Gå til innhold

Dansefluer.


Kim W

Anbefalte innlegg

Det er disse med de lange beina som henger ned når de flyr?

Eirik

Jepp. (empis borealis) Ørreten i marka elsker dem.

Har du sett ørret spise danseflue noen gang?

Ikke bare en gang... Skal du fiske stillevann på østlandet i tida nå framover, så mener jeg faktisk at et par danseflueimitasjoner er et must i boksen. Venter på de første gode varme dagene, og da gjelder det å kjenne sin besøkelsetid, for detta er et landinsekt som ørreten ofte tar brutalt hardt. Kan sammenlignes litt med bibiofiske, og en bibioimitasjon vil nok gjøre susen også under dansefluesverming  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett store mengder av disse i vann jeg fisker i. I elv også forresten... Har merket lite til at ørret har tatt dem. Sier ikke at det ikke skjer har bare selv ikke bemerket det :) Kan tenkes at hvilken som helst flue i passe størrelse og riktig farge vil fungere utmerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett store mengder av disse i vann jeg fisker i. I elv også forresten... Har merket lite til at ørret har tatt dem. Sier ikke at det ikke skjer har bare selv ikke bemerket det :) Kan tenkes at hvilken som helst flue i passe størrelse og riktig farge vil fungere utmerket

De er litt dårlige flygere, spesielt med offergaven til kona i "armene", noe som gjør at dem ofte krasjlander på vannet :) Slik er det iallfall her i mine lokale fiskevann.

Plenty av disse i "mitt" vann, men har aldri sett ørret ta disse. Ser dem som oftest ved land.

Vil uansett ikke disse "hopper"-imitasjonene være gull:

Eirik

Den vil funke som snus, men gjerne litt mer glissen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil funke som snus, men gjerne litt mer glissen

Skal jaggu prøve et par sånne i vannet mitt. Et vann med ganske (tror jeg) lite døgnfluer og ikke en overflod av myggklekkinger (men da en del av disse gærningene), men der spent spinner og klinkhammer funker som smør...

Skal avgårde på første tur der snart, og skal pinadø hive ut noen slike rakkarar.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg fisker hender det at fisken går bananas på disse. Jeg bruker en variant veldig lik den Geir Johansen postet i tillegg til store cdcmygg med hvit vinge og svart cdc. Hvis fisken er vanskelig bytter jeg til noen varianter som flyter høyt i filmen, som for eksempel en overdressa cdc mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil, er det disse fluene som ofte jakter på mygg på vannet. Gjerne flere om gangen og danner små baller på vannet. Opplevd flere ganger at fisken nesten bare tar disse "ballene". Men igjen, nå er jeg ikke 100% sikker på om det faktisk er dansefluer jeg snakker om  :-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker først og fremst på Empis Borealis. Har fått noen ideer til hvordan jeg skal binde denne i kveld, på min splitter nye tiemco stikke. uhhmmmm, ny stikke og rødvin......uhhhmmmmmmm. ;D

Tiemco? Hva slags? Det blei ikke HMH altså? Grattis uansett, det både trengte og fortjente du nå  :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei en TMC Solid Vice. Digg stikke, ohmygod for en forskjell fra den gamle driten. :o Danseflua sitter på kanten av koppen bak der, men jeg finner ikke laderen til Nikon, så jeg får ikke tatt bilder. :-\ Må seriøst leite nå.

Kjærringa er borte så da ser stuebordet ut som ett fluetakras hele helga. ;D

dsc0164wl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Disse tre blei alle slagere i år når dansefluene dominerte i marka. Dem ser store ut men det er dem ikke, de er bundet på #16. Den med lengst kropp øverst klippet jeg ned til realistisk lengde når jeg var i skauen, og brant såvidt borti tuppen av kroppen på'n med lighter. Den til venstre hadde etter 3 fisk mistet kroppen, en vinge og tre bein, men fortsatt tok den fisk!

Prøvde flere imitasjoner av andre insekter, men denne dagen var det kun disse som fisket godt, så ja, fisken plukker dansefluer en kort periode i midten/slutten av mai. ;)

Denne tok på flua nede til venstre. :)

http://www.youtube.com/watch?v=mVj0yo1V_k4&feature=g-upl

dsc0165qh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...