Gå til innhold

KLasse 4 eller 5 (LPXe) til mellemstore elve og fiske på fjeldet...?


Jesper DK

Anbefalte innlegg

Hej,

Har i 6 år fisket med en Vision GTfour 8,6 fot klasse 5 i små strømme i Danmark, små-mellemstore elve i de skandinaviske fjelle og på egentligt fjeldfiske oppe på barfjell og i vann på fjellet.

I bland synes jeg at den stang er like liiiidt for "myk"/sakner kraft når det blåser eller man skal kaste langt ved vann og nå er det ved at være nogle år siden jeg sidst har køpt ny stang, så det er på tide at se efter en ny, MEN:

Jeg har set mye på Guideline LPXe (den har jo fått mye skryt gennom tiden) og erlidt i tvivl om jeg skal sate på en klasse 4 eller 5 i 9 fot. Jeg vil ha en stang som er moro at fighte fisk på (altså ikke FOR stiv/hurtig), som kan præsentere fint på kort og langt hold, som det går at kaste "langt" med - den skal kunne håndtere str. 4 Muddlers og str. 20 mygg. Altså, jeg søker en "fiskestang" og ikke en "kastekjepp".

Enkelte steder har jeg læst at visse personer synes at LPXe´en er vældigt hurtig og lidt stiv, så jeg overvejer om det skal være en i klasse 4?

Har du prøvet begge stænger? Har du selv overvejet det samme spørgsmål og hvad endte du op med...og hvorfor? Eller ville du helt enkelte anbefale mig at se på en anden stang?

Skal siges at jeg virkeligt "digger" fiske-følelsen i GTFour.

Jesper DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt LPXe #4 som min hovedstang i flere år. Brukt den til mellomstore elver og vann. Synes den er god og responsiv. Men har nå valgt en annen roligere stang da jeg synes dette passer ørretfisket mitt bedre. Men kan anbefale denne stanga på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg en vanlig 9 fots femmerstang til fiske på snaufjellet, der det ofte er behov for å kunne kaste litt lenger og også for å kaste i litt vind. LPXe-femmeren oppfatter jeg som en litt stiv femmer, noe midt i mellom en sekser og en femmer. Jeg har fisket endel med den, og det er en meget langtkastende stang som funker fint som fjellstang, selv om jeg personlig foretrekker en bittelitt roligere stang som allroundverktøy for høyfjellsfiske - den føles litt i stiveste laget for myggfiske med tynne fortommer, synes jeg. Men dette blir jo smak og behag.

De siste par sesongene har jeg brukt en Fario 9 #5 til nesten alt fiske, og den og lignende stenger i samme lengde og vektklasse passer mitt fjellfiske perfekt. Med en stang med denne typen aksjon kan man fiske med alt fra bittesmå myggpupper til lette streamere uten problemer. Fins jo et utall lignende stenger på markedet i alle prisklasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge i 9 fot, men fisket mest med femmer'n. Opplever de som rett klassifisert (ERN på femmer'n mener jeg var 5,8). Jeg synes dette er gode stenger å kaste med, men blir litt følesesløse i fiskesituasjoner. Firer'n er bedre og også litt dypere. Tror kl 4 holder til det meste unntatt større streamere, men dette er ingen femmerstang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge i 9 fot, men fisket mest med femmer'n. Opplever de som rett klassifisert (ERN på femmer'n mener jeg var 5,8). Jeg synes dette er gode stenger å kaste med, men blir litt følesesløse i fiskesituasjoner. Firer'n er bedre og også litt dypere. Tror kl 4 holder til det meste unntatt større streamere, men dette er ingen femmerstang.

