Gå til innhold

Dagens stenger for svake for #10 og oppover?


Sverre A. Meisingseth

Anbefalte innlegg

Rent statistisk, ihvertfall de jeg kjenner til, så knekkes det prosentvis omtrent det samme antall stenger i dag som før blant noen av de største merkene. I noen tilfeller færre.

MEN, etter noen turer med det siste innen "stangteknologi" så sitter jeg igjen med et inntrykk av at de nye materialene har mindre å fare med når det gjelder kjøring av fisk. Det hele gir seg på en måte.

Men jeg hører ikke samme klaging fra de gutta som virkelig fisker stort i saltvann, så je vet itte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste knekker stengene sine pga at de holder/kjører stor fisk feil. Ca 60° vinkel så jobber/fungerer aksjonen i stanga best. for langt ned så knekker den rett over korken, for langt opp eller bakover så knekker den i toppen....

... eller så har man rett og slett fått en mandagsstang.

Mvh Geir

Bra !

Ses mye rart når det gjelder kjøring av fisk, og det er her amatørene avsløres raskest 8). Særlig tydelig ved tohånds temming av laks.

Jeg har knekt en stang ved landing av laks og da var det toppen som gikk pga alt for skarp vinkel. 110 grader? Sånt lærer en av. Men spent på hva Nano stengene tåler..... har kjøpt en NRX så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle mine år i elv/vann/sjø - har jeg brukket stangen kun to ganger.

Den ene var en Sage (mens den var amerikaner ;)) - og den andre en kinesisk stang.

Begge på det viset - som du linker til.

Og det har vært i sluttfasen på kjøringen - akkurat som på filmen - og avstedkom heldigvis ikke de store problemene.

Det største problemet (eller problemer kalles vel utfordringer i dag  :rolleyes:) var når snellespolen forsvant i strømmende elv - og laksen på 13,5 var halvkjørt.

Da må jeg innrømme at jeg ble noe rød i pappen.

Etter den episoden er jeg like flink til å sjekke snellen - som stangdelkoblingene.

Etter å ha begynt med Blå Swix på sommeren også  :) - har ikke antall stangdeler vært noe problem ;).

Sorry: Utfordring  :rolleyes:

Derfor har jeg ikke så stor tillit til de som hevder at stengene pr. idag er blitt svakere.

Og har lest meg til at noen av materialene som brukes idag - er mye sterkere enn hva de var for x antall år siden.

Men igjen:

Trådskrivere har forskjellige oppfatninger - og det er ikke lett å avgjøre om hvem som har rett i det de skriver  :-\

Vel - knekker stangen - så får man ta fram reservestangen (for det er vel ikke mange av oss - som ikke har èn eller flere av disse  :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Sage ikke produserer så mye i USA lengre?

Men har kanskje hørt feil.

Det er noen år siden stangbruddet - og den gangen var de ettersom jeg mener - produsert i USA.

Men du har jo førstekjennskap - så du kan sikkert gi meg riktig informasjon.

Jepp, samtlige Sage stenger, fra de aller billigste til de dyreste er produsert på fabrikken på Bainbridge Island i Washington state. Snellene deres er laget i Korea. Mulig det har dukket opp noen misforståelser der.

De holder faktisk guidede turer på fabrikken, så hvis du befinner deg i Seattle og ikke vet helt hva du skal finne på en dag så...  ;D

