Gå til innhold

Ørretfiske i springcreeks :)


Norumen

Anbefalte innlegg

Bare og reise Lars.  :) Montanta er herlig. som du er inne på så er totalopplevelsen  når du reiser ditt en litt annen en til en del andre destinasjoner. det med og fiske elver du har lest om  i klassiske fluefiskeliteratur, oppleve de enorme klekkingene, den amerikanske kulturen osv. er en greier for seg selv. F. eks komme til Fort Smith, ved Big Horn River, der alt dreier seg om fluefiske. med en matbutikk, et vaskeri, en resturant og 3 fluefiskesjapper :o :o :o kan det bli bedre ;D

Madison er en kul elv. ganske anderledes en Norske elver. Endeløse stryk som virker ufiskbare, men små kulper og bakevjer som hoder fine fisker, som byr på herlige fiskeopplevelser. Hvis jeg ikke så helt feil så har jeg fisket akkurat det strekket som du ser på filmen, herlig plass. må tilbake ditt kjenner jeg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg godt igjen på slutten av den filmen, den broen er $3 Bridge på Madison River. Navnet fordi det tidligere kostet $3 å parkere på parkeringsplassen bak der, nå er det gratis.... Fisket der og omerådet rundt en masse gjennom mange år, noe av det beste fluefiske som finnes noe sted i verden. Ikke like stor fisk som NZ, men ofte mye mer kvantitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare og reise Lars.  :) Montanta er herlig. som du er inne på så er totalopplevelsen  når du reiser ditt en litt annen en til en del andre destinasjoner. det med og fiske elver du har lest om  i klassiske fluefiskeliteratur, oppleve de enorme klekkingene, den amerikanske kulturen osv. er en greier for seg selv. F. eks komme til Fort Smith, ved Big Horn River, der alt dreier seg om fluefiske. med en matbutikk, et vaskeri, en resturant og 3 fluefiskesjapper :o :o :o kan det bli bedre ;D

Madison er en kul elv. ganske anderledes en Norske elver. Endeløse stryk som virker ufiskbare, men små kulper og bakevjer som hoder fine fisker, som byr på herlige fiskeopplevelser. Hvis jeg ikke så helt feil så har jeg fisket akkurat det strekket som du ser på filmen, herlig plass. må tilbake ditt kjenner jeg ;D

Det du beskriver her er presis hva jeg mener  :)

Aner ikke hvor mye litteratur jeg etterhvert har lest fra disse områdene, men det har blitt endel.

The big sky country . . .Jeg kjenner at jeg bare må dit før eller senere . . . Helst før  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

igjen så er det ikke sammenlignbar pH værdi her enn det er der natt og dag..... mengden insekter skaper stor fisk... det er 30 år siden jeg fisket i slik elv, men det var gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Gisle . . . Kommer nok til å plage deg med endel spørsmål i forkant av en evt tur til montana  8)

Håper leiebil fortsatt er rimeligere der enn her hjemme, hvis ikke får man leie hest/esel istedet  ;D

Hadde jo vært konge og kommet diltende på eselryggen langs Slough Creek  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, Gisle . . . Kommer nok til å plage deg med endel spørsmål i forkant av en evt tur til montana  8)

Håper leiebil fortsatt er rimeligere der enn her hjemme, hvis ikke får man leie hest/esel istedet  ;D

Hadde jo vært konge og kommet diltende på eselryggen langs Slough Creek  ;D

ingen dårlig plan det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt ødelagt når "elven" rettes på og ørreten er foret opp. Altså fjosørret i litt menskelagde elver. Eller missforsto jeg noe?

Når det gjelder denne og en del andre tilsvarende kildeelver i Montana, så er det heller snakk om at man med svært skånsom hånd har restaurert elvene etter at de gjennom mange tiår har blitt ødelagt av landbruk. Har inntrykk av at de primært vært sett på som vanningskilder til dyr og avlinger. Fisken er så vidt jeg vet så vill som det er mulig å bli. Ekstremt mye mat, så de vokser fort og det er i det hele tatt mye stor fisk. Denne munner ut i Beaverhead, også, som er en ordentlig storfiskelv. Samtidig er det jo satt ut fisk i flere kjente elver i Montana de siste tiårene... I Bighorn, eksempel, prøvde man å innføre strupsnittørret (som finnes vilt i flere andre elver) på 70-tallet (tror jeg). Det fungerte ikke.

Skal også hit over sommeren, sammen med en gruppe på 7 mann fra Vestfold. Bidrar gjerne med info til dem som måtte være interessert. Slough Creek er nydelig!! Særlig når man kommer seg til 1st eller 2nd Meadows, og er litt mer i fred. Har også et foredrag fra Montana :-) Mer her:

www.harangenmedia.com  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...