Gå til innhold

Rostaelva i begynnelsen av juli, for tidlig?


hjaadd

Anbefalte innlegg

Hei

Ser denne delen av forumet er litt død, men prøver meg her allikevel.

Vi er en gjeng som har tenkt oss til rostadalen første uka i juli, men har skjønt at vintern sent slipper taket i området, og  man fint kan bli overraska av snø langt ut på sommern. Hva er deres erfaringer fra området?

Bør vi utsette datoen med et par uker? Tenker også på insektliv. Når er det mest fres, og hva kan man forvente å finne av insektarter?

edit: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er for tidelig å si..... det kan jeg først si ca 1.juni..... Du snakker om en del av målselvvassdreget...... vannet kommer fra områder som snøsmelter på det værste fram mot st.hans og seinere...... generelt ca 14 dager fortidelig gjennom de 35 åra jeg har frekventert området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at en spesiell betraktning er vanskelig allerede nå, tenkte på det generelle tilfellet. Statistikk over 35 år bør være en sterk nok tale for at vi bør utsette :) Tenker også som så at heller litt for sent enn litt for tidlig?

Hvordan er det med insektliv? Hva vil møte oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var å kjøre fra lille Rostavann og så langt oppover Rostadalen vi kommer (parkeringsmuligheter?). Vandring oppover elva derfra.

Vi skal bruke noen dager, så vi har god tid til å gå. Holder oss nok stort sett til elva, men mellom selve elva og Moskanjavri så det ut til å være noen spennende småvann, så kanskje vi prøver ut disse også. Spørs om vi går så mye lengre enn det. Gidder ikke haste av gårde for å dekke flest mulig km, med mindre fiske over dette området er spesielt anbefalt(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er bare å haste til det flater seg ut.... det er bratt oppover, stort sett vare småfisk. Dere må inn mot svenskegrensa.... planlegg fra ca 20 juli..... ja mye parkeringsmuligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner at en spesiell betraktning er vanskelig allerede nå, tenkte på det generelle tilfellet. Statistikk over 35 år bør være en sterk nok tale for at vi bør utsette :) Tenker også som så at heller litt for sent enn litt for tidlig?

Hvordan er det med insektliv? Hva vil møte oss?

Enig med Staffan.

Sesongvariasjonene kan jo være store, men som i så mange andre høyfjellsområder langs kjølen er det nok tryggest fra tidligst andre uka i juli og utover, generelt sett. En sånn elv kan jo gå stor og kald temmelig lenge enkelte år. Snømengder og været i mai/juni som avgjør når det tar av (i tillegg til været på under selve turen, selvfølgelig).

Klekkinger: the ususal suspects + husk Bibio fra slutten av juli og utover. Marfloimitasjoner er heller ikke dumt å ha på lur.

Parkering blir nok ikke noe stort problem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

problemet er vel att veien er stengt med bom rett etter siste gården, så det er ett godt stykke å gå.kompisen har hytte rett føre bommen.

antakelig en 5-6-7 timer for å komme inn på virkelig gode fiskeomeråder.innoset til lillerostad er forresten blitt full av småharr, så det er lite vits å prøve der. flott fin røye der før om åra. tru ka som har skjedd? holder det seg på de snømengdene vi har nå her oppe, så blir det en veldig tidlig vår. knapt skiføre. 20-30 cm tenker jeg.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

de beste sesongene er nok de sesongene som har vært normale vintere før...... jeg tenker skjelden fiske før etter 10 juli i lavlandet.... mye før i finnmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder det seg på de snømengdene vi har nå her oppe, så blir det en veldig tidlig vår. knapt skiføre. 20-30 cm tenker jeg.

bent

Sant nok, men jeg hører det er vesentlig mer snø i grensetraktene, der all nedbør har kommet som snø mens det har regnet i lavlandet. Det svenske skistedet Riksgränsen, som ligger akkurat på grensen mellom Norge og Sverige, melder om meget gode snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibio og marflo er notert, Håvard, takk :)

problemet er vel att veien er stengt med bom rett etter siste gården, så det er ett godt stykke å gå.kompisen har hytte rett føre bommen.

...

bent

Er det bommen ved markeringen "Tverrelvmo" på kartet som blir stoppested for bil, altså? Kanskje vi klarer å overtale noen lettlurte menige fra Skjold til å gi oss skyss videre opp til brua ;)

Sjøfly fra Kiruna som lander på den svenske siden av Röstojävvre må være den greieste veien inn til den øvre delen av elva.

Lånekassen må nok bli litt mer spandabel om dette skal bli noe alternativ ;) Men vi får tåle å ta beina fatt, det er jo tross alt en fin del av opplevelsen :) Miljødebatt med medfølgende sure oppstøt kan vi forøvrig spare til en annen tråd.

Så dere mener at fisket bare er å glemme til man er et stykke forbi hytta? Vi er ikke veldig kravstore, kan fint kose oss med fisk under kiloen, alstå.

Ang. snømengder og vær høres Riksgränsen ut som en god indikator. Får følge med på målinger og utvikling framover, og ta en endelig avgjørelse i mai en gang. Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

roget går nordover vet du.... da er det legalt å ødelegge litt for oss sjøl...... en stund var det slik at man måtte til målselv for å få kjøpt fiskekort...men nå handles det selvsagt over nett,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoy,

Er helt fersk på dette med fluefiske. Men tror nok det lønner å drøye det litt utover, slik som de andre foreslår. Er nok større sannsylighet for at temperaturene blir bra.

Husk lue, votter, stilongs og badebukse.

I fjor var det nysnø på fjeltoppene i juni. Hadde 2 overnattinger på knappe 900moh i juli, da var nordøst med sol, vind og ikke mange pluss gradene. Brukte lue og votter.

For noen år siden var det badeland temperaturer i øvre del av Rostaelva i slutten av juli.

Poenget mitt er at det kan være store variasjoner fra år til år.

Går vei til Tverrelvmo, derfra er det rundt 6 kilometer gange opp til Rostahytta (Troms Turlag). Det er bom ved Innset, husker ikke hvor mye det er for bompenger og parkering. Dere sparer ca 7 kilometer "kjedelig" gange hvis dere betaler og kjører inn til Tverrelvmo.

Viskelær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Synes at planlegging av turer til høyere beliggende områder er svært vanskelig..... sett av uka som passer og reis til steder som vil funke i forhold til vær og føre. Det å ha bil er uansett nødvendig i N-Norge..... er det ikke bra ett sted så er det bare å forflytte seg.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ca 2 mil og 8 timer å gå inn til de beste områdene i Rosta elva. Ingen vits i å fiske i elva før den flater skikkelig ut.

Det var vel litt i overkant (ikke er det to mil til elva flater ut, og ikke tar det åtte timer å gå to mil på meget god sti, heller).

Men det er en bra bit, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

I 1978 jobbet jeg for NORGES KARTVERK.... la ut pappskiver for flufotojobbinga til karta deres.... fiska mange dager i området.... du for noen områder... tips, litt lenge nord, anbefales minst en måned.... men ta med naturopplevelsen som en  del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Går vei til Tverrelvmo, derfra er det rundt 6 kilometer gange opp til Rostahytta (Troms Turlag). Det er bom ved Innset, husker ikke hvor mye det er for bompenger og parkering. Dere sparer ca 7 kilometer "kjedelig" gange hvis dere betaler og kjører inn til Tverrelvmo.

Viskelær...

Hvordan fungerer denne bompengeordningen? Må noe avtales på forhånd med the Landlords?

Du nevner at det er bom ved Innset, slik at man kan kjøre til Tverrelvmo. Slik jeg ser det ligger Tverrelvmo og Innset ved samme sted (kart godtur.no). Er det slik jeg tegner på bildet (bom ved rødt merke, og kjøring inn til grønt)? Eller får man bare kjørt inn til det røde merket?

parkering_rosta.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...