Gå til innhold

digitalisere lysbilder


Anbefalte innlegg

Har et par foreldre som plutselig gravde frem en haug med gamle lysbilder. En haug er vel å underdrive, men uansett så ville de gjerne få disse til et mer moderne format. Lokale sjappa skulle vel ta en 15-20,- pr bilde og dette er ikke særlig aktuelt da prisen glatt bikker en stor dynge med tusenlapper..

Kikket rundt etter andre måter, og lurer på om scanner er veien å gå..

Noen med tips til triks og ev en ok scanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er vel bare å kjøpe en Hasselblad scannet  :rolleyes:http://www.bhphotovideo.com/c/product/463800-REG/Hasselblad_70380301_Flextight_X5_Scanner.html.... det er billigere å få kjøpt også

vil tro at denne er grei til formålet funker  http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25985768

hadde en Nikon sjøl som var dritgod............  men dette bør holde  http://www.fnebs.no/kontorartikler/diasscanner/diasscanner.asp?gclid=CKWTtMDEga8CFetXmAodUX2r3g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med diverse scannere fra både Hasselblad, Epson og Nikon. Hva er budsjettet ditt?

Du får Epson V330 til rundt en tusenlapp, om du leter litt. Det er en fin scanner. Er du opptatt av at det skal bli veldig god kvalitet, så kan du se på Epson V750 Pro. Da runder du fort 5 store lapper. Personlig ville jeg styrt unna Nikon sine scannere, da programvaren er rotete etter min mening.

Har du en rik grandtante, kan du jo slå til med den Hasselblad-scanneren som Staffan nevner.  :P Den er fantastisk å jobbe med, i tillegg til at kvaliteten blir usaklig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel. Enten har Staffan røyka både polyamid-dubbing og alpakka, eller solgt no hinsides med caravanwing i det siste og mistet fullstendig bakkekontakten, Hasselblad blir det ikke ;D

Kikket litt rundt på Epson v700, og det høres ikke gæli ut. på det prisnivået, er det vel ingen andre lette muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg bare ga noen alternative forslag jeg  :rolleyes: men ble litt forundra over prisen...... jeg fikk låne en slik en for noen år siden og bar den med meg i en svart søplesekk....... visste ikke prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang til speilrefleks med makroobjektiv kan du faktisk fotografere av gamle dias.

Har gjort dette selv med godt reultat  :D

Sett på den muligheten, men det blir et ork, tror jeg. Hadde det ikke dreiet seg om store mengder så hadde det vært reint artig også. Men kjenner jeg meg selv rett så hadde det blitt støvfjerning og pirk og sabla lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er V700 eller V750 det beste alternativet til den prisen. Det fine med de scannerene er at du kan slenge inn x antall negativer og scanne alle på en gang.

Jeg har scannet alt fra 35mm til 8x10 negativer på V750, og den leverte alltid knallbra resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigg opp et videokamera, dias apparat og et fint lerret, en flaske med brunt og kjør diasshow som du filmer med videokameraet.

Så har du diasbildene på film og fin fin kveld for deg og 10-15 av dine nærmeste venner/ familie. Gjerne server spagetti  ;D

Seriøst - det er drittkjedelig å scanne bilder/dias spesielt om det er en mengde, kan du gjøre det enklere og betale for det - mener jeg det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...