Gå til innhold

Materiale til brente vinger


Victor P

Anbefalte innlegg

Har vært til anskaffelse av vingebrennere, men har enda ikke funnet et materiale som egner seg (blir naturtro nok).

Håper at noen kan peke meg i riktig retning. Det er sikkert mange muligheter, men hva synes dere fungerer best?

Er snakk om døgniser og vårfluer stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

til brendte vinger bruker man høne saddlefjær...... men det finnnes andre materiell som også kan brennes i fasong, realistiske vinger fra plastindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i slike materialer? Mine nærmeste utsalgsbutikker av bindemateriale, har ikke noe som duger.

OT:

Er enig at propellering kan være et problem (har problemer med dette på mange fluer), men prøver å få tak i anti tvist svivel. Prøvd å gå opp på fortom, men synes ikke det blir noe bedre. Best å skylde på utstyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til anskaffelse av vingebrennere, men har enda ikke funnet et materiale som egner seg (blir naturtro nok).

Håper at noen kan peke meg i riktig retning. Det er sikkert mange muligheter, men hva synes dere fungerer best?

Er snakk om døgniser og vårfluer stort sett.

Joa, saddlehackle egner seg - og her skal jeg fortelle deg hemmeligheten for å få med litt "bakvingeaktig" i vingen også (noe som er problematisk med brente saddlevinger, hvis man etterstreber en vid nok vinge, og ikke bare en tynn vinge-strek som står rett opp etter noen kast):

For det første må du ha en vid fjærstrålestruktur. Men viktigst, og selve tipset er: Ikke brenn saddlefjærene rett opp-og-ned, men vinkle dem (plasser saddlefjærene) i hard vinkel bakover inni vingebrenneren. Så får du en god del mer fjærstråler bakenfor fjærstammen, som også da blir vinklet mer nedover  ;) Det er trikset.

En helt annen ting er at det ikke finnes noen fordeler med brente vinger, etter min smak  :) Kun bakdeler, så jeg for min del sluttet å bruke brente vinger for minst 10-15 år siden. Men prøv det gjerne. Vinkler du vingene utover, som originalen, så spinner de fortommen veldig lett, spesielt om du drar på med litt trange bukter. Et dårlig kompromiss, som Oliver Edwards viser i boka Flytyers Masterclass, er å snu vingene mot hverandre (da spinner de i hvert fall ikke like lett) slik at de hviler an mot hverandre. Men hva får man da. En hard kontrast rett over flua. Og ha det i minnet når man ressonerer over hvorfor Comparaduns og andre bredvinga døgniser ofte fisker mer effektivt, lander lettere etc  ;D

EDIT: Skriveleifer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant... Det ER ikke nødvendig, men hobbyen i hobbyen gjør at man etterstreber nye utfordinger når det er 20 blå ute :)

Jeg har sett noen bruke syntetisk mykt materiale, virker ikke som vingene blir så stive da.

Men det var godt å få bekreftet at jeg har investert i mer fluebinderutstyr som jeg ikke har bruk for ;)

Takk for tipset André, jeg skal gi det et forsøk, men jeg er redd du har rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant sant... Det ER ikke nødvendig, men hobbyen i hobbyen gjør at man etterstreber nye utfordinger når det er 20 blå ute :)

Jeg har sett noen bruke syntetisk mykt materiale, virker ikke som vingene blir så stive da.

Men det var godt å få bekreftet at jeg har investert i mer fluebinderutstyr som jeg ikke har bruk for ;)

Takk for tipset André, jeg skal gi det et forsøk, men jeg er redd du har rett...

Hei igjen  :) Neida, jeg vil absolutt ikke avskrive det. For jeg har ikke nødvendigvis rett, men det er bare min erfaring jeg deler. Jeg er ydmyk nok til å skjønne det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det skal selvfølgelig prøves ut, men må trene mer på å kaste mer med fluer som propellerer. Når vulgata er i gang har jeg ikke lyst til å stå irritert og frustrert med fortomskrøll de Lux. Har du prøvd å bruke anti tvist svivel? Lurer på om dette kan være løsningen for meg.

De gamle er som regel eldst :)

Når jeg finner materiale jeg er fornøyd med utseendemessig, er det jo ikke sikkert det vil fungere i det hele tatt...

I mange tilfeller er det som regel det enkleste som fungerer best...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...