Gå til innhold

Hvordan kan jeg få til et bedre finish etter avsluttning?


Lars N

Anbefalte innlegg

Det jeg tenker på er hvis jeg skal binde konkuranskje fluer. Når jeg ser på et bilde av en fks lakseflue, så er knuten omtrent som en perle. Jeg vet at dem blir lakkert med fluebindinglakk. Så hvordan er det som skal gjøres?. Har noen tips til meg?

 

Mvh Lars N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det sikkert mange ulike triks og teknikker. Men helt avgjørende er trådkontroll, altså at man må være ekstremt nye med hvor og hvordan man legger surringene. Videre er det viktig med mange lag med tynn lakk. Arbeidskrevende, men nøyaktighet og tålmodighet er nøkkelen. Dårlig grunnlag gir dårlig sluttresultat. Sikkert mange som kan mer om dette enn meg her.

 

mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hodelakkering generelt, kan man bruke farget tråd med klar lakk, man kan bruke farget lakk (også neglelakk), eller man kan bruke klar lakk og tusj med vannfast farge...

 

Til konkurransefluer er nok en av de to første alternativene best, hvis du ikke er en kløpper med tusjpennen da......

 

Selve formen på hodet avhenger av hvor god kontroll du har med trådholderen. Det er bare trening som skal til for å få hodet pent, men når det er sagt, så kan du jo faktisk sjule et ujevnt hode ved å fordele lakken godt over den delen av hodet som er ujevn....

 

Tror ikke du vil trenge så mange forsøk på å finne ut av dette, så kjøp deg både klar og farget lakk, f.eks. sort og rød, og eksperimenter selv.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, G. Benecchi 12/0. Tynn, god kvalitet.

Stram til, det tråden tåler. Bruk keramisk trådholder.

Jobb til materialene slik at det ikke blir klumpete og taggete kanter der du surrer, men jevnt skrått ned mot krokøyet.

Ikke bind for langt fram, gi hodet plass + at knuten skal ha plass.

Få surringer, så få som mulig.

Ikke legg tråden på kryss og tvers, men surr deg jevnt framover og jevnt bakover.

Bruk god lakk til slutt, en som trenger godt inn. Veniard bruker vi, er meget godt fornøyd.

 

:wink: Vær nøye! Husk hastverk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips å ta med seg på veien, hvis du mot formodning skulle ha noen materialer som stikker ut her og der som små fjærstråler ol, etter at du har bundet færdig hodet på flua, gjør du følgende, varm opp dubbing nålen og svi vekk det overskytende materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars!

 

Det å bygge opp konkuransefluer el. utstillingsfluer er en møysommelig prosess. Den er også svært kategorisk.

Å ta for seg alle de teknikker og bindemomenter som det er snakk om for slike fluer, ville ta alt for lang tid på et slikt forum. Det hadde sansynligvis ikke hjulpet deg så veldig langt på veg siden vanskelighetsgraden er så høg for slik type fluebinding, og løser ikke problemene på en tilfredstillende måte pr tekst.

 

Jeg kan gi deg noen råd om hvordan du avslutter og bygger opp hodet for klargjøring til lakkarbeidet:

Du skal forsøke å finne et mønster å legge materialene i som dresses ved hodet, dette for å slanke ned hodet på best mulig måte. Bruk aldri mere enn 1- 2 turn ved innbinding av nye seksjoner.

Kon restmaterialene med barberblad. Klipp aldri under veis. Dette bør du gjøre til sist, og da skal du kone dette ned mot øyet på flua.

Fjærmaterialer bør fuktes med spytt eller lunkent svakt surt vann, så klapper disse matrialene sammen til nesten ingen ting.

Hårmaterialer kan fuktes med fortynnet lakk.

Spar igjen 2-3 turn bindetråds lengde fra øyet.

Nå ligger tråden i bakkant av hodet.

Bind deg nedover mot øyet og ikke med for stramme turn. Hold litt avstand mellom.

Begynn nå å bygge opp hodet fra øyet mot bakkant av hodet. Unngå for bratt stigning, da bindetråen fort kan velte.

Avslutt med tette turn til hodet er gjevnt dekket med tråd, og pent tapert. Sett kun et halvstikk, og pakk resttråden inn under de siste turnene av bindetråd mot øyet.

 

Så til sist skal hodet lakkes:

Fukt hodet med en vanlig gulvlakk ( eks. Veniard), og la tørke i min. 2- 3 timer.