http://www.sageflyfish.com/faq.html#faq8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre brukket et utall (20+) stenger - fra 3'ere til 12/Tarpon stenger paa alle mulige maater, men naar jeg ser paa statistikken, er de fleste 10 og 11 wt's under fighting av fisk - mesteparten i slutten av fighten naar man virkelig drar til - og jeg snakker ikke om high sticking eller annen dum oppfoersel....  IMHO er fleste moderne 10+ grafittstenger ikke er spesiellt bra paa aa fighte stor fisk eller fighte dem beinhardt -  spesiellt naar man maa legge stort trykk paa den som i det Tarponfisket vi vanligvis gjoer. Saa der har vi ingen reell fremgang og jeg tror dagens stenger er for svake til dette fiske utfra materialet - det er IKKE lagd for a fighte fisk, det er lagt for aa kaste bra og vaere lett... Bare som eksempel - jeg har under figthting brekt et anerkjent merkes stang TRE ganger paa det SAMME stedet (ingen high sticking etc..) go de vil IKKE inse at det er en designfeil utifra materiale og behov..- det er simpelthen at fabrikken trodde de kunne bygge paa samme lest til store fisker som til de mindre...i.e produksjonsvalg.  Faktumet at grafitt er sproett og det har ikke vaert noen store forbedringer i det de siste ti arena i hvordan det oppfoerer seg under ulidelig press som den typen fiske er..Intil nylon:  Den eneste stangtypen jeg har hatt suksess med i det siste er Hardy Proaxis, saa det limet de bruker der har noe for seg, tror jeg - Grafitten er den samme, men limet binder bedre...Og der er det fremgang som er merkbar. Jeg haaper vi faar spillover effekten av det paa andre/billigere stenger over tid..Beklager daarlig norsk - amerikansk keyboard go halvt amerikansk skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke driver med den type fiske selv så er jeg ikke helt enig her Alexander. Hvis det var sant så ville de merkene det gjelder gått dukken for lenge siden. Saltvannsfisket er det som driver flere av de store amerikanske merkene. Hadde det vært en "materialfeil" i materialet som samtlige produsenter bruker så hadde de rett og slett ikke overlevd. Det faller vel litt på sin egen urimelighet, egentlig...  ;)

Så selv om man knekker 3 stenger på rad, og når 5000 andre stenger har holdt så er det ikke nødvendigvis en designfeil. Det KAN selvfølgelig være det, men produsentens egen statistikk vil i så fall avsløre det rimelig raskt etter sesongstart.

Generelt så er de nye stengene enormt mye bedre når det gjelder ovalisering. Og det er som regel det som forårsaker brudd under belastning. Når det er sagt er det ingen tvil om at det evige maset om lettere stenger ikke er gunstig for kjøring av storfisk. Og noen har sikkert strukket det litt langt av og til.

Samtidig er det bare å innse at noen knekker flere stenger enn andre. Jeg har brukket 4-5 i løpet av snart 25 års fiske. En kompis av meg, som har holdt på 5-6 år har brukket over 10 allerede. Og vi driver stort sett med det samme fisket.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Tore, jeg tok kanskje litt hardt ... Misnoye med de stengene jeg har brukket paa fisk har samlet seg opp over tid og jeg satte det paa spissen, helt sikkert. (Hadde det ikke vaert for den teknologien hadde vi ikke hatt mulighet til aa gjoere de tingene vi kan med disse stengene, det skal stangfabrikantene ha ros for!...)

Men tilbake til debatten - dersom du ser litt bort fra modulus i seg selv, er faktum at grafitten er av samme "konsistens" som den var for ti, femten aar siden - i.e. "ganske sproe saker" .. Det er limet og maaten fibrene legges sammen som har blitt forbedret over tid (og forhindrer mer av brekkasjen fra ovaliseringen du snakker om). Dette har tatt et meget langt steg fremover med 3M's nanolim/epoxy, etter min korte erfaring med dette.

I tilegg kommer problemet med at alt som settes paa blanksen (spesiellt guides og sikresurringer) maa dimensjoneres paa en helt annen maate enn paa lettere utstyr. Ikke alle stangfabrikanter like flinke med dette.  Naar du bygger en stang for Tarpon fiske, og f.eks ikke surrer trad/lakkerer over hele ferrulen for aa beskytte dens "integritet", vil det ryke dersom du legger det presset du trenger/vil ha paa stanga (og da snakker vi ikke om mer enn en til to og en halv kilo press MAX, forresten, som stanga skal vaere dimensjonert for).

Et par eksempler:  Det har skjedd meg og min venn 3-4 ganger paa samme stangtype/klasse at bruddet kan helt klart attribueres til at surringene var for kort paa akkurat det stedet der female ferrulen slutter ned mot blanksen (i.e. ikke grafittfeil men konstruksjons/sikringssfeil), eller paa min tidligere favoritttstang, der male ferrulen brekker der den gaar inn i den female ferrulen, (som har knekt akkurat  DER fire ganger - i.e. underdimensjonert grafitt akkurat der..)...

