Gå til innhold

finnmarksvidda vs hardangervidda


craftos

Anbefalte innlegg

hallo godtfolk, nå begynner det virkelig og klø i kastearmen!

jeg og en kompis har som tradisjon og dra på hardangervidda første uka i august hvert år, men begynte og leke litt med tanken på finnmarksvidda, så at flybillett til alta kun kom på 1600 kroner.  absolutt overkommelig ;D

så jeg lurte på hva dere som har vært på begge steder syntes om disse to fantastiske naturopplevelsene?  eller bare dere som har vært et av stedene.

vi har alltid gått inn ved tinnhølen men sliter litt med og få fisk som er verdt et skrytefotografi. noen som har noen tips til vann og vassdrag på hardangervidda som gjerne vil dele litt på pm med meg? Der er også litt av grunnen til at jeg snuser på finnmarksvidda, drømmer enda om pittelitt større fisk :P

takk for hjeplen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tas fisk i Tinnhølen og Bjoreia på 2-3 kg hvert år. Juni/Juli er det kaldt i vannet og august/september. Begynnelsen av august er det ofte varmt. Du kan leie båt på Besso, med mulighet for stor fisk i Nordmannslågen da vannet er varmt.

Fisken på bildet ble tatt i Tinnhølen 29. juni, 5 meter fra land, for noen sommere siden. Prøv slutten av juni!

Og hvis du er i august fisk sent. Ofte går stor fisk nære land og tar tørt, eks. Streaking Caddis!

post-3766-13949891406437_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ble "tvunget" til å fiske på Hardangervidda en hel sommer fra juni til september, og jeg fikk lov til å ta en uke "fri", ville jeg valgt å kutte ut fiske 1.uka i august. Veldig lite liv da pga varmt vann og lite insektliv. Anbefaler første halvdel av juli og fra siste halvdel av august og ut sesong, men alt er avhengig av forhold i disse periodene også :)

Når det gjelder gode fiskeplasser ville jeg gått for elvestubber i tilknytning til de store vann/sjøene som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrm... de er tatt på VÅTT! :-X

Du trenger ikke skjemmes for å fylle sekken med fisk i Tinnhølen, for vannet blir uansett fisket ned med garn hver ettersommer. Det er å betrakte som et oppdrettsanlegg. De fleste fiskene er satt ut, og blir slakta om høsten. Den naturlige produksjonen er liten i forhold til uttaket.

Tinnhølen har en gjennomsnittsdybde på et par meter (tipper jeg), og er ekstremt næringsrikt. Det er enorme mengder marflo, men også rikelig skjoldkreps, vannlopper, døgnfluer, og vårfluer. Og MYGG! Tinnhølen har moderat fiskereproduksjon fra Snero. Altså alle forutsetninger for å kunne vært et SENSASJONELT BRA sportsfiskevann! Men så har vi det harde garnfisket .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinnhølen har fin fisk men like mange fiskarar. Stikk innom ditt lokale bibliotek og lån boka til Quenild om Hardangervidda, der bør du kunne finne nokre interessante områder.

Fly til alta, går vel rutebusser både sør og nord og vest frå alta, her er det berre planlegge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...