Gå til innhold

Mega Sjørøye


persa

Anbefalte innlegg

Helgas sjørøyefiske var litt "ekstremsport" når det gjelder sjørøye. De ytre forhold var fine 15-20 grader, delvis skyet. Fin vannstand i denne nokså store elva. Den meanderer fint på morenegrunn, åpen langs bredden, småvokst vegetasjon, veksler mellom stryk og store dypere høler ofte med markerte strømkanter, bakevjer ol. Med min forkjærlighet for tsjekkisk style rigget jeg 11 fotern først, 1 1/2 stanglengde fortom, mormyska anker og to opphengere men kom raskt tilkort ifht rekkevidde pga elvas str. Stor innsats resulterte bare i en fisk ca 1,5 kg. Jeg modifisterte nymfinga , rigget 7-er stanga med to stanglengder grainline og kortere fortom, Booby på spissen på washingline med to opphengere og da løsna det. 1 + 1,5 + 1,5 +1,8 + 1,9 + 2,5 KG på to dager. Siste røya et skikkelig beist, såvidt meg bekjent størst i denne elva og om jeg hadde veid den ublødd kanskje nært norgesrekord 2,6 kg? Fisk tok både boobiene og opphengere. Faktisk plasket røya på to meters hold etter boobyen. Ellers virket ikke røya selektiv på nymfer ifht imitasjon/attraksjon/str, prince CDC , kulehode hareøre og mer fargerike krasjoner fungerte. Selve fisketeknikken er ikke mye estetisk, ladde med klumpen og sikte høyt men det går langt og dypt ! Dessværre har jeg også tømt halve nymfeboksen. Tapsprosenten ble noe lavere siste dagen når jeg begynte å bruke de få sirkelkroker jeg hadde. Om denne kroktypen fungerer er jeg noe usikker på, hadde bare et napp på sirkelkrok som ikke satt så dette må jeg se mer på for kroktypen reduserer helt klart tapsprosenten ang fluer på dypnymfing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Washing line er vel bare en klønete møte å beskrive utseende på fortommen men den SER ut som en klesnor når den henger i vannet med en Booby på spissen. SOm et tips fant jeg ellers ut etterhvert at selve fortommen gjerne kan være grovere enn opphengerne til denne typen dypnymfing :oops: Når tredje riggen slet i løkka og forsvant med hele bruket kom jeg på å bruke tynnere opphengere så gikk det bare en og en flue. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Washing line er vel bare en klønete møte å beskrive utseende på fortommen men den SER ut som en klesnor når den henger i vannet med en Booby på spissen. SOm et tips fant jeg ellers ut etterhvert at selve fortommen gjerne kan være grovere enn opphengerne til denne typen dypnymfing :oops: Når tredje riggen slet i løkka og forsvant med hele bruket kom jeg på å bruke tynnere opphengere så gikk det bare en og en flue. :D
Aha! Da er jeg med. Ikke dumt med tynnere snøre på opphengerne nei. Mistet litt for mange nymfer selv før det gikk opp et lys.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...