Gå til innhold

Noen snellespørsmål


AAL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny snelle til en pen mørkeblå stang #3 etterhvert, og har i den anledning et par spørsmål:

Har dere noen tips til en god snelle i den størrelsen?

Har blant annet sett på Abel Trout. Er det noen som har erfaring med denne snella?

Hvor får man kjøpt Marryatsneller? Har siklet litt på Marryat Baby. Eneste ulempen er at den er ganske lik Hardy Cascapedian min.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte direkte derfra ja. Tok vel en drøy uke før den kom på døren. Den er pen å se på, og i tillegg har den en deilig knarr. Håper å få testet dette med et lite utras nå til sommeren ;D

Fett :)

Hvor mye kom det på ca (alt medregnet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte den på treern selv. Men har nedrigget den nå, etter innkjøp av Leland snella og en Hardy fra 90-tallet. NymphW passer bedre til femmerstangen spør du meg, da DryFlyen blir for stor for denne. Så her blir det litt omrokkeringer. Danielsson Original er smykker det også, så her er jeg helt enig. Men at traktorknarr ikke er sjarmerende, der må du ta deg en bolle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte den på treern selv. Men har nedrigget den nå, etter innkjøp av Leland snella og en Hardy fra 90-tallet. NymphW passer bedre til femmerstangen spør du meg, da DryFlyen blir for stor for denne. Så her blir det litt omrokkeringer. Danielsson Original er smykker det også, så her er jeg helt enig. Men at traktorknarr ikke er sjarmerende, der må du ta deg en bolle ;)

smaken er som baken, men jeg foretrekker naturlyder i naturen. derfor raymond må stå langt unna meg når han er på tur. skremmer alt fra ender til bonder med kanarrene sine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

klikkbrems og innelukket spole må da være ekstremt upraktisk ved kjøring av fisk??  ???

Husker jeg så Rene Harrop fiske i Henrys Fork på en VHS film for flere år siden. Han kontrollerte utras ved å la snøret gli mellom ringfinger, langfinger og pekefinger med hånda han holdt stanga med. De så ut til å funke fint på relativt stor ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har noen tips til #3 snelle, eller vet noe om Abel Trout eller Marryat Baby?

Marryat Baby er jo ei vakker snelle . . . Har hatt den selv  :)

Kvittet meg etterhvert med den, da jeg ikke orket mer av standard-spoler, som lager et forferdelig minne på snørene.

Irriterende med snører som kveiler seg som en gammel telefonledning når man drar det av snella, så heretter blir det ikke noe annet enn storspolesneller på meg.

Nå har jeg ei Marryat M1 storspolesnelle til 3'er stanga mi, og den er jeg kjempefornøyd med. Fineste knarren jeg hart hørt fra ei snelle  :Dhttp://www.marryat.com/largearbor.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har noen tips til #3 snelle, eller vet noe om Abel Trout eller Marryat Baby?

Kan vanskelig bli feil med en Nymp Wide på en 3-stang!

En Watererworks Litespeed 1,5 er vel også et godt valg.

Har ikke Abel Trout "bare" gammeldags klikkbrems og liten spole? Etter min smak er i såfall det for dårlig i 2012.

Marryat'en kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler Danielsson Original ligger godt an nå :)

Så på en 9' #3 er en nymph w det mest riktige? Midgen blir kanskje for lett?

Personlig syntes jeg Nymph W blir for voldsom på ei 3'er-stang, men det er nå min mening. Midge er den nydeligste av disse snellene, men den kan bli litt for snau for et 3'er-snøre, alt ettersom hvor langt det er.

Jeg har et Loop OptiCreek på min . . . Dette er bare 17 meter langt, men det holder for meg, og det får god plass på Midge-spolen.

Når det gjelder Marryat Baby så vær obs på at de er komisk små (derav navnet ;D). Syntes den så mer ut som et leketøy enn ei fluesnelle. Ti omdreininger med sveiva tar inn ca 10 cm snøre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler Danielsson Original ligger godt an nå :)

Så på en 9' #3 er en nymph w det mest riktige? Midgen blir kanskje for lett?

Kapasiteten er nok et større problem enn vekta for Midgen. Det kan bli dårlig med plass.

Den gamle Nymp snella som ikke var Wide og som ble produsert under Loop-navnet (resulterte vel i erstatningssøksmål og faenskap??) holder fint et WF3 i full lengde og ca 50 meter med multifilamentbacking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymph Wide overkill på ei treerstang?  :) Nææ.. Kommer seff an på om stanga er riktig klassifisert, men i mine hender føles en snelle på 90 gram bortimot perfekt på en treer. Når jeg tenker meg om så kan mange "treere" matches med dryfly på 130 gram også.  ;D Schmakk og behag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...