Gå til innhold

Hva er dine must-have-fluer til havfiske??


hjaadd

Anbefalte innlegg

Hei

Til nå har jeg kun bundet fluer til innlandsfiske, men ønsker å prøve meg på litt havfluer. Tanken var å lage en liten boks med 4-5 "must-haves". Ikke nødvendigvis bare til SØ, annen havfisk er også aktuell. Fisker like gjerne makrell og lyr, ja omså torsk :)

Så:

1) Hvilke mønstre ville du valgt, om du måtte begrense deg til noen få, til alt av havfiske?

2) Hva slags materiell er et must for havfluene dine? Hva bør jeg handle for å ha et greit utgangspunkt. Billig og enkelt, det liker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bratt læringskurve takket være alle SØ-trådene her inne er reke blitt en må ha flue i mine saltvannsbokser. De peneste rekene binder jeg med CDC, pen flue + utrolig livlig gange = mer trua.. ;D

Ved siden av rekene er wollybugger en bankers flue. Egentlig kunne man hatt wollybuggere i svart, oliven, gul, hvit og rosa og lett vandret gjennom sommeren med gode resultater. Ekke bare i saltvann WB er knall, funker like godt i ferskvann.

Lista er lang, lar de mer erfarne ta seg av resten av "killer-fluene".

Materialer : Kraftfur, CDC og marabou, og du er langt på vei i sjøboksen.

Skitt fiske! :)

dsc0030qz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fluer notert ;) Wollybuggere har jeg jo materialer til som det er, så det er jo et stort pluss. Mangler bare saltvannskrok.

Hva med bucktail-streamere? Er de utdaterte og erstattet av deceivere og annet snadder med litt finere hårfibre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angel hair. 29 kr pr stk, masse materiale til en billig penge:) brukes til teppesilda, desiver, (kan brukes til jiggy) generelt fiskeimitasjoner.

Har bindt opp noen reker i noe lingnende materialer (Litebrite), har fisket med det uten at det har gitt meg noe SØ, trur det blir litt vel mye flæsh og at fisken blir skeptisk? Ser jo helt råe ut da ;)

Disse: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=21636.0;attach=93547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gnafsa i meg den reka uten å blunke, Atle ;)

Tony:

Kjempefin side! Masse god informasjon rundt mønstrene :) Skal prøve meg på et par CDC-reker. Fungerer det å bruke orange/rustbrun CDC? Og hvit?

Hvordan er det med fortynging av Wollybuggere og reker?

Tror jeg lander på disse:

CDC-reke, Wollybugger(e), Jiggy (disse skal være sånn passe fortynga?), Deceivere (ufortynga?) og et par juletrær. Kan jeg bruke samme synt-materiale i reka, deceiveren og jiggyen?

Er jeg trygg i møte med påskesjøen da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gnafsa i meg den reka uten å blunke, Atle ;)

Tony:

Kjempefin side! Masse god informasjon rundt mønstrene :) Skal prøve meg på et par CDC-reker. Fungerer det å bruke orange/rustbrun CDC? Og hvit?

Hvordan er det med fortynging av Wollybuggere og reker?

Tror jeg lander på disse:

CDC-reke, Wollybugger(e), Jiggy (disse skal være sånn passe fortynga?), Deceivere (ufortynga?) og et par juletrær. Kan jeg bruke samme synt-materiale i reka, deceiveren og jiggyen?

Er jeg trygg i møte med påskesjøen da? :D

Joda det vil funke fint med de fargene på cdc, hvit er en god allround farge. Jeg bruker mest rosa, hvit\sand, og brun.

Jiggy er fortynget ja, men en conehead i front, http://www.nfisk.no/BindingogArtikler/JiggySaltvannsflue/tabid/145/Default.aspx

Jeg fortynger aldri reker eller andre fluer, om det da ikke er en cone eller kulehodet flue da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Kjøpte meg to stk Runars deciver (Eller hvordan det skrives) hos Grønberg i Kristiansand.

Skal spare de til jeg skal fiske i sjøen en gang :)

Har klokketro på de fluene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg to stk Runars deciver (Eller hvordan det skrives) hos Grønberg i Kristiansand.

Skal spare de til jeg skal fiske i sjøen en gang :)

Har klokketro på de fluene :)

Runars deciver er bra flue men for mange steg for meg til at jeg gidder å binde den :P Denne her med angel hair og softtex derimot ser raskere ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runars deceiver som kjøpeflue er sjelden bra desverre. De er litt slurvete bundet og fibrene på undersiden er litt for lange, slik at disse vil legge seg sjevt rundt krokbøyen. Tok meg lang tid å knekke koden for å binde den selv, men nå sittern. Hender jeg bruker en liten en med rosa rygg til SØ, men store med oliven rygg er supre til havabbor.

Til sjøørret et jiggy/clouser i hvit/oransj helt fantastisk. Den ser desverre helt jævlig ut, men fisker supert. Clouser er super til HA og.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...