Den ERN-målingen jeg finner (sækysloop) er på 6,70 for denne stanga (femmeren), men disse målingene kan jo ha betydelige avvik hvis det ikke er målt helt rett, så man kan jo ta det med en klype salt. Men det samsvarer forsåvidt brukbart med min opplevelse av denne stanga. Har primært brukt et korrekt klassifisert seksersnøre på den selv, og synes det har fungert meget bra. En ypperlig stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge i 9 fot, men fisket mest med femmer'n. Opplever de som rett klassifisert (ERN på femmer'n mener jeg var 5,8). Jeg synes dette er gode stenger å kaste med, men blir litt følesesløse i fiskesituasjoner. Firer'n er bedre og også litt dypere. Tror kl 4 holder til det meste unntatt større streamere, men dette er ingen femmerstang.

Den ERN-målingen jeg finner (sækysloop) er på 6,70 for denne stanga (femmeren), men disse målingene kan jo ha betydelige avvik hvis det ikke er målt helt rett, så man kan jo ta det med en klype salt. Men det samsvarer forsåvidt brukbart med min opplevelse av denne stanga. Har primært brukt et korrekt klassifisert seksersnøre på den selv, og synes det har fungert meget bra. En ypperlig stang.

Tipper det gjelder en tidligere modell? Den nye LPXe-serien som kom i 2008 er veldig forskjellig fra tidligere modeller. Lettere og mykere. Uansett er "den nye" LPXe-femmer'n garantert ikke over ERN 6. Jeg opplevde at et SA GPX femmersnøre var mer enn tungt nok til den stanga. Ja, veldig god og effektiv stang, men ikke spesielt følsom. Feks er en Eikre fluvius 5M som ligner i stivhet og aksjon mye mer kjenslig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt LPXe i flere klasser. Meget gode stenger og jeg har virkelig likt å bruke den til litt tyngre fiske til laks og sjørret. Personlig har jeg latt meg overbevise mer av Fario'en, enn LPXe til ørretfisket. Så av den grunn må jeg henge meg på lasset sammen med Håvard, og si at Fario har levert varene meget godt på fjellet for meg også. Har gått de to foregående sesongene med 905, og den er en bedre allround-stang enn LPXe er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Husk at det finnes mange gode stenger i hht det du søker etter, og derfor jeg ville ikke gått i butikken og kjøpt det første du får tak i, til full pris. Følg med på bruktmarkedet - kanskje du kommer over en ZXL, en G2 eller en annen gromstang til halvparten av prisen av hva en fario koster ny.. Bruktmarkedet blir iaf mitt tips. Lykke til   :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Husk at det finnes mange gode stenger i hht det du søker etter, og derfor jeg ville ikke gått i butikken og kjøpt det første du får tak i, til full pris. Følg med på bruktmarkedet - kanskje du kommer over en ZXL, en G2 eller en annen gromstang til halvparten av prisen av hva en fario koster ny.. Bruktmarkedet blir iaf mitt tips. Lykke til   :D

Bra tips. Dette er vel den mest solgte stangklassen, skulle jeg tro(?), så her finns det mye snacks, også på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle,

Takker for svar og engagement!

Jeg har ikke endeligt lagt mig fast på LPXe, da jeg skal prøve flere stænger (sidst jeg købte 5´er stang prøvekastede jeg 8 eller 9 forskellige stænger inde jeg valgte). Bra at jeg blev påmindet om vigtigheden af dette.

Tror at Farioen er med i opløbet nu + diverse brukte 5´ere (Sage Z-axis og ZXl er overvejet) og går også med tankerne om at prøve nogle af CTS sine stænger/klinger med tanke på selvbyg (forhandler UssingBech holder til under 70 km fra hvor jeg bor)

Jeg har jo stang som funker så det haster ikke sååå mye. Næste spørgsmål bliver at finde en passende snelle  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket flærne år bare fisket med min Loop Yellowline 884. Også på fjellet. På de dager det blåste har jeg gått med snører med kortere klump. Feks. loop opti stream.

Når det blåser moderat på fjellet har iallefall ikke presentasjon av fluen vært av viktigere karakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...