Gå til innhold

Rostaelva i begynnelsen av juli, for tidlig?


hjaadd

Anbefalte innlegg

Hoy,

Hvordan fungerer denne bompengeordningen? Må noe avtales på forhånd med the Landlords?

Du nevner at det er bom ved Innset, slik at man kan kjøre til Tverrelvmo. Slik jeg ser det ligger Tverrelvmo og Innset ved samme sted (kart godtur.no). Er det slik jeg tegner på bildet (bom ved rødt merke, og kjøring inn til grønt)? Eller får man bare kjørt inn til det røde merket?

parkering_rosta.png

Jeg blingsa litt der. Tverrelvmo er på andre siden av elva for Innset. Bomen er i området Innsett, og du kan kjøre helt inn til hengebroen, veien slutter der. Veien går på sørsiden av elva.

Sist gang jeg var oppover på sommerstid var det konvolutter og postkasse system. Du slenger litt mynter oppi. Sjekket på Troms Turlag sine hjemmesider. Ser ut som om det er samme system i dag. Det virker som om TT siden var mer opptatt av å si hvor det er mobildekning en relevant informasjon.  :rolleyes:

Viskelær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 2 mil og 8 timer å gå inn til de beste områdene i Rosta elva. Ingen vits i å fiske i elva før den flater skikkelig ut.

Det var vel litt i overkant (ikke er det to mil til elva flater ut, og ikke tar det åtte timer å gå to mil på meget god sti, heller).

Men det er en bra bit, det har du rett i.

Gjorde en kontrollmåling nå og fant ut at det er nesten 2,5 mil til 'teltplassen'. Jeg har gått dit flere ganger og man bruker gjerne 7-8 timer med full pakning etter og ha kjørt bil i 22 timer først 8) De første kilometerne suger krefter...

Det er fullt mulig å fiske i elva fra turisthytta og opp til steinhytta også men det er ikke før man kommer opp på de store hølene at fisket er veldig bra... Og noen av vannene der oppe huser grov harr, ørret og røye. Man kan ta 'Grand Slam' på tørt under de rette forholdene 8) send PM så kan jeg gi bort et vann. Men da må jeg få bilder og rapport :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har bodd i Øverbygd i 30 år og kjenner godt til det området du skal til, nemlig Rostadalen. KJør til veienden ved Innset rundt 20 juli og gå innover. Du kan jo fiske i elva mens du går oppover, men jeg er enig med at det beste fiske starter der hvor terrenget flater ut. Fisk også gjerne i Iselva og det samme i elva som kommer fra Moskan. Ingen dårlige tips. Dersom du har tid skal du også gå i de vannene som ligger mellom Moskan og Svenskegrensa, kan være spennende nok det. Prøv også både Leirvatn og Nilsvatn. Alt avhengig av hvor dere skal ha campen, telt eller noen av hyttene, så er det masse muligheter innover mot Store- Rostajavri.  Hadde jeg vært dere hadde jeg brukt telt og gått innover mot Storrostad. Ha en flott tur og skitt fiske. Glem for Guds skyld ikke anti myggmiddel. Mygga kan være hæftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Vi tenkte å sjekke ut litt vann/elver i området rundt elva også, ja :) Vi drar med oss telt så vi kan være litt mobile. Campen blir vel et stykke forbi Moskanjavri til å starte med, så tar vi det derfa. Datoen måtte spikres tidlig mhp sommerjobb, men vi har utsatt til ca midten av juli, håper det duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Guidet noen spinnerfiskere i rostaelva for ei uke siden.. Masse røye i elva nå.. Har ikke sett så mye røye siden 2006. Str fra 1-9 hg ble tatt laks, sjøørret og brunørret og på turen.. Fiskerne var kjempefornøyd! :) elva er veldig sen i år pga flom. Nå er elva på det laveste og perfekt. Blir et

Godt augustfiske der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...