Spørs hvor godt krympestrømpa fungerer, men test i så fall ut på en fotballbane eller i hagen sånn at du får tak i klumpen dersom den ryker  ;D Men husk at det er store krefter i sving, så jeg ville nok kjørt løkkestrømpe på klumpen m/superlim (og evt. noen runder bindetråd) og heller kjørt slukknuten i løkka fra skytelina. Evt. lage en løkka på klumpen, tre inn skytelina og bendsle løkka på klumpen med bindetrå slik at du får løkka så liten og "tight" som mulig, for så å kjøre slukknuten på skytelina. Mulighetene er mange ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...