Gå til innhold
  • 0

Snørevalg


Gjest Hysa

Spørsmål

Hei. Siden jeg er helt ny innen fluefisket trenger jeg hjelp til linevalg. Jeg fisker vesentlig etter SØ både i sjø og elv. Den stanga jeg kommer til å bruke er ei Steffenbroth 9,6" #7. Jeg vet ikke helt hva som egner seg best av intermediate helsnøre eller intermediate klump. Dersom noen kan hjelpe meg ville jeg satt pris på det og jeg ville også satt stor pris på om forslagene inneholdt fordeler og ulemper med de forskjellige snørene. Jeg vet at det der ute finnes mange som kan mye om dette. Dette er ikke noe nødskrik, men nesten. Ser frem til svar, på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

om du fisker mye i elv så er det lite vits med en hel int line eller int klump, da man må kunne skifte synkegrad for å tilpasse seg strømm, dybde osv i elva.

klump er veld det beste valgeet, da dette gjør vannkast (spey, snake roll osv osv) lettere.

det du kan gå for er den type klump der man kan skifte ut spisser.

da kommer du langt med en flytebellyog spisser i flyt, sink 1, sink 3 og sink 5. om man kombinerer dette med polyleadere så kan man ha en flust av muligheter og komboer.

og når man vil det kan man kjøpe bellyer i synkegrader.

både loop og guideline har dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Til elv: helline i flyt og polyleadere i div synkegrader og lengder

Til sjø: fast intermediate pluss evt helsynk 3

Da burde du være godt dekket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg støtter meg til det Igor skriver.

For min del så synes jeg klumpsystemet gir deg mye større fleksibilitet en med helline med tanke på synkegrader.

Du kan enkelt ta med deg forskjellige synkegrader i en liten mappe, å bytte skyteklump går veldig fort.

Du slipper å bruke en mye penger i ekstra spoler til snella.

Gir deg mulighet til å tilpasse utstyret (klumpen) til akkurat slik du ønsker det.

Er veldig gøy å lage sine egne klumper/snører med krympestrømpe av feks gamle snører.

Spenner opp stanga veldig kjapt å få blindkast. Flua er my mer i vannet :D

Billigere med klump en helliner.

Den største ulempen jeg kan komme på var at jeg sleit lenge med å venne meg til å kaste med helline med lengre klumper på 5er stanga når jeg skulle jakte brunørret og røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest storfemti

Man slipper å bruke penger på spoler kanskje, men man slipper ikke å bruke penger på x antall klumper :D

Er du fattig som meg, er valget relativt enkelt. Har du penger, kjør på med klumper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg takker dere begge for informativ informasjon. Jeg konkluderer med å si at jeg prøver begge delene, så får vi utover vår/ sommer/ høst hva jeg blir mest komfortabel med. Jeg har en lang vei å gå enda uti fluekasterens verden, men det øves og øves mellom sludd- snø- og regnbyger her nord, bare vinden er på min side. Igjen tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei.

Jeg kjøpte for litt siden et Vision Attack sett. 7# - 9' stang og det fulgte med et vision WF snøre.

Har kastet endel med dette nå og jeg må jo si jeg synes det fungerer bra. Men jeg har jo aldri prøvd noe annet.

Burde jeg invistere i et nytt snøre? Vil jeg merke stor forskjell?

Jeg fisker mye etter SØ. Noen som har noen anbefalinger?

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kjøpte nettopp en 9´5 stang, kiprox eller noe heter den. Jeg har akkurat startet med fluefiske, men har fått fortalt at det lønner seg å bytte ut snøret som følger med "startpakken" som jeg har kjøpt. Noen som kunne gitt meg et spesifik navn på ett snøre som jeg kunne bestillt ? Fisker mest i marka og av og til litt lett SØ fiske. Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...