Gå til innhold

sinktip tips


Anbefalte innlegg

Var ute å testkasta nyinnkjøpt sinktip-snøre med 7er stanga i dag. Snøret er et 200 grain rio 24ft sink tip.

Synes det slo fælt i slengen, selv om jeg brukte lite kraft. Har aldri kasta med sinktip før, så lurer egentlig bare på om noen her inne kan dele erfaringer og tips om bruk av denne typer snører? Justere kast, fortomslengde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testkasta nyinnkjøpt sinktip-snøre med 7er stanga i dag. Snøret er et 200 grain rio 24ft sink tip.

Synes det slo fælt i slengen, selv om jeg brukte lite kraft. Har aldri kasta med sinktip før, så lurer egentlig bare på om noen her inne kan dele erfaringer og tips om bruk av denne typer snører? Justere kast, fortomslengde osv.

Det er noen sink-tip snører som ikke er så godt balanserte og slår ganske mye i vendingene. Jeg synes det er lettest å bruke Belgisk kast/ovale kast når jeg kaster med slike snører, enten det er sink-tip, hurtigsynkende snører eller om jeg må bruke fluer som minner om en Svenskepilk. En lengre fortom med kraftig buttdel kan dempe slagene, men det er ikke sikkert det blir ideelt oppsett for fisket du skal bedrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å testkasta nyinnkjøpt sinktip-snøre med 7er stanga i dag. Snøret er et 200 grain rio 24ft sink tip.

Synes det slo fælt i slengen, selv om jeg brukte lite kraft. Har aldri kasta med sinktip før, så lurer egentlig bare på om noen her inne kan dele erfaringer og tips om bruk av denne typer snører? Justere kast, fortomslengde osv.

Brukte du fortom og flue/vekt på fortommen da du prøvde?

Hvor lang fortom brukte du? Hva var dia på fortomsspissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte først ca 150cm med 0,20 fortom uten flue i enden. Testa igjen i går med en 9' tapert fortom, og syns det ble bedre å kaste med. Er det vanlig å bruke tapert fortom på synkeliner, eller brukes tippeten rett på lina for å komme fortere ned til fisken? blir nok en tur til elva for å teste skikkelig. Om jeg setter på ei tung flue er det mulig jeg kommer gjenom isen også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...