Gå til innhold

Nytt fluesnøre


olav92

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av nytt fluesnøre. Jeg føler att det jeg har går for tregt og vil gjerne ha ett snøre som går litt raskere. Har Orvis Clearwater stang i #5. Har ikke helt orden på alle begrepene innen fluefiskeverden så hadde vært fint med litt hjelp. Er det slik å forstå at jo mindre skyteklumpen er jo raskere er snøret? Fisker etter ørett i fjellvann og litt i elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Du blir nødt til å forklare bedre. "går raskere" sier ikke mye mht klumpvekt etc.

Hvis du mener at snøret ikke glir i ringene som det nevnes her, så er det smøring som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er nyforelska i Wulff TT lina, riktignok i  #4, på ei Loop evotec #3 stang. Herlig fronttapering og passe lang klump som er smooth og jobbe med. Leste mye godt om denne lina her inne før jeg prøvde sjøl, slenger meg nå på lasset av TT-tilhengere. Blir å skaffe denne til Scott G2'n også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Skal gå til innkjøp av nytt fluesnøre. Jeg føler att det jeg har går for tregt og vil gjerne ha ett snøre som går litt raskere. Har Orvis Clearwater stang i #5. Har ikke helt orden på alle begrepene innen fluefiskeverden så hadde vært fint med litt hjelp. Er det slik å forstå at jo mindre skyteklumpen er jo raskere er snøret? Fisker etter ørett i fjellvann og litt i elv.

Jo lettere skyteklumpen er, jo "raskere" jobber stanga da den lettere slenger i vei et lettere snøre.

MEN, her kommer timing inn, og stanga vil bli mere krevende mht kasteteknikk, fordi den ikke spennes godt opp,  og du må være presis for å få det til¨å funke...

Snøret i seg selv blir ikke raskere. Gå uansett for et tungt femmersnøre med middellang klump. Et snøre jeg nylig testet er Guideline Exeed. Hvis man ikke får til med dette er instuktør neste.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå til innkjøp av nytt fluesnøre. Jeg føler att det jeg har går for tregt og vil gjerne ha ett snøre som går litt raskere. Har Orvis Clearwater stang i #5. Har ikke helt orden på alle begrepene innen fluefiskeverden så hadde vært fint med litt hjelp. Er det slik å forstå at jo mindre skyteklumpen er jo raskere er snøret? Fisker etter ørett i fjellvann og litt i elv.

Hei olav92

Har du prøvd andre stenger med snøret ditt?

Hvilket snøre har du?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til innkjøp av Scientific Anglers' Sharkskin WF snøre i fjor og har brukt det på en Slate Lightweight #5. Må si meg meget fornøyd med dette snøret, og har som deg, brukt det mest i fjellet og i elver. Veldig lett å mate på litt lengde, men fungerer også godt på kortere distanser. Som de andre nevner, burde du absolutt rense og behandle snøret til med jevne mellomrom, så glir det fint hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...