Gå til innhold

G.E.M. Skues i Rena og Mistra


fbolsen

Anbefalte innlegg

På Glommaguiden (http://www.glommaguiden.com/images_2001/bilder_2001/010715_rena_fluefiske.htm) kan man lese følgende:

Engelske G. E. M. Skues, nymfefiskets far, hadde Rena som sin hemmelige elv når det gjaldt å få stor harr. Han besøkte området flere ganger rundt århundreskiftet. Han nevner i en av bøkene sine at han fisket i den nordlige delen av Stor-sjøen der Åkrestrømmen munner ut i Storsjøen. Jeg er million prosent sikker på at de egentlige gromplassene hans i virkligheten lå i Søndre Rena nedstrøms Storsjøen. For det var altså her de VIRKELIG gode fiskestrekningene var, kjent i fra gammal tid, og Skues ville aldri latt en slik anledning gå fra seg.

Og på http://travelguide.osl.no/catalog.cfm?nOnlineCatalogueNo=15090 står det:

Fly fishing is a sport with long traditions in the World of Wilderness, and already towards the end of the 19th century, the rivers Rena and Mistra were frequently visited by British anglers. This was where G.E.M. Skues, the father of nymph fishing, found one of his favourite spots.

Er noen her inne som vet om det finnes dokumentasjon på Skues turer til Rena og Mistra? Var Skues i Mistra også eller bare i Rena? Jeg vet Norge er kort omtalt i noen av hans bøker, men lurer på om det finnes lokal dokumentasjon i andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg synes jaggu det var spennende å høre at Rena har vært kjent langt utenfor Norge

fra gammelt av, så at Skues var i Rena gir bare en ekstra dimensjon til elva vi er så glad i :D.

...... skulle ikke forundre meg om Halford også har vært i Rena med tørrfluene sine :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg hørt før, og er ganske sikker på at han hadde gromplasser nord for Åkrestrømmen. Øvre Rena var på den tiden meget godt kjent for storvokst ørret og harr som gikk opp fra sjøen. Også Mistra for den del.

Søndre Rena var også kjempemessig på den tiden, men husk på at elvene var noe helt annet på den tiden. De var ikke regulert og søndre Rena var mye grunnere enn i dag.

Det ble også bedrevet ganske omfattene garnfiske i Søndre Rena på denne tiden. Gårdene på Deset og Sjølie hadde garnrett i denne dlen av vassdraget. Og de brukte fisken fra elva i sin husholdning, og der var det mange å mette med tjenerskap og storfamilier.

Så når du går så langt tilbake var Øvre Rena minst like annerkjent om ikke mer enn søndre del.

Jeg er 3 generasjon fluefisker i Rena i min familie, og har mye av min informasjon fra noen av de som faktisk brukte elva helt tilbake mot år 1900.

Om han ikke var en slik storhet, og heller ikke så langt tilbake i tid, så var den danske dyrlegen Preben Torp Jacobsen og fisket i Søndre Rena på -70 tallet. Dette fikk jeg glede av å snakke med denne karen om, og jeg sitter her med et brev fra Preben skrevet i 1990, og synes jeg skal sitere noen setninger.

-  Rena-elven var en stor oplevelse for mig; men desværre er Oline på Deset død for år tilbage. jeg ved ikke om hendes søn har overtaget ejendommen? Det var jo blevet til en helt "svensk koloni" - absolut ikke sagt i ordets bedste betydning: De følte, at elven var deres og at alle andre havde at holde sig væk fra strækningen.

Vi fangede sik, stor harr og ørret til Oline. Og den sidste aften vi teltede de'r blev vi inviteret på varm mad hos den herlige, gamle kone.  -

                                                         utdrag av brev fra Preben Torp Jacobsen

Kjell Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for artig svar, Kjell!

Så vidt jeg husker står det litt om hvordan det var i både Søndre og Nordre Rena i gamle dager i Tore Qvenilds bok om fiske i Hedmark (anbefales), men han skriver ingenting om Skues besøk der tror jeg.

Hadde vært moro da om det fantes et bilde eller annen dokumentasjon fra Skues besøk i traktene liggende på et loft eller ien bygdesamling et sted.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...