Jeg tror forresten vi ikke ser flere brudd I de hoyere klassene siden de fleste fiskere etter Tarpon eller “big game”  (men spesiellt Tarpon) ikke vet hvordan man skal fighte fisk og aldri kjoerer paa max fordi de ikke klarer/vet aa utnytte stanga (eller snellas brems for den sakens skyld), og da sikkert aldri faar oppleve at stanga ryker naar den egentlig ikke skal (annet enn naar de high sticker..). Flesteparten av Tarponfiskere er kanskje paa flatsen max en uke i aaret og har to tre lengre fighter med Tarpon paa den tida, saa det er generellt et erfaringsproblem for 90% av fiskerne.  For de som virkelig utnytter utstyret, i.e. de gode guidene (for eksempel), er det et helt akseptert faktum at stenger brekker -  De fleste guidene i the Key's brekker i snitt 1-2 stenger per maaned gjennom en 4-5 maaneders sesong..  Du kan gange det med 30-40 toppguider bare DER og du ser at det er et problem...(Jeg maa inroemme at jeg ikke har reell statistikk paa dette, men snakker med endel folk / guider om akkurat dette, og spesiellt stangbrekkingsproblemer..)

Som et siste lite poeng, IMHO, tror jeg ikke stangfabrikkantene gaar konk om feks en eller to av ti stenger brekker - det har de innebygd gjennom prisen du kjoeper stanga for og replacement fees som varierer fra $25 til $100 her I USA, og som dekker kostpris (+?)... Selvsagt vil de bygge bedre og bedre stenger, og det er det de naa gjoer med det nye limet, men som stangprodusent maa de ogsaa ta kritiske valg – i.e. raagrafittkostnad, byggekost og reklamasjonskost  paa en side og markedsfoeringa av stanga som lett/stiv etc. og premium pris paa den andre siden (der de blir beloennet med premium dersom stanga er lettere/stivere/penere en konkurrentens…), og det er ikke alltid den valgene gir den mest bulletproofe stanga – igjen IMHO…

Jeg tenker forresten faktisk paa aa faa CTS til aa bygge en quartz (i.e. glass) blank i tier klasse til meg for aa endelig faa den ultimate fish fighting/unbreakable stanga. Har du/noen noen erfaring med den serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo i luken!  :)

Nei ikke CTS Quartz, men har en 10'er CTS Revo Salt som har fått kjørt seg litt. Bygde også en 12'er for en kunde, og den har fått kjørt seg enda mer (Kingfish og tuna b.a.). CTS har kunder som kjører mye stor fisk  Til og med Marlin.

Det eneste lengre surringer gjør for de nye materialene er å beskytte mot mekanisk slag. De er faktisk nesten overflødige når det gjelder beskyttelse mot ovalisering og annen belastning. Forutsatt selvfølgelig at det er gjort riktig. Det er de nye "kjernene" (hoop fibres) i karbon, samt mye bedre resins enn før, som du nevner som har gjort dette. Feilen du nevner ville oppstått selv med lengre surringer, da det tyder på at holkene rett og slett har vært for svake/tynne.

De store amerikanske produsentene har en knekkmargin på rundt 15-20%. Det er kalkulert inn, og det virker som om markedet tåler en slik margin. Blir den høyere vil man tape nysalg på nye og eksisterende kunder pga dårlige erfaringer og ryktespredning osv.

3M sin Nano-greie har blitt hypet veldig, men faktum er at andre produsenter av karbon og prepregs har gjort det samme i flere år. Samtlige av de største produsentene i USA testet 3M sin løsning, men flere valgte andre løsninger. Bl.a Scott og Sage. TFO valgte samme løsning som Daiwa, som har brukt "silica nanospheres" i slukstenger etc i flere år nå. Det samme har flere andre, ofte markedsførst som "low resin" stenger. Same shit, different names.  ;)

Men jeg er helt enig i at vekt har blitt et viktigere argument enn robusthet. Og i det fisket du bedriver er det ikke tvil om hva som er viktigst. Så du har definitivt noen gode poeng.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...