Gå til innhold

Stangklasse mm @Gjeddefiske


Syftis

Anbefalte innlegg

Jeg er fersk når det gjelder gjeddefiske (flue forøvrig) og kunne godt tenkt meg å prøve meg litt med flua når isen går på gjeddeplassen min  :rolleyes: Har fisket gjedde nettopp her med sluk i en årrekke.

Mitt spørsmål er som følgende........

Hvilken stangklasse, samt snøre og snelle er det som gjelder for et lett/mellomtungt gjeddefiske? Største jeg har tatt her er på drøyt 5 kilo. Forøvrig er jeg relativt dårlig til å håndtere fluestangen, dette blir min sesong nummer to.... Et lite feiltrinn eller feilhåndtering ved et utras fra en 5 kilos sinna gjedde, vil det vel kanskje være en ørliten mulighet for at glassfiberstangen tar kvelden???

Da jeg bare er rustet med en 5'er med flytsnøre til innlandsaure, burde jeg gå til innkjøp av en noe heftigere stang til dette fisket?

Alt av relevante tips tas imot med overdreven glede.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør skaffe deg ei 7 eller 8 stang og et gjedde snøre ala guideline pike samt noen monster av fluer. Problemet med 5 stang blir at den ikke makter å få ut fluer i den str gjedda vil ha ;)

Nåja... det kommer vel an på stanga... Jeg brukte for det meste 7`er, men har også brukt SP 596 til Gjeddefiske... Funker fint den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør skaffe deg ei 7 eller 8 stang og et gjedde snøre ala guideline pike samt noen monster av fluer. Problemet med 5 stang blir at den ikke makter å få ut fluer i den str gjedda vil ha ;)

Okei! I og med at jeg føler at jeg fortsatt er i begynnerfasen, og slettes ingen kastemester, er det vel ikke så lurt å legge ut på gjeddejakta med 5'eren, nei...

Hvis #7 er å anbefale er det vel kanskje en ide å kjøpe en snelle med ekstra spole, så jeg kan bruke samme stangen i sjøen? Har foreløpig ikke kjøpt meg stang for det heller. Tiden nærmer seg for SØ også...  :)

Takk!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du vil få glede av en 7 til det fiske, da kan du variere mer med fortyngede fluer som får en bedre gange i vannet. Her vil de fleste femmere slite vil jeg tro.

Det er noe herk å kaste fks clouser med femmern min som er Lecie Fast, men det er klart det går selv om det er kjipt å kaste.

Jeg har ikke fisket så mye etter gjedde med flue, men trur du bør ha litt størrelse på flua for at den skal ta 8)

Robban her inne har sikkert noen oppskrifter på store lette fluer til femmern din han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

skal du virkelig kaste med de mest effektive digre gjeddefluene så ville jeg hatt en stang som hånderer en # 8//9 line....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Jeg har i flere år klart meg fint med ni fot klasse sju, sjøl om fluene er svære og luftige… Klasse 9 og 10 synes jeg blir unødvendig overkill til gjedda. Et annet pluss med en sjuer er at den er mer allsidig i mine øyne, dvs du kan bruke den til andre ting også, som feks sjøørret og smålaks, eller i møkkavær på fjellet :) Dessuten er det litt mindre risk for at du drar på deg kronisk betennelse ved hyppig kasting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange år (25) etter gjedda og veldig mange av de sammen med Robban Robert, bruk en 7 holder mer enn nok, men 5er blir for pinglete. Finn noen fluer som slipper vannet fort som bla. Pike Muppet opphavsmann Morgan Evans de funker i mange vann, i farget vann har vi hatt godt resultat med helt sorte. Kaninsonkere funker det også, men blir jævlig tunge og gå med en hel dag. På vårfiske bruker vi nesten bare flyteliner og senere på dypt vann går det i synk. Fortommen holder med 2-3 m 0,50 mono og 30 cm. stålfortom gjerne med en vanlig sluklås for enklere fluebytte. Lykke til med fiske for dette er visuelt og kjempe kult, spesielt når plogen av en 10 kg pluss pluss kommer etter for den skyver myyyyye vann  :) :) Hilsen Anders Wennevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye gode innspill! Men ble nesten vanskeligere å velge stangklasse etter jeg startet denne tråden.

Mange forskjellige meninger, men dette med at de største fluene vil bli en smule heavy til og med for en 7'er gjør meg mest keen på en 8'er. Dette fordi jeg ikke enda er den beste kasteren..

Høres dette ut som en plan?

++

Du bør skaffe deg ei 7 eller 8 stang og et gjedde snøre ala guideline pike samt noen monster av fluer.

Planen er å kjøpe ett sett jeg vil bruke til både gjedde og SØ. Da kommer dette med snøre opp igjen.

Ville det vært best å ha en spola i bakhanda med et, si intermediatesnøre til sjøen, samt dette Pikesnøre?

Eller finnes det ett snøre som vil kunne fungere helt fint til begge deler? Linker og forslag er velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru at du kommer langt med Guideline costal i Fast intermediate samt et flyt snøre i samme serien. Dette er snører de aller fleste her inne har et veldig godt forhold til. Ellers så har du pike snørene til guideline, jeg har testet flyt som fungerer veldig bra til å slå over monster fluer. Når det gjelder stang så har jeg brukt ei streamstix seatroutstix 9" #7 Som takler store fluer bra. Denne for du sikkert tak i til under 1000 lappen, ellers så kan jeg nevne Sage Xi2-3, og G.line Lpxe rs-v2 disse er dyrere men en å annen gjedde\sjøørret fisker har disse stengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger an til at det skal søkes etter purker i morra 8).

Håper gromplassen er åpen...,eller dvs at jeg har hørt det er en gromplass.

Har prøvd der noen ganger,men da har vi kommet for sent så gjeddene har begynt å bevege seg mot lekeplassene >:(.

Men hvis isen har gått der har vi en god mulighet i morra,så vi får krysse fingre og tær :P...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...