Gå til innhold

Hjelp til nymfer


Sigve

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å utvide litt horisont og lære meg mer om nymfefiske. Jeg har jo fisket med nymfer før og har jo noe erfaring med det.... Uansett! Denne tråden skal ikke handle om fisketeknikk, men om nymfemønster og helst døgnfluer eller attraktorfluer dere bruker under nymfefiske. Steinfluer og vårfluer lar vi ligge her.

Så... Jeg jakter litt inspirasjon. Håper dere vil hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Igor. Skal plukke litt her..

Kjære sigve. ;D

Vil gjerne suplere Igor sine sider.

Det ligger jo foran nesa på oss på forsiden. ;)

Her er det bare å fråtse i lekre mønstre som faktisk fisker. :D

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=282:nette-nymfer&catid=34:dognfluer&Itemid=59

Lykke til med å imitere 99% av fiskens mat. ;)

Jo takk. Jeg har selvsagt gått igjennom denne tråden og kopiert etter beste evne. Jeg kommer nok ikke til å ta helt av på nymfefronten. Det blir for de gangene jeg er i klare elver og muligheten for å spotte ørreten som tar nymfer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfefiske kan være sabla moro, selv om elva ikke er så glassklar.. og du ikke kan spotte fisken ;)

Da blir det blindfiske i min verden and me no like ;) På akkuratt samme nivå som å stripe vårfluer over en "dødelig" pool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymfefiske kan være sabla moro, selv om elva ikke er så glassklar.. og du ikke kan spotte fisken ;)

Liker selvfølgelig jeg også,som du vet. ;)

Men,Sigve har litt rett og:å spotte stor fisk som går å nymfer er elektrisk.Og,fisk som går sånn,er ikke alltid umulig å komme på talefot med.Faren ved å se fisken ta nymfa,er ofte at man blir noe for rask med tilslaget,det beste er å se fortom/indikator/tørrflue reagere før tilslaget kommer.

Min metode for sånn fisk er ofte en tørrflue som flyter godt,nymfa er festet med en meter eller så og driver ganske fritt under.Kjempespennede når den tørre bare synker ned..... :D

Prøver å la vær å se på fisken...... 8)

I 30 % tar jo fisken indikatorflua,som jeg prøver å holde litt i gata for hva som klekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg helt får tak i budskapet i tråden Sigve. Men jeg prøver. Ut i fra hvor du sier du ønsker å bruke disse så må fortyngingen være vesentlig. Jeg mener at man har litt forskjellig pr mønster.

Trenger man så veldig mange mønster til døngfluer egentlig? Oliven-mørk og lyse brun holder vel.

Til de minste nymfene synes jeg slike biotkropper er kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg helt får tak i budskapet i tråden Sigve. Men jeg prøver. Ut i fra hvor du sier du ønsker å bruke disse så må fortyngingen være vesentlig. Jeg mener at man har litt forskjellig pr mønster.

Trenger man så veldig mange mønster til døngfluer egentlig? Oliven-mørk og lyse brun holder vel.

Til de minste nymfene synes jeg slike biotkropper er kule.

Det er ingen budskap i tråden Ruffsen. Spør bare etter litt inspirasjon. For som du sier... Er det så mange forskjellige mønster å velge i? Selv ble jeg sittende å tråle nettet etter "nye" mønster og ble igrunn svært skuffet.... Jeg fant noe som jeg kunne bruke, men hadde sett for meg at det ville være mye mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg helt får tak i budskapet i tråden Sigve. Men jeg prøver. Ut i fra hvor du sier du ønsker å bruke disse så må fortyngingen være vesentlig. Jeg mener at man har litt forskjellig pr mønster.

Trenger man så veldig mange mønster til døngfluer egentlig? Oliven-mørk og lyse brun holder vel.

Til de minste nymfene synes jeg slike biotkropper er kule.

Det er ingen budskap i tråden Ruffsen. Spør bare etter litt inspirasjon. For som du sier... Er det så mange forskjellige mønster å velge i? Selv ble jeg sittende å tråle nettet etter "nye" mønster og ble igrunn svært skuffet.... Jeg fant noe som jeg kunne bruke, men hadde sett for meg at det ville være mye mer

Kunne tatt bilde av boksene mine men da hadde du ikke fått sove i natt. Her ingen millitær presisjon og fluene er ikke særlig pene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

PTN i forskjellige størrelser. 

Hareørenymfa i forskjellige størrelser.

Jeg kommer langt med disse ved døgnflueforhold, og de er som regel førstevalg. Gjerne med kulehode.

Ellers:

Vårfluepupper i et grunnmønster i forskjellige relevante farger og størrelser.  (også Deep sparkling pupa.)

Steinfluenymfer i div farge og størrelser.

Jeg har langt enklere utvalg av nymfer enn tørrfluer. For ikke å bli tokig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Jegb får ikke sove uansett så fyr løs ;D

Det beste tipset jeg kan gi deg, er å spørre Per Erik Svenskerud. Jeg har sett nymfeboksene hans, og klarte ikke å stamme frem et eneste ord på flere dager :D Helt sykt flotte..

For min del så gir det bare prestasjonsagst  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Gidder du binde 20 stykk av den siste til meg? Akkurat sånn! Snart VM og alt for liten tid til fluebinding. MB-varianter er alltid gull og den der var gullegull serru.  :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å utsette på dem Sigve, MEN, bind deg noen kulehode PTN også med sjokkrosa ice dub krage også. Kan vise deg til helga ;) Og så har Gisle en skikkelig killer, som ga meg min første opplevelse på hvor effektivt og moro nymfefiske kan være. Disse, i ulike størrelser, er ALLTID med meg på tur :)

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Sigve

Jeg fiskede mye sidste sommer med nymfe - men på vakende fisk ! Fandt det utroligt effektivt.

Det var med en ubelastet nymfe, hvor jeg kastede den opstrøms vaket....så fisken lave et vak til...opstramning !! Næsten fisk hver gang.

Næsten lige så godt som tørflue  ;D ;D...helt sikkert et alternativ  :P

Brugte en noget "diffus" nymfeskabning......ligner lidt af hvert, men blev godtaget hver gang. Også i Rena..... :D

Billedet kunne være bedre  :rolleyes:

/Torben

post-1736-13949891392584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder du binde 20 stykk av den siste til meg? Akkurat sånn! Snart VM og alt for liten tid til fluebinding. MB-varianter er alltid gull og den der var gullegull serru.  :-*

Hadde du nå spurt om 4-5 og ikke 20 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...