Bygg opp med 3- 6 strøk med en modellfly lakk. Denne har lang tørketid.

Når du avsetter lakken, bør dette utføres med så tynn nål som mulig. Nålen skal avsette lakk punktvis i for og bakkant av hodet til du er helt rundt, og skal aldri trekkes langs hodet da dette kan gi luft i lakken. Arbeid fort slik at lakken ikke levrer seg.

Roter fluen i 2-4 minutter rett etter lakering for hvert strøk.

 

Håper dette gav deg noe å jobbe med.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen

 

Her kom det mye nyttige tips angående temaet. Her var dem mye og lære:), særlig fra siste innlegget fra RL Winston. Jeg har ikke tenkt på og begynne med konkuransje fluer. Det er bare at jeg ikke har skjønt om hvordan resultatet med lakken eller hodet blir med de fine hodene. jeg har et lakk fra Veniard`s som heter "Cellire"- nr 1. Det er jo et tynt lakk, er den typen som blir diskuter. Jeg tror den lakken fra Veniard`s er den mest brukte. Stemmer det?. Her blir det jo bare øving på meg framover, og ser om det blir noe resultat avt det.

 

Takk for alle tipsene, skal testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei RL Winston.

 

det var godt fortalt, selv har jeg aldrig bundet en lakseflue, mine fluer ligger mellem #12 og 20. Jeg lakerer kun mine fluehoveder for at dæmpe farven på hoved, de skal jo ikke holde en masse vinger og ligende.

 

mit motto har altid været, se på en flues hoved, er det perfekt, ja så er resten det også.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruke tynn bindetråd hjelpr på... Benecchi 12/0 er god' date=' og danvilles

 

Hilsen Anders[/quote']

 

Hei Anders.

 

nu ved jeg du binder tørfluer, der er den tynde tråd ikke god , når man skal binde halere ned, når du går neden under halen med tråden, for at rejse halen, det kan du ikke med en tynd tråd, prøv at se i torp jacobsen´s fluebinderbog side 94, så husk at 1 - 2 tørn med en tråd gammelsdags silke eller 6/0 er bedre end 8 tørn med en 12/0.

 

Jeg vil påstå at fluerne ikke er blevet smukkere efter man har fået de superfine tråde tvertom, husk at 6 tørn er ikke dobb. så godt som 3 tørn :idea:

 

Sov godt, go´nat

Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Jeg er faktisk litt uenig med deg Loke når du sier at det er bedre med en tykk enn tynn tråd. For å binde fluer fra krok 16 og nedover mener jeg at det er en enorm fordel å ha en tynn sterk tråd. Bennechi 12/0 er både tynn og meget sterk, ja faktisk sterkere enn Uni 8/0.

Hva soliditet angår så er det nok bedre med flere surringer med tynn tråd en få med en tykk. Flere surringer med 12/0 gir en vestentlig sterkere flue enn færre med en tykkere tråd som er nesten identisk i styrke. Selv om Preben T. J skriver dette med tykk tråd i boken sin så er det langt fra noen fasit. Jeg bruker Bennechi 12/0 til nesten alle mine fluer bortsett i fra streamere og hjortehårsfluer. Bedre tråd finnes ikke etter min mening.

 

Jeg opplever det ikke som noe problem å reise opp halen på ei flue med en tynn tråd. Jeg bruker riktignok for det meste 8-tallsurringer for å splitte fibrene i to bunter. Dersom jeg skal ha en vifteformet hale lager jeg en liten klump av bindetråden som jeg legger meget stramme surringer inntil når jeg fester halefibrene. Da spriker de fint ut i en vifteform. Dette blir mer delikat uansett tykkelse på tråden da man har en tendens til å vri fibrene over til den ene siden når man legger surringer under. På lakse- og våtfluer ville jeg ikke brukt 12/0 men en 6/0 min favoritt lakk for blanke hoder er Wet Head fra Anglers Corner.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

 

Det jeg nævnte var fluer fra #12-20 og ikke store fluer, det skal jeg nok holde mig fra, da jeg aldrig har bundet en sådan.

Men til små fluer, hvor det ikke er moderne tørflue, når du rejser halerne og trækker dem ud som en vifte sker der ikke noget med en tynd tråd, den fylder simpelt hen for lidt

 

Når folk bruger disse whip-finisher, tror di det er til at lave et hoved med, og ikke til at lukke tørn, de får lagt for mange tårn, for hu hej hvor det gård, og så kan jeg ikke forstå hvad der skal være så stærkt på en tørflue # 16

 

Jeg ved ikke om du nogen sinde har bundet med en tråd af natursilke, som f.eks. Pearsall´s Gossamer,

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen
Hei alle løsemiddelskadde lakkerere..... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Vi ørretfiskere lakkerer streamere' date=' og kanskje en Vulgata/Danica i ny og ne, men vi lakerer vel ikke små tørrfluer gjør vi vel.....? Fysjhh laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Godt det er fler av oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Loke!

 

Nei, jeg har ikke brut Gossamer.

Føler heller ikke for det siden jeg har funnet en tråd som jeg mener er optimal. Med halene er det bare å surre en lite klump som jeg skrev så løser det seg.

 

En liten flue bør da være like solid som en stor, jeg synes det er meget irriterende dersom fluen skulle bli deformert etter bare 3-4 fisk.

Videre liker jeg å lage mine fluer så slanke som mulig og da er en tynn tråd meget god å ha. Selv om jeg bruker tynn tråd sitter jeg ikke å surrer mage runder med en whipfinish, jeg liker minimale hoder.

 

Ang. solid/tips: På alle mine falskjermfluer bruker jeg zap a gap i fallskjermbasis for å unngå at hacklet sklir/går opp.

Videre liker jeg å ha muligheten til å trekke i hackelet uten at det skal være fare for at det løsner. Et godt tips faktisk som gjør at flua varer minst dobbelt så lenge.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei rune.

3-4 fisk pr. flue. høm. så har jeg nok til ca. 5000 ørred. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

jeg har aldrig haft en flue der gik op i tråden, og som sagt lakerer jeg kun hovedet for at forandre farven på silken, den bliver dybere i farven.

 

er der en flue der bliver slit så kaserer jeg den, og jeg laver næsten altid en serie fluer af gangen.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders.

 

nu ved jeg du binder tørfluer' date=' der er den tynde tråd ikke god , når man skal binde halere ned, når du går neden under halen med tråden, for at rejse halen, det kan du ikke med en tynd tråd, prøv at se i torp jacobsen´s fluebinderbog side 94, så husk at 1 - 2 tørn med en tråd gammelsdags silke eller 6/0 er bedre end 8 tørn med en 12/0.

 

Jeg vil påstå at fluerne ikke er blevet smukkere efter man har fået de superfine tråde tvertom, husk at 6 tørn er ikke dobb. så godt som 3 tørn :idea:

 

Sov godt, go´nat

Loke.[/quote']

 

Du har helt rett. 12/0 tråden bruker jeg kun i laksefluer... På tørrfluer bruker je UNI 8/0 eller 6/0 eller danvilles...'

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle fluebindere!

 

Alle fluer skal ha hode, også tørrfluer og nymfer (selvsakt ikke endel vårflue varianter og mudlere). Disse akal være pent lakkerte.

Nå får jo dette selvsakt være opp til hver enkelt. Jeg mener nå i hvertfall det, og synes det er svært så fornuftig.

 

Jeg ha hatt en fjærvinge bundet på en kamasan B170 (10) til å holde mere enn 40 ørret. Da syntes jeg det var mere trivelig å sette på ei ny flue, men var så absolutt ikke oppbrukt.

 

Nå tror jeg ikke det er så stor fare for løsemiddelskader av de små mengder lakk det her er snakk om. Man skal bare sette lakkflasken litt til side fra bindestikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei rune.

3-4 fisk pr. flue. høm. så har jeg nok til ca. 5000 ørred. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

jeg har aldrig haft en flue der gik op i tråden' date=' og som sagt lakerer jeg kun hovedet for at forandre farven på silken, den bliver dybere i farven.

 

er der en flue der bliver slit så kaserer jeg den, og jeg laver næsten altid en serie fluer af gangen.

 

Hilsen Loke.[/quote']

 

Hehe Loke du er meg en fin en :D

Mente det ikke bokstavelig i det forrige innlegget.

Vi må nok bare konstatere at vi har forskjellig smak på dette området og

det er i grunn greit det. Det er viktig med mangfold i fluefisket, det gir oss mye å diskutere og mange fine innfallsvinkler.

 

Jeg er faktisk så lat at jeg ikke gidder å lakkere de vanlige tørrfluene mine hvis de ikke er av den langtekkelige typen å binde. Da bruker jeg ørlite grann med zap a gap. Å jada jeg er seriebinder jeg også og har sikkert nok til minst 5000 ørret jeg også.

 

Klar for en ny fiskesesong!